Raport roczny 2023 - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

Raport roczny 2023

Co można zrobić w ciągu jednego roku? Można na przykład wyremontować ponad 141 tys. m2 ulic. Można też wymienić prawie 23,4 tys. opraw oświetleniowych. Można wybudować ponad 40 km nowych dróg dla rowerów. Można również posadzić blisko 550 drzew. A skoro można, to tak właśnie zrobiliśmy – i dużo więcej. A co dokładnie? Tego dowiecie się z raportu rocznego ZDM za 2023 rok!

Raport roczny to obszerne źródło wiedzy o wszystkim, co działo się w ciągu roku na stołecznych ulicach. To właśnie tutaj znajdują się szczegółowe opisy i dane naszych najważniejszych inwestycji i projektów zebrane w jednym miejscu. Każdy z siedmiu rozdziałów (nie licząc wstępu) dotyczy różnych sfer naszej działalności.

Interesują cię zeszłoroczne inwestycje rowerowe? Zajrzyj do rozdziału „Remonty i przebudowy”. Może chciałabyś lub chciałbyś dowiedzieć się więcej o „Rowerowym Maju”? Zapraszamy do rozdziału „Nasze projekty”. Chcesz dowiedzieć się więcej o naszej współpracy z mieszkańcami? Czeka na ciebie rozdział „Dostępni dla Was”. Dzięki raportowi można w łatwy i przystępny sposób dowiedzieć się, jak zmienia się Warszawa.

Pracujemy dalej nad Nowym Centrum Warszawy

Nowe Centrum Warszawy to projekt, którego nie trzeba już nikomu przedstawiać. W zeszłym roku minęły trzy lata, od kiedy rozpoczęliśmy wprowadzać szeroko zakrojone zmiany w centrum stolicy. Kolejny rok to zarazem kolejne miejsca, które przeszły metamorfozę.

Między innymi zakończyliśmy prace na pl. Trzech Krzyży. Po zmianach jest tam bezpieczniej i wygodniej. Odtworzyliśmy także zieleń, która zajmowała dużą część placu przed II wojną światową. W zeszłym roku kontynuowaliśmy też prace na ul. Marszałkowskiej. Wzdłuż ulicy pojawiły się nowe drzewa oraz kolejny odcinek drogi dla rowerów.

Zeszły rok to również początek zmian na pl. Na Rozdrożu oraz pl. Defilad. Prace na pl. Na Rozdrożu rozpoczęliśmy wiosną. Po ich zakończeniu plac za sprawą m.in. nowych wind i przejść naziemnych będzie dostępny dla wszystkich. Z kolei pl. Defilad roboty rozpoczęły się na jesieni. Tuż przed wejściem do Pałacu Kultury i Nauki powstaje plac Centralny. Pojawi się więcej zieleni i przestrzeni na rekreację kosztem betonu i asfaltu.

Remontujemy i przebudowujemy – po prostu zmieniamy Warszawę

Raport – jak już wiadomo – zawiera informacje o każdej naszej działalności. Dlatego też nie mogło zabraknąć remontów i przebudów stołecznych ulic. W zeszłym roku sporo zmian zaszło na ul. Kondratowicza, którą po budowie metra na Targówku stworzyliśmy niemal od nowa. Było to wielkie wyzwanie, co widać już po samych liczbach – 505 posadzonych drzew, ok. 20,5 tys. m2 wyremontowanych jezdni i wiele więcej.

Zeszły rok to również początek prac na ulicach Jana Kazimierza i Ordona. Z raportu można dowiedzieć się o wszystkich zmianach, jakie czekają obie ulice. Po przebudowie przede wszystkim ul. Jana Kazimierza będzie nie do poznania. Wsłuchaliśmy się w głos mieszkańców, którzy zwracali uwagę zwłaszcza na brakującą wzdłuż ulicy zieleń. Natomiast ulica Ordona zostanie uporządkowana. Kierowcy będą mogli zapomnieć o nierównej nawierzchni.

Dalej świecimy przykładem

Modernizacja oświetlenia ulicznego to nasz kolejny wielki projekt. Zgodnie z raportem w 2023 roku zamontowaliśmy kolejne 21,5 tys. nowych energooszczędnych ledowych opraw SAVA. Co jednak ważniejsze – montowaliśmy je także na ulicach gminnych, o które projekt został rozszerzony.

Poza oszczędnościami – które są ogromne – każda oprawa SAVA przynosi także korzyści dla środowiska. W 2023 roku dzięki wymianie opraw zredukowaliśmy emisję CO2 o 22 tys. ton w skali w roku. Do pochłonięcia takiej ilości dwutlenku węgla w tym samym czasie potrzeba aż 3 milionów drzew!

Oprawy SAVA to jednak znacznie więcej. Pozwalają nam na wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań, dzięki którym wyniesiemy miejskie oświetlenie na następny poziom. O wszystkim można przeczytać w raporcie.

W raporcie można także przeczytać o zupełnie nowej iluminacji zimowej. Tym razem w stylu retro. Ozdoby nawiązywały – i będą nawiązywać także w kolejnych latach – do lat 50. i 60. ubiegłego wieku. To ważny element miejskiego krajobrazu – aż 82% ankietowanych mieszkańców chciało, żeby iluminacja rozświetlała stolicę w zimowe miesiące.

Nic nie umknie e-kontroli

E-kontrola pozwoliła nam uszczelnić system płatnego parkowania. Dzięki niej kontrolowanie Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego jest znacznie szybsza i prostsza. Z roku na rok nasze samochody – a dokładniej znajdujące się na nich kamery – skanują coraz więcej tablic rejestracyjnych. W 2023 roku było to niemal 13 mln. Niestety nie każdy kierowca zapłacił za parkowanie w SPPN, co w zeszłym roku przełożyło się na blisko 47 mln zł opłat dodatkowych. Jak dokładnie działa e-kontrola, można przeczytać w raporcie.

Wszystkie dane, które znajdują się powyżej, pochodzą z raportu rocznego za 2023 rok. To jednak zaledwie ułamek tego, co się w nim znajduje. Co w takim razie jeszcze tam znajdziemy? O tym najlepiej przekonać się samodzielnie.

Powered by Projectic.pl