Rok 2020 przebiegł pod znakiem pandemii koronawirusa. Jednak mimo trudności przeprowadziliśmy wiele mniejszych i większych inwestycji, które poprawiły infrastrukturę drogową w mieście.
Rok 2019 pod wieloma względami był rekordowy. Wkraczając w następny, liczyliśmy na podtrzymanie dobrej passy. Niestety, przyniósł pandemię koronawirusa, która zaburzyła funkcjonowanie praktycznie wszystkich branż, drogowców również nie oszczędzając. Na szczęście nie zastopowała naszych działań – w szybkim czasie dostosowaliśmy się do obowiązujących obostrzeń i przy zachowaniu sanitarnych wytycznych krok po kroku realizowaliśmy kolejne inwestycje.
Numerem jeden była przebudowa centralnego odcinka al. Jana Pawła II i ronda Czterdziestolatka, która dała początek przemianom w Śródmieściu pod szyldem Nowe Centrum Warszawy. Całkowicie odmieniliśmy oblicze ul. Górczewskiej, nadając jej należnej elegancji.
A przecież to tylko wycinek – metamorfozę przeszło wiele innych ulic. Jedne modernizowaliśmy w większym stopniu, inne w mniejszym, a przy jeszcze kolejnych dokonywaliśmy zmian drobnych, ale oczekiwanych przez mieszkańców. W sumie w 2020 r. wyremontowaliśmy 133,5 tys. m kw. jezdni i 77,4 tys. m kw. chodników. Ponadto Warszawa wzbogaciła się o 46 km tras rowerowych, pamiętamy bowiem o rozwoju infrastruktury dla ekologicznych i nieemisyjnych środków transportu.
Postawiliśmy także na zieleń. Wiele ulic odbetonowaliśmy, sadząc kwiaty, krzewy i drzewa tam, gdzie asfalt i kostka brukowa były zbędne. Najlepszy przykład stanowi ul. Francuska, którą zgodnie z życzeniem mieszkańców upiększyliśmy nowymi rabatami kwiatowymi o łącznej powierzchni 2219 m kw. Zmiany w tym kierunku poczyniliśmy też w innych miejscach, m.in. na al. Jana Pawła II (37 posadzonych drzew) i ulicach Saskiej (1418 m kw. rabat kwiatowych, 18 posadzonych drzew), Ludnej (507 m kw. rabat kwiatowych, 10 posadzonych drzew) czy Górczewskiej (115 posadzonych drzew, w tym 21 przez ZDM).
Wygoda, dostępność i innowacje
Niezmiennie naszym priorytetem była poprawa bezpieczeństwa. Sukcesywnie wdrażaliśmy zmiany na kolejnych przejściach dla pieszych bez sygnalizacji. W sumie sprawdziliśmy wszystkie – 4093 przejść – w trakcie pięcioletniego, zakończonego w grudniu audytu (1052 zebry trafiły pod lupę w zeszłym roku). Dzięki temu przebudowujemy najbardziej niebezpieczne skrzyżowania, budujemy sygnalizacje świetlne, a także zmieniamy geometrię jezdni. W 2020 r. 264 przejścia zyskały nowe oświetlenie, a łącznie w efekcie audytu doświetliliśmy ich już 1497.
Równie ważne są dla nas wygoda i dostępność, dlatego w wielu miejscach przeprowadziliśmy szereg prac o mniejszej skali, za to o wielkim znaczeniu dla mieszkańców. Np. na rondzie Czterdziestolatka, gdzie wybudowaliśmy dwa naziemne przejścia dla pieszych. Z kolei na Białołęce, Bielanach, Ursynowie i we Włochach dostępność infrastruktury poprawiliśmy w 95 lokalizacjach, m.in. obniżając krawężniki, wymieniając fragmenty zniszczonych chodników czy montując płyty ostrzegawcze i pasy prowadzące dla osób niewidomych lub niedowidzących.
O mieszkańcach pamiętaliśmy także wtedy, gdy realizowaliśmy projekty złożone w ramach budżetu obywatelskiego. Łącznie w 2020 r. na m.in. nową infrastrukturę rowerową, chodniki czy oświetlenie przekuliśmy 51 pomysłów. Ponieważ staramy się je wpisywać w nasze plany, wiele z nich realizowaliśmy jako część większych inwestycji. Takim projektem jest choćby wspomniana wcześniej ul. Francuska.
Rok 2020 przyniósł również zastosowanie nowych rozwiązań. Postawiliśmy na technologiczne innowacje, wprowadzając system e-kontroli w strefie płatnego parkowania. Samą strefę zaś poszerzyliśmy, żeby poprawić ochronę potrzeb parkingowych lokalnej społeczności.
Kolejne ważne projekty
Obecny rok też przyniesie w tym zakresie zmiany. Po decyzji radnych na kwietniowej sesji Rady m.st. Warszawy, od 6 września Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego rozszerzy się o Żoliborz i Ochotę. Aby zachować jej szczelność (a rozrośnie się z 37,7 tys. miejsc parkingowych do ponad 52 tys.), zwiększymy flotę do e-kontroli – do trzech nissanów leaf z charakterystycznym pudłem na dachu dołączą co najmniej kolejne cztery. W tym celu rozpisaliśmy przetarg i czekamy na oferty.
Choć 2021 rok na razie podobny jest do poprzedniego (obostrzenia spowodowane koronawirusem), to liczymy, że pandemia niebawem zostanie opanowana, a restrykcje złagodzone. Czekając na to, nie siedzimy z założonymi rękami. Mimo utrudnień realizujemy kolejne inwestycje – prace toczą się na tzw. placu Pięciu Rogów, trwa budowa drogi dla rowerów i chodnika wzdłuż pl. Defilad po wschodniej stronie ul. Marszałkowskiej, powoli dobiega końca wprowadzanie zmian (porządkowanie parkowania i wyznaczanie pasów rowerowych) na ulicach Meissnera i Umińskiego na tzw. obwodnicy Gocławia.
W tym roku pełną parą ruszamy z wymianą lamp na ledowe na latarniach przy wszystkich zarządzanych przez nas drogach. W styczniu podpisaliśmy umowę z zielonogórską firmą LUG Light Factory na zaprojektowanie i dostarczenie ok. 40 tys. opraw, które zostaną zawieszone do końca 2022 r. To pozwoli nam zaoszczędzić ponad 17 mln zł w ciągu roku – każda z nowych latarni będzie zużywała aż o 2/3 prądu mniej.
Generalnie w 2021 r. czeka nas w dalszym ciągu wiele pracy. Zapewniamy, że niezmiennie będzie ona prowadzona w celu poprawy bezpieczeństwa i zwiększania komfortu wszystkich uczestników ruchu.