Opłata za postój w SPPN - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

Opłata za postój w SPPN

Opłata za postój w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Warszawie pobierana jest w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00. Wyłączone z opłat są dni 2 maja oraz 24 i 31 grudnia.

Opłata minimalna za postój wynosi 0,50 zł. Jest to równoważne 10 minutom postoju i jest najkrótszym czasem możliwym do opłacenia.

Opłaty za poszczególne godziny postoju sumują się. Na przykład – opłata za 3 godziny postoju wynosi 16,30 zł (tzn. 4,50 zł za pierwszą godzinę + 5,40 zł za drugą godzinę + 6,40 zł za trzecią godzinę postoju).

Możliwe jest wnoszenie opłat za okresy krótsze niż godzina, z zachowaniem warunku opłaty minimalnej (0,50 zł).


Stawki za postój

godzina
cena
pierwsza
4,50 zł
druga
5,40 zł
trzecia
6,40 zł
czwarta i kolejne
po 4,50 zł
Parkomaty przyjmują opłaty we wszystkie dni tygodnia, przez 24 godziny na dobę. Opłaty wniesione w dniu i godzinach wolnych od opłat za postój, przenoszone są na najbliższy płatny dzień funkcjonowania SPPN.

Na przykład – kierowca przyjeżdżający w nocy z niedzieli na poniedziałek może od razu wnieść opłatę w parkomacie – bez konieczności przychodzenia do parkomatu w poniedziałek około godziny 8.00. Opłata za parkowanie automatycznie zostanie naliczona począwszy od godziny 8.00 w poniedziałek.

W godzinach funkcjonowania SPPN opłatę za postój pojazdu należy wnieść niezwłocznie po jego zaparkowaniu.

Można to zrobić za pomocą jednego z systemów płatności mobilnych lub w parkomacie. Zachęcamy do korzystania z aplikacji mobilnych.



  • Aplikacje mobilne

  • Dostępni operatorzy – 6 aplikacji

    Operator
    iOS - App Store
    Android - Google Play
    Huawei - AppGallery
    AnyPark
    pobierz
    pobierz
    brak wersji
    CityParkApp
    pobierz
    pobierz
    brak wersji
    Flowbird
    pobierz
    pobierz
    brak wersji
    mPay
    pobierz
    pobierz
    pobierz
    moBILET
    pobierz
    pobierz
    brak wersji
    MobiParking (SkyCash)
    pobierz
    pobierz
    pobierz
    W celu wnoszenia opłat za postój za pomocą aplikacji mobilnej, należy najpierw założyć w niej konto oraz „podpiąć” kartę płatniczą lub zasilić konto środkami za pomocą przelewu.

    Płatność w strefie obsługują też wybrane aplikacje bankowe. To jednak tylko nakładka graficzna na system płatności, który obsługuje jedna z wymienionych powyżej firm.

    Rozpoczęcie i kończenie parkowania możliwe jest na jeden z trzech sposobów:
    - bezpośrednio w zainstalowanej na urządzeniu mobilnym aplikacji
    - wiadomością SMS – funkcja dostępna w SkyCash (MobiParking) i MoBilet
    - kodem IVR – funkcja dostępna w SkyCash (MobiParking) i MoBilet
  • Nie trzeba znakować pojazdu informacją o aplikacji

    W Warszawie w strefie platnego parkowania nie ma takiej konieczności. Wystarczy po prostu wnieść opłatę. Samochód stojący w Warszawie w miejskiej strefie płatnego parkowania nie musi być oznakowany jakąkolwiek informacją odnośnie korzystania przez kierowcę z aplikacji mobilnych.

    System eKontroli SPPN do uzyskania informacji potrzebuje jedynie zeskanować tablicę rejestracyjną. Z tej samej technologii korzystają zarówno samochody wyposażone w kamery na dachu, jak i patrole piesze.

    Warto pamiętać, że na terenie miasta funkcjonują również parkingi prywatne, w tym obsługiwane przy pomocy aplikacji. Posiadają one swoje własne cenniki, regulaminy i zasady działania.

    Informacja na stronie ZDM dotyczy tylko i wyłącznie miejskiej Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego.

  • Płatność za pomocą IVR lub SMS

    Te metody nie wymagają posiadania smartfona (pobrania aplikacji), niemniej należy być zarejestrowanym użytkownikiem usługi i zadeklarować odpowiednie źródło płatności (karta płatnicza/wirtualna portmonetka).

    Wirtualna portmonetka to rodzaj przedpłaconego rachunku z którego opłacane są transakcje. Jest to system podobny do prepaid w telefonach komórkowych. Wystarczy zasilić konto i z tego konta pobierane są opłaty za postój. Możliwe będzie też sprawdzenie historii swoich transakcji.

    Poniżej przedstawiamy szczegółowe instrukcje dotyczące dokonywania płatności poprzez system komend głosowych i SMS dla obu operatorów.


    MoBilet

    IVR

    W celu rozpoczęcia parkowania możesz wybrać systemu IVR. Należy zadzwonić pod numer 61 623 22 74 (opłaty zgodnie z cennikiem operatora) , a następnie postępować krok po kroku zgodnie z instrukcją. Aby zakończyć pobór opłat wystarczy ponownie zadzwonić, oraz potwierdzić koniec postoju.

    SMS

    Rozpoczęcie poboru opłat parkingowych możliwe jest również z wykorzystaniem SMS. Wykorzystanie metody wymaga rejestracji w systemie oraz skonfigurowania źródła płatności na stronie mobilet.pl. Aby rozpocząć parkowanie w Strefie Płatnego Parkowania należy wysłać SMS o treści MOBILET [KOD_MIASTA] [KOD_STREFY] [LICZBA_MINUT] [NUMER REJESTRACYJNY] na numer 4321 (koszt SMS zgodnie z taryfą operatora komórkowego)

    Przykład: Wniesienie opłaty parkingowej 60 min w Strefie Płatnego Parkowanie w Warszawie dla numery WE 12345 to: MOBILET WWA SPP 60 WE12345.
    W celu wcześniejszego zakończenia opłaty, wystarczy wysłać SMS o treści: MOBILET STOP na numer 4321.


    MobiParking (SkyCash)

    IVR

    Wybierz numer 223121XXX miejsce xxx uzupełnij cyframi miasta i pojazdu z tabeli dostępnej w zakładce na stronie SkyCash.com.pl.

    SMS

    1. Wyślij pod numer 82002 SMS o treści „A XXXXXXX” (A-spacja-nr rejestracyjny Twojego pojazdu), np. „A WW12345”
    2. W odpowiedzi dostaniesz zwrotnego SMSa z nr-em rachunku bankowego przypisanego do Twojego nr telefonu, na który przelejesz środki
    3. Gdy chcesz opłacić parkowanie, wyślij SMS na nr 82002, o treści zawierającej odpowiedni kod
      • Na przykład – XXX lub XXX1 lub XXX2, gdzie: XXX – oznacza pierwsze trzy litery miasta. 1, 2, 3, itd. – oznacza numer kolejnego pojazdu na liście pojazdów dostępnych w aplikacji. Wysłanie komendy XXX bez cyfry po skrócie XXX oznacza rozpoczęcie parkowania pierwszego samochodu z listy. Wysłanie XXX2, XXX3, itd. powoduje zaparkowanie odpowiednio drugiego, trzeciego lub kolejnego aktywowanego pojazdu (numeru rejestracyjnego) na liście pojazdów w usłudze MobiParking.
      • Kody MobiParking dla SPPN w Warszawie
        • Treść SMS na numer 82002: WAR
        • Kod USSD *159*poniższy_numer#: 221
        • IVR – 22 312 1XXX – xxx to poniższy numer:
        • 551 – pojazd nr 1 z listy
        • 512 – pojazd nr 2 z listy
        • 513 – pojazd nr 3 z listy
    4. Gdy chcesz zakończyć parkowanie, wyślij SMS na nr 82002, o treści K lub K1 lub K2, gdzie:
      • K – oznacza komendę zakończenia parkowania
      • 1,2,3 itd. – oznacza numer kolejnego pojazdu na liście dostępnych pojazdów. Wysłanie K powoduje zakończenie parkowania pierwszego pojazdu z listy.
      • Wysłanie K3 powoduje zakończenie parkowania trzeciego aktywowanego pojazdu (numeru rejestracyjnego) w usłudze mobiParking

    Można też skorzystać z metody parkowania na czas lub za określoną kwotę. Pełna instrukcja znajduje się na stronie SkyCash.com.pl.

     

  • Kontakt do operatorów

  • Konta flotowe (firmowe)


  • Parkomaty


    • Parkomaty

      Instrukcja wnoszenia w parkomacie opłaty za postój pojazdu, zamieszczona jest na urządzeniu.

      Urządzenia czynne całą dobę

      Parkomaty przyjmują opłaty we wszystkie dni tygodnia, przez 24 godziny na dobę. Opłaty wniesione w dniu i godzinach wolnych od opłat za postój, przenoszone są na najbliższy płatny dzień funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego.

      Na przykład –  kierowca przyjeżdżający w nocy z niedzieli na poniedziałek może od razu wnieść opłatę w parkomacie – bez konieczności przychodzenia do parkomatu w poniedziałek około godziny 8.00. Opłata za parkowanie automatycznie zostanie naliczona począwszy od godziny 8.00 w poniedziałek.

      • Najpierw należy wprowadzić numer rejestracyjny pojazdu, a dopiero potem wrzucić monety lub dokonać płatności kartą.
      • Przy płatności kartą przed zatwierdzeniem transakcji należy sprawdzić kwotę opłaty. 
      • Bilet jest drukowany natychmiast po dokonaniu zapłaty, do odbioru z kieszeni wydawczej z zieloną osłoną. Nie ma już obowiązku wykładania biletu parkingowego za szybą samochodu. Kontrola poboru opłat odbywa się zdalnie za pomocą systemu e-kontroli.

      Za godzinę rozpoczęcia parkowania przyjmuje się godzinę wykupienia biletu (w przypadku wykupowania biletu w godzinach funkcjonowania Strefy, tj. w dni robocze od poniedziałku do piątku z wyłączeniem dni: 2 maja, 24 i 31 grudnia, w godzinach 8.00-20.00) lub godzinę 8.00 w najbliższym płatnym dniu funkcjonowania Strefy (w przypadku wykupowania biletu poza godzinami funkcjonowania Strefy).

      Opłata maksymalna

      Jednorazowo w większości parkomatów można wnieść opłatę o maksymalnej wysokości 189,50 zł. Wyjątek stanowią parkomaty znajdujące w rejonie Górnego i Dolnego Mokotowa, Saskiej Kępy oraz Kamionka na Pradze-Południe. Najnowsza generacja urządzeń przyjmuje opłaty kartą do maksymalnej wysokości 100,00 zł. Docelowo będzie to dotyczyć urządzeń w całej SPPN, po zakończeniu w I kwartale 2025 r. procesu ich wymiany

      Przedłużanie czasu parkowania

      W więszkości parkomatów nie ma jeszcze możliwości przedłużenia czasu obowiązywania konkretnego wcześniej wykupionego biletu. Wyjątek stanowią parkomaty znajdujące w rejonie Górnego i Dolnego Mokotowa, Saskiej Kępy oraz Kamionka na Pradze-Południe. Bilety z nich posiadają kod QR, którego zeskanowanie czytniku parkomatu pozwala na szybkie przedłużenie czasu. Docelowo będzie to dotyczyć urządzeń w całej SPPN, po zakończeniu w I kwartale 2025 r. procesu ich wymiany


    • Parkomaty

      karta płatnicza – parkomat nie żąda kodu PIN, niezależnie od wysokości kwoty

      bilon (10 gr, 20 gr, 50 gr, 1 zł, 2 zł, 5 zł) – parkomat nie wydaje reszty


    • Parkomaty

      W strefie płatnego parkowania w Warszawie zawsze opłacany jest wprost tylko i wyłącznie czas postoju samochodu, a nie określone jego miejsce. Oznacza to, że przez wykupiony czas bilet z dowolnego parkomatu ważny jest na każdym miejscu wchodzącym w skład strefy.

      Co więcej, można też oczywiście przeparkować na tym samym bilecie. Jeśli kierowca opłacił postój, a następnie pojechał w inne miejsce na terenie SPPN, to nie musi ponownie korzystać z parkomatu i uzyskiwać nowego bilet. Rzecz jasna mowa o sytuacji, w której opłacony za pierwszym czas wciąż jeszcze się nie skończył. Opłacając postój w parkomacie np. na Żoliborzu, można więc zaparkować na Mokotowie, albo na Saskiej Kępie, jeśli kierowca tak chce.

      Zasady SPPN są jednolite w całej Warszawie – strefa działa od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 20:00. Miejskie parkomaty działają jednak 24/7. To przydatne np. w sytuacji, gdy kierowca zaparkował w niedzielę, ale już teraz wie, że opuści miejsce dopiero w poniedziałek po południu.

      Skorzystanie z parkomatów poza godzinami obowiązywania strefy powoduje bowiem wykupienie biletu, który jest ważny dopiero od momentu jej obowiązywania. Użytkownik jest o tym wyraźnie informowany przez urządzenie przed dokonaniem opłaty. Praktycznie niemożliwe jest więc popełnienie błędu, a jednocześnie można w każdej chwili wygodnie opłacić postój z wyprzedzeniem.


    • Parkomaty


    • Parkomaty

      W Warszawie w strefie platnego parkowania nie ma takiej konieczności. Wystarczy wnieść opłatę, nie trzeba wracać z wydrukiem do auta i wykładać biletu za szybą.

      Upowszechnienie się eKontroli strefy płatnego parkowania wyeliminowało taką realną potrzebę i formalnie obowiązek został całkowicie zniesiony jeszcze w 2023 roku. Ta zmiana oszczędza czas kierowców.

      Bilet parkingowy stanowi jednak dowód wniesienia opłaty i warto go zachować.

      Warto pamiętać, że na terenie miasta funkcjonują również parkingi prywatne. Posiadają one swoje własne cenniki, regulaminy i zasady działania.

      Informacja na stronie ZDM dotyczy tylko i wyłącznie miejskiej Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego.


    • Parkomaty

      Infolinia serwisu technicznego parkomatów działa w dni powszednie od poniedziałku do piątku z wyłączeniem dni: 2 maja, 24 i 31 grudnia, w godzinach 8.00 – 20.00. W pozostałych godzinach istnieje możliwość pozostawienia zgłoszenia za pomocą automatycznej sekretarki (pod tym samym numerem).


Winieta parkomatu w SPPN na terenie Warszawy

Winieta parkomatu w SPPN na terenie Warszawy. Kliknij, aby powiększyć.


Noty księgowe i faktury

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie nie wystawia not księgowych oraz faktur z tytułu parkowania na terenie SPPN.

ZDM, pobierając opłatę za postój w strefie płatnego parkowania, nie występuje dla tej czynności jako podatnik, nie dokonuje sprzedaży ani też nie świadczy usługi.

Podstawa prawna

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Opłata za postój wynika wprost z przepisów prawa (art. 13 ust. 1 pkt. 1) ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 470), a zarząd drogi jest tylko wyznaczony do jej pobierania (ust. 13b ust. 7 ww. ustawy).

Informujemy, że przepisy art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.) oraz art. 22 ust. 6b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.) i art. 15 ust. 4e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 865 ze zm.), dopuszczają księgowanie biletów parkingowych w ewidencji księgowej, bez konieczności uzyskania noty księgowej/faktury z ZDM.

Powered by Projectic.pl