ZARZĄD DRÓG MIEJSKICH
21-12-2015

O Systemie MSI

Dlaczego Miejski System Informacji? 

Współczesne światowe metropolie to skomplikowane organizmy miejskie. Charakteryzuje je ogromna koncentracja funkcji, zgęszczona struktura wewnętrzna, silna ekspansja terytorialna i ludnościowa. Aby skutecznie pełnić swoją rolę, muszą posiadać rozbudowaną infrastrukturę. Żywe i atrakcyjne miasto to przede wszystkim funkcjonalna sieć komunikacyjna doprowadzająca do stale rosnącej liczby instytucji współczesnej metropolii, osiedli mieszkaniowych, biur, urzędów, punktów handlowych, teatrów, kościołów, szpitali, cmentarzy, hoteli, dworców i stadionów.
Elementem struktury współczesnego, wielomilionowego miasta jest informacja. Poprzez rzetelne opisanie struktury miejskiej staje się ona czytelna, dostępna, przyjazna i otwarta dla mieszkańców i gości.

Ta właśnie konstatacja legła u podstaw pomysłu Miejskiego Systemu Informacji (MSI).

Dokonany został przegląd tego, co na świecie w tym zakresie zrobiono i porównano ze stanem w Warszawie. Paradoksalnie, ale brak systemu w Warszawie, chaos i dezinformacja stały się atutem.

Po pierwsze okazało się, że w Polsce nie istnieją żadne regulacje ustawowe czy w ogóle prawne dotyczące informacji miejskiej. Ostatnie normy straciły ważność w latach osiemdziesiątych. Ustawa samorządowa dała zatem możliwość wprowadzenia przepisów prawa lokalnego, określających zasady i wzory oznakowań. Przejęcie tej sfery przez samorząd miejski i związanie jej z zadaniami własnymi miasta stanowi zmianę jakościową – wreszcie władze miasta przejmują odpowiedzialność za stan informacji lokalnej będącej elementem ładu przestrzennego i porządku publicznego. Po drugie brak systemowych rozwiązań pozwolił nam na całościowe, nowe spojrzenie na Warszawę. Korzystając z wzorów zagranicznych stworzono oryginalny, autorski, komplementarny i w pełni warszawski system. Został on wprowadzony Uchwałą Nr 389/XXXVI/96 Rady Gminy Warszawa-Centrum z dnia 19 września 1996 r. wraz z późniejszymi zarządzeniami tj.: Zarządzeniem Nr 804/96 Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 21 października 1996r. w sprawie ustalenia podziału Gminy Warszawa-Centrum na obszary dla potrzeb Miejskiego Systemu Informacyjnego w Gminie Warszawa-Centrum oraz Zarządzeniem Nr 1163/97 Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 3 lipca 1997r. w sprawie uzupełnienia i korekty Miejskiego Systemu Informacji, obejmując swoim zasięgiem ówczesną Gminę Centrum. W kolejnych latach, po zmianie ustroju m.st. Warszawy wszystkie pozostałe Dzielnice podjęły uchwały wprowadzające System MSI na swoim terenie.

Miejski System Informacji to przedsięwzięcie interdyscyplinarne. Jego wprowadzenie wymagało uzgodnień i umów z różnymi instytucjami miejskimi i centralnymi. Jest pierwszym tak kompletnym i rozbudowanym systemem realizowanym w Polsce.

Tym samym MSI stało się elementem konstytuującym nowy ustrój Warszawy sprzyjając zachowaniu jednolitych rozwiązań scalających miasto.

MSI jest również propozycją dla innych miast w Polsce. Przede wszystkim przetarty został szlak i powstała możliwość zaproponowania drogi dojścia do stworzenia prawa miejscowego regulującego tę sferę. Warszawskie rozwiązania systemowe mogą być wykorzystane lub mogą stać się inspiracją dla innych – analogicznych projektów.
 

Obecnie MSI w m. st. Warszawa to:

173 zespołów tablic kat. 1 rozprowadzających do dzielnic i głównych dworców 

375 znaków tablic kat. 2 równoległości lub prostopadłości do Wisły 

1024 zespołów tablic kat. 3 rozprowadzających do obszarów i ważnych obiektów 

około 44 330 tablic ulicowych kat. 6 i 13 naściennych i na własnych nośnikach 

około 4 165 tablic informacyjnych kat. 8 i 16 rozprowadzających ruch pieszy (na własnych i obcych nośnikach) 

około 37 061 tablic kat. 7 i 14 naściennych adresowych 

1210 modułów informacyjnych o ważnych obiektach historycznych i patronach ulic, placów i skwerów kat. 17 

292 podświetlanych punktów informacyjnych jedno i dwustronnych obrazujących pełny zasięg informacji na obszarach 1,4 x 1,4 tys. m wraz z planami ogólnymi miasta lub informacji o działalności służb miejskich kat. 9, 10 i 15 

757 tablic informacyjnych o 2 strefie TAXI

626 tabliczek informujących o SPPN

Tablica adresowa (kat. 7)

Zawiera informację o numerze posesji, nazwie ulicy, obszarze MSI, w którym znajduje się dany adres i kierunku wzrostu numerów. Stosownie do kolorystyki pozostałych elementów MSI tablice przyjmują zasadę niebieskiego tła i białych liter. Nazwa obszaru umieszczona jest na czerwonym pasku.

Tablica adresowa w strefie staromiejskiej i na Trakcie Królewskim (kat. 14)

Zawiera informację o numerze posesji, nazwie ulicy, obszarze MSI, w którym znajduje się dany adres i kierunku wzrostu numerów. W rejonie turystycznym przyjęto zasadę brązowego tła i białych liter. Nazwa obszaru umieszczona jest na czerwonym pasku.

Tablica ulicowa naścienna (kat. 6)

Tablice ulicowe w centralnej części zawierają nazwę ulicy, w lewym górnym rogu typ arterii (ulica/aleja), w części środkowej imię patrona (jeżeli występuje) w prawym górnym rogu zakres numeracji adresowej pierzei. Na dolnym czerwonym pasku występuje nazwa obszaru. Kolor niebieski.

Tablica ulicowa naścienna w strefie staromiejskiej i na Trakcie Królewskim (kat. 13)

Tablice ulicowe w centralnej części zawierają nazwę ulicy, w lewym górnym rogu typ arterii (ulica/aleja), w części środkowej imię patrona (jeżeli występuje) w prawym górnym rogu zakres numeracji adresowej pierzei. Na dolnym czerwonym pasku występuje nazwa obszaru. Kolor brązowy.

Słupek złożony z tablicami ulicowymi (kat. 46)

Tablice ulicowe w centralnej części zawierają nazwę ulicy, w lewym górnym rogu typ arterii (ulica/aleja), w części środkowej imię patrona (jeżeli występuje) w prawym górnym rogu zakres numeracji adresowej pierzei. Na dolnym czerwonym pasku występuje nazwa obszaru. Kolor niebieski. Opcjonalnie piktogramy.

Słupek złożony z tablicami ulicowymi w strefie staromiejskiej i na Trakcie Królewskim (kat. 1213)

Tablice ulicowe w centralnej części zawierają nazwę ulicy, w lewym górnym rogu typ arterii (ulica/aleja), w części środkowej imię patrona (jeżeli występuje) w prawym górnym rogu zakres numeracji adresowej pierzei. Na dolnym czerwonym pasku występuje nazwa obszaru. Kolor brązowy. Opcjonalnie piktogramy.

Tabliczka SPPN

Tabliczki mają za zadanie informować, że kierowca przebywa w strefie płatnego parkownia niestrzeżonego. Stanowią dodatkową informację o konieczności uiszczenia opłaty parkingowej. Występują w kolorze niebieskim oraz brązowym w strefie staromiejskiej i na Trakcie Królewskim. W obu przypadkach zawierają tą samą treść.

Piktogramy

Kierują do publicznych telefonów i toalet, punktów pierwszej pomocy, komisariatów policji, urzędów pocztowych, postojów taxi czy dróg bez barier dla osób niepełnosprawnych. Umieszczone wraz ze strzałkami na kolumnach słupków z informacją kierunkującą dla pieszych i słupków ulicowych.

Tablica ulicowa na istniejącym nośniku (kat. L6)

Tablice ulicowe w centralnej części zawierają nazwę ulicy, w lewym górnym rogu typ arterii (ulica/aleja), w części środkowej imię patrona (jeżeli występuje) w prawym górnym rogu zakres numeracji adresowej pierzei. Na dolnym czerwonym pasku występuje nazwa obszaru. Kolor Niebieski.

Słupek złożony z informacją kierunkującą dla pieszych (kat. 48)

Prowadzi do wszystkich ważnych instytucji publicznych, do pobliskich placów, parków, osiedli i ważniejszych ulic, do teatrów, muzeów i innych obiektów związanych z życiem kulturalnym. Informację zawartą na drogowskazach uzupełniono o piktogramy. Kolor słupków niebieski. Stosowana odległość to max. 500 - 600m

Słupek złożony z informacją kierunkującą dla pieszych w strefie staromiejskiej i na Trakcie Królewskim (kat. 1216)

Prowadzi do wszystkich ważnych instytucji publicznych, do pobliskich placów, parków, osiedli i ważniejszych ulic, do teatrów, muzeów i innych obiektów związanych z życiem kulturalnym. Informację zawartą na drogowskazach uzupełniono o piktogramy. Kolor słupków brązowy.

Tablica rozprowadzająca do dzielnic i głównych dworców (kat. S1, L1)

Zawiera informację o nazwie arterii, którą się poruszamy i jej relacji do Wisły oraz wskazują główne kierunki dojazdu do dzielnic, głównych dworców kolejowych i lotniska. Przy informacji kierującej do dworców i lotniska dodany jest piktogram.

Tablica rozprowadzająca do obszarów i obiektów (kat. S3, L3)

Na tablicach obszary MSI wyróżniono na czerwonym tle. Na niebieskim tle uwzględniono informacje o szpitalach, komisariatach i najważniejszych obiektach. Wyróżniono również place, ronda i pomniki.

Znaki równoległości i prostopadłości (na istniejących nośnikach, kat. 2)

Określają relacje do Wisły najważniejszych arterii Warszawy. Położenie strzałki wobec znaku wody komunikuje kierowcom, po którym brzegu Wisły się poruszają, czy zbliżają się, czy oddalają od rzeki.

Dwustronny punkt informacyjny (kat. 9)

W dwustronnych punktach informacyjnych (podświetlanych) po jednej stronie umieszczany jest schemat miasta z zaznaczonymi obszarami, arteriami, i najważniejszymi obiektami, a po drugiej szczegółowy plan okolicy o zasięgu 1,4 km, z wyróżnionym miejscem, w którym się znajdujemy.

Dwustronny punkt informacyjny w strefie staromiejskiej i na Trakcie Królewskim (kat. 15)

W dwustronnych punktach informacyjnych (podświetlanych) po jednej stronie umieszczany jest plan Traktu Królewskiego z zaznaczonymi najważniejszymi obiektami zabytkowymi, a po drugiej szczegółowy plan okolicy o zasięgu 1,4 km, z wyróżnionymm miejscem, w którym się znajdujemy.

Naścienne moduły informacyjne o patronach ulic, skwerów i placów (kat. 17)

Moduły zawierają syntezę informacji o patronie ulicy lub placu wraz z ikonografią. Tekst i ilustracja nadrukowane są na przeźroczystej płycie poliwęglanowej mocowanej do ściany budynku. Taka forma zapewnia eksponowanie informacji nie ingerując w otoczenie.

Naścienne moduły informacyjne o obiektach zabytkowych (kat. 17)

Moduły zawierają informacje o obiekcie (w języku polskim i angielskim) i jeżeli istnieje to ikonografie. Tekst i ilustracja nadrukowane są na przeźroczystej płycie poliwęglanowej mocowanej do ściany budynku. Taka forma zapewnia eksponowanie informacji nie ingerując w otoczenie.

Punkt Informacji Płatnej (kat. 18)

Punkty Informacji Płatnej dedykowane są dla obiektów o charakterze handlowym, usługowym itp. Element tablicy składa się z 2 lub 4 podświetlanych paneli. Każdy panel podzielony jest na część informacyjną (logo, nazwa firmy) oraz kierunkową (strzałka wskazująca kierunek jazdy). Informacja adresowana jest przede wszystkim do ruchu kołowego i stanowi formę doprowadzającą.

Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy w ramach ZIT WOF – etap I
Abonament parkingowy
Baner Warszawa 19115
Rozbudowa II linii metra - informacje o zmianach w komunikacji
Rozbudowa II linii metra - informacje o budowie