86,8 tys. metrów kwadratowych wyremontowanych jezdni, 81,9 tys. metrów kwadratowych wyremontowanych chodników, 60 km nowych i odnowionych tras rowerowych, 14 nowych lub wyremontowanych sygnalizacji świetlnych i blisko czterysta doświetlonych przejść dla pieszych – to tylko niektóre działania Zarządu Dróg Miejskich w 2019 roku. Co najważniejsze, wiele spraw załatwiliśmy wspólnie z Wami. Oddajemy w wasze ręce raport z naszych działań.
Widzimy się częściej i lepiej
Ubiegłe dwanaście miesięcy minęło pod znakiem konsultacji z warszawiakami. Spotykaliśmy się z Wami wielokrotnie. Tylko w związku z rozszerzeniem strefy płatnego parkowania na Woli i Pradze-Północ widzieliśmy się 17 razy. Podobne konsultacje przygotowujemy w tym roku dla mieszkańców na Ochocie i na Żoliborzu. Mamy nadzieję, że rok 2020 będzie początkiem dużych zmian w zakresie polityki parkingowej i funkcjonowania strefy płatnego parkowania.
Niezmiennie kluczowym elementem naszych działań jest bezpieczeństwo mieszkańców stolicy. W ubiegłym roku, w ramach rozpoczętego cztery lata temu audytu przejść dla pieszych, wybitni specjaliści sprawdzili 1085 przejść. Dzięki temu przebudowujemy najbardziej niebezpieczne skrzyżowania, budujemy sygnalizacje świetlne, zmieniamy geometrię jezdni. 386 przejść zyskało nowe oświetlenie – w sumie w efekcie audytu doświetliliśmy ich już ponad tysiąc. Nie tylko jest tam jaśniej, ale światło wskazuje kierowcy pieszego, a go nie oślepia.
Zarząd Dróg Miejskich zajmuje się przede wszystkim remontami i utrzymaniem warszawskich dróg – nie tylko jezdni, ale też chodników, dróg rowerowych czy oświetlenia. Wyremontowaliśmy jezdnie i chodniki na kilkunastu ulicach, a sieć dróg dla rowerów wydłużyła się o kolejne 60 km.
Warszawa coraz bardziej wygodna
Mimo konkurencji ze strony hulajnóg dużą popularnością cieszyło się Veturilo. Największy system w tej części Europy, liczący 5,7 tys. rowerów, zanotował w sezonie 2019 blisko 6 mln wypożyczeń. Tylko ze stacji przy Centrum Nauki Kopernik warszawiacy skorzystali 112,5 tys. razy.
Liczne inwestycje polegały na likwidowaniu barier i poprawie bezpieczeństwa pieszych. Na skrzyżowaniu ul. Batorego i al. Niepodległości powstała brakująca zebra, a osoby mające problem z poruszaniem się zyskały naziemne dojście do przystanku tramwajowego. Ale zyskiwali też kierowcy. Przebudowa skrzyżowania al. Solidarności z ul. Szwedzką i wyłączenie z ruchu tranzytowego ul. Wileńskiej spowodowało wydłużenie zielonego światła. Tą ważną trasą jedzie się dziś znacznie płynniej.
Zrealizowaliśmy 61 projektów złożonych w ramach budżetu obywatelskiego. Często mniejsze propozycje rozszerzamy do kompleksowych działań. Tak było na ul. Słowackiego, gdzie projekt objął nowe przejścia dla pieszych, drogę rowerową i 60 miejsc do parkowania dla aut.
Kontynuujemy duże projekty
Obecny rok z pewnością będzie inny, głównie z powodu pandemii koronawirusa. Ale nie zwalniamy tempa. Kontynuujemy duże inwestycje rozpoczęte w 2019 r. Ważnym krokiem ku zmianom w centrum Warszawy będzie przebudowa ronda Czterdziestolatka wraz z al. Jana Pawła II i Chałubińskiego. Kompletnie zmieni to charakter jednego z centralnych punktów stolicy. Przygotowywane są zmiany na placu Pięciu Rogów i centralnym odcinku ul. Marszałkowskiej.
Już dziś widać efekty innych dużych projektów. Kształtu nabiera ul. Górczewska nad nowo wybudowanym odcinkiem drugiej linii metra. Z nieprzyjaznej arterii zmienia się w śródmiejską ulicę z miejscami parkingowymi przy jezdni, drogą rowerową i bujną zielenią. Nowy wygląd zyskała bielańska al. Zjednoczenia gdzie przed nami gruntowny remont centralnego skrzyżowania z ul. Kasprowicza.
W tym roku ruszamy też z kompleksową inwestycją polegającą na wymianie opraw wszystkich zarządzanych przez nas latarni na ledowe. Projekt rozpisany na trzy lata sprawi, że każda z 43 tys. latarni będzie „pożerała” aż 2/3 prądu mniej. Oznacza to coroczną oszczędność 16 mln zł.
Czeka nas wciąż wiele pracy, a warunki w 2020 r. są znacznie trudniejsze niż w poprzednim. Ale każde nasze działanie jest po to, by warszawiakom żyło się wygodniej i bezpieczniej.