Opłata za postój w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Warszawie pobierana jest w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00. Wyłączone z opłat są dni 2 maja oraz 24 i 31 grudnia.
Opłata minimalna za postój wynosi 0,50 zł. Jest to równoważne 10 minutom postoju i jest najkrótszym czasem możliwym do opłacenia.
Opłaty za poszczególne godziny postoju sumują się. Na przykład – opłata za 3 godziny postoju wynosi 16,30 zł (tzn. 4,50 zł za pierwszą godzinę + 5,40 zł za drugą godzinę + 6,40 zł za trzecią godzinę postoju).
Możliwe jest wnoszenie opłat za okresy krótsze niż godzina, z zachowaniem warunku opłaty minimalnej (0,50 zł).
Stawki za postój
Na przykład – kierowca przyjeżdżający w nocy z niedzieli na poniedziałek może od razu wnieść opłatę w parkomacie – bez konieczności przychodzenia do parkomatu w poniedziałek około godziny 8.00. Opłata za parkowanie automatycznie zostanie naliczona począwszy od godziny 8.00 w poniedziałek.
W godzinach funkcjonowania SPPN opłatę za postój pojazdu należy wnieść niezwłocznie po jego zaparkowaniu.
Można to zrobić za pomocą jednego z systemów płatności mobilnych lub w parkomacie. Zachęcamy do korzystania z aplikacji mobilnych.
-
Aplikacje mobilne
-
Dostępni operatorzy – 6 aplikacji
Operator iOS - App Store Android - Google Play Huawei - AppGallery AnyPark pobierz pobierz brak wersji CityParkApp pobierz pobierz brak wersji Flowbird pobierz pobierz brak wersji mPay pobierz pobierz pobierz moBILET pobierz pobierz brak wersji MobiParking (SkyCash) pobierz pobierz pobierz
Płatność w strefie obsługują też wybrane aplikacje bankowe. To jednak tylko nakładka graficzna na system płatności, który obsługuje jedna z wymienionych powyżej firm.
Rozpoczęcie i kończenie parkowania możliwe jest na jeden z trzech sposobów:
- bezpośrednio w zainstalowanej na urządzeniu mobilnym aplikacji
- wiadomością SMS – funkcja dostępna w SkyCash (MobiParking) i MoBilet
- kodem IVR – funkcja dostępna w SkyCash (MobiParking) i MoBilet -
Nie trzeba znakować pojazdu informacją o aplikacji
W Warszawie w strefie platnego parkowania nie ma takiej konieczności. Wystarczy po prostu wnieść opłatę. Samochód stojący w Warszawie w miejskiej strefie płatnego parkowania nie musi być oznakowany jakąkolwiek informacją odnośnie korzystania przez kierowcę z aplikacji mobilnych.
System eKontroli SPPN do uzyskania informacji potrzebuje jedynie zeskanować tablicę rejestracyjną. Z tej samej technologii korzystają zarówno samochody wyposażone w kamery na dachu, jak i patrole piesze.
Warto pamiętać, że na terenie miasta funkcjonują również parkingi prywatne, w tym obsługiwane przy pomocy aplikacji. Posiadają one swoje własne cenniki, regulaminy i zasady działania.
Informacja na stronie ZDM dotyczy tylko i wyłącznie miejskiej Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego.
-
Płatność za pomocą IVR lub SMS
Te metody nie wymagają posiadania smartfona (pobrania aplikacji), niemniej należy być zarejestrowanym użytkownikiem usługi i zadeklarować odpowiednie źródło płatności (karta płatnicza/wirtualna portmonetka).
Wirtualna portmonetka to rodzaj przedpłaconego rachunku z którego opłacane są transakcje. Jest to system podobny do prepaid w telefonach komórkowych. Wystarczy zasilić konto i z tego konta pobierane są opłaty za postój. Możliwe będzie też sprawdzenie historii swoich transakcji.
Poniżej przedstawiamy szczegółowe instrukcje dotyczące dokonywania płatności poprzez system komend głosowych i SMS dla obu operatorów.
MoBilet
IVR
W celu rozpoczęcia parkowania możesz wybrać systemu IVR. Należy zadzwonić pod numer 61 623 22 74 (opłaty zgodnie z cennikiem operatora) , a następnie postępować krok po kroku zgodnie z instrukcją. Aby zakończyć pobór opłat wystarczy ponownie zadzwonić, oraz potwierdzić koniec postoju.
SMS
Rozpoczęcie poboru opłat parkingowych możliwe jest również z wykorzystaniem SMS. Wykorzystanie metody wymaga rejestracji w systemie oraz skonfigurowania źródła płatności na stronie mobilet.pl. Aby rozpocząć parkowanie w Strefie Płatnego Parkowania należy wysłać SMS o treści MOBILET [KOD_MIASTA] [KOD_STREFY] [LICZBA_MINUT] [NUMER REJESTRACYJNY] na numer 4321 (koszt SMS zgodnie z taryfą operatora komórkowego)
Przykład: Wniesienie opłaty parkingowej 60 min w Strefie Płatnego Parkowanie w Warszawie dla numery WE 12345 to: MOBILET WWA SPP 60 WE12345.
W celu wcześniejszego zakończenia opłaty, wystarczy wysłać SMS o treści: MOBILET STOP na numer 4321.
MobiParking (SkyCash)
IVR
Wybierz numer 223121XXX miejsce xxx uzupełnij cyframi miasta i pojazdu z tabeli dostępnej w zakładce na stronie SkyCash.com.pl.
SMS
- Wyślij pod numer 82002 SMS o treści „A XXXXXXX” (A-spacja-nr rejestracyjny Twojego pojazdu), np. „A WW12345”
- W odpowiedzi dostaniesz zwrotnego SMSa z nr-em rachunku bankowego przypisanego do Twojego nr telefonu, na który przelejesz środki
- Gdy chcesz opłacić parkowanie, wyślij SMS na nr 82002, o treści zawierającej odpowiedni kod
- Na przykład – XXX lub XXX1 lub XXX2, gdzie: XXX – oznacza pierwsze trzy litery miasta. 1, 2, 3, itd. – oznacza numer kolejnego pojazdu na liście pojazdów dostępnych w aplikacji. Wysłanie komendy XXX bez cyfry po skrócie XXX oznacza rozpoczęcie parkowania pierwszego samochodu z listy. Wysłanie XXX2, XXX3, itd. powoduje zaparkowanie odpowiednio drugiego, trzeciego lub kolejnego aktywowanego pojazdu (numeru rejestracyjnego) na liście pojazdów w usłudze MobiParking.
- Kody MobiParking dla SPPN w Warszawie
- Treść SMS na numer 82002: WAR
- Kod USSD *159*poniższy_numer#: 221
- IVR – 22 312 1XXX – xxx to poniższy numer:
- 551 – pojazd nr 1 z listy
- 512 – pojazd nr 2 z listy
- 513 – pojazd nr 3 z listy
- Gdy chcesz zakończyć parkowanie, wyślij SMS na nr 82002, o treści K lub K1 lub K2, gdzie:
- K – oznacza komendę zakończenia parkowania
- 1,2,3 itd. – oznacza numer kolejnego pojazdu na liście dostępnych pojazdów. Wysłanie K powoduje zakończenie parkowania pierwszego pojazdu z listy.
- Wysłanie K3 powoduje zakończenie parkowania trzeciego aktywowanego pojazdu (numeru rejestracyjnego) w usłudze mobiParking
Można też skorzystać z metody parkowania na czas lub za określoną kwotę. Pełna instrukcja znajduje się na stronie SkyCash.com.pl.
-
Kontakt do operatorów
Operator strona internetowa formularz kontaktowy infolinia AnyPark anypark.pl anypark.pl/kontakt 22 270 01 00 CityParkApp cityparkinggroup.pl cityparkinggroup.pl/kontakt 801 066 135 Flowbird flowbird.pl flowbird.pl/contact 32 778 89 66 mPay mpay.pl mpay.pl/kontakt 34 390 55 57 moBILET mobilet.eu mobilet.eu/pl/pomoc 61 66 70 999
801 805 900MobiParking (SkyCash) skycash.com/mobiparking-skycash skycash.com/kontakt/dane/ 22 403 80 20
22 403 80 40 -
Konta flotowe (firmowe)
-
Parkomaty-
ParkomatyUrządzenia czynne całą dobę
Parkomaty przyjmują opłaty we wszystkie dni tygodnia, przez 24 godziny na dobę. Opłaty wniesione w dniu i godzinach wolnych od opłat za postój, przenoszone są na najbliższy płatny dzień funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego.
Na przykład – kierowca przyjeżdżający w nocy z niedzieli na poniedziałek może od razu wnieść opłatę w parkomacie – bez konieczności przychodzenia do parkomatu w poniedziałek około godziny 8.00. Opłata za parkowanie automatycznie zostanie naliczona począwszy od godziny 8.00 w poniedziałek.
- Najpierw należy wprowadzić numer rejestracyjny pojazdu, a dopiero potem wrzucić monety lub dokonać płatności kartą.
- Przy płatności kartą przed zatwierdzeniem transakcji należy sprawdzić kwotę opłaty.
- Bilet jest drukowany natychmiast po dokonaniu zapłaty, do odbioru z kieszeni wydawczej z zieloną osłoną. Nie ma już obowiązku wykładania biletu parkingowego za szybą samochodu. Kontrola poboru opłat odbywa się zdalnie za pomocą systemu e-kontroli.
Za godzinę rozpoczęcia parkowania przyjmuje się godzinę wykupienia biletu (w przypadku wykupowania biletu w godzinach funkcjonowania Strefy, tj. w dni robocze od poniedziałku do piątku z wyłączeniem dni: 2 maja, 24 i 31 grudnia, w godzinach 8.00-20.00) lub godzinę 8.00 w najbliższym płatnym dniu funkcjonowania Strefy (w przypadku wykupowania biletu poza godzinami funkcjonowania Strefy).
Opłata maksymalna
Jednorazowo w większości parkomatów można wnieść opłatę o maksymalnej wysokości 189,50 zł. Wyjątek stanowią parkomaty znajdujące w rejonie Górnego i Dolnego Mokotowa, Saskiej Kępy oraz Kamionka na Pradze-Południe. Najnowsza generacja urządzeń przyjmuje opłaty kartą do maksymalnej wysokości 100,00 zł. Docelowo będzie to dotyczyć urządzeń w całej SPPN, po zakończeniu w I kwartale 2025 r. procesu ich wymiany
Przedłużanie czasu parkowania
W więszkości parkomatów nie ma jeszcze możliwości przedłużenia czasu obowiązywania konkretnego wcześniej wykupionego biletu. Wyjątek stanowią parkomaty znajdujące w rejonie Górnego i Dolnego Mokotowa, Saskiej Kępy oraz Kamionka na Pradze-Południe. Bilety z nich posiadają kod QR, którego zeskanowanie czytniku parkomatu pozwala na szybkie przedłużenie czasu. Docelowo będzie to dotyczyć urządzeń w całej SPPN, po zakończeniu w I kwartale 2025 r. procesu ich wymiany
-
Parkomatykarta płatnicza – parkomat nie żąda kodu PIN, niezależnie od wysokości kwoty
bilon (10 gr, 20 gr, 50 gr, 1 zł, 2 zł, 5 zł) – parkomat nie wydaje reszty
-
ParkomatyW strefie płatnego parkowania w Warszawie zawsze opłacany jest wprost tylko i wyłącznie czas postoju samochodu, a nie określone jego miejsce. Oznacza to, że przez wykupiony czas bilet z dowolnego parkomatu ważny jest na każdym miejscu wchodzącym w skład strefy.
Co więcej, można też oczywiście przeparkować na tym samym bilecie. Jeśli kierowca opłacił postój, a następnie pojechał w inne miejsce na terenie SPPN, to nie musi ponownie korzystać z parkomatu i uzyskiwać nowego bilet. Rzecz jasna mowa o sytuacji, w której opłacony za pierwszym czas wciąż jeszcze się nie skończył. Opłacając postój w parkomacie np. na Żoliborzu, można więc zaparkować na Mokotowie, albo na Saskiej Kępie, jeśli kierowca tak chce.
Zasady SPPN są jednolite w całej Warszawie – strefa działa od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 20:00. Miejskie parkomaty działają jednak 24/7. To przydatne np. w sytuacji, gdy kierowca zaparkował w niedzielę, ale już teraz wie, że opuści miejsce dopiero w poniedziałek po południu.
Skorzystanie z parkomatów poza godzinami obowiązywania strefy powoduje bowiem wykupienie biletu, który jest ważny dopiero od momentu jej obowiązywania. Użytkownik jest o tym wyraźnie informowany przez urządzenie przed dokonaniem opłaty. Praktycznie niemożliwe jest więc popełnienie błędu, a jednocześnie można w każdej chwili wygodnie opłacić postój z wyprzedzeniem.
-
Parkomaty -
ParkomatyW Warszawie w strefie platnego parkowania nie ma takiej konieczności. Wystarczy wnieść opłatę, nie trzeba wracać z wydrukiem do auta i wykładać biletu za szybą.
Upowszechnienie się eKontroli strefy płatnego parkowania wyeliminowało taką realną potrzebę i formalnie obowiązek został całkowicie zniesiony jeszcze w 2023 roku. Ta zmiana oszczędza czas kierowców.
Bilet parkingowy stanowi jednak dowód wniesienia opłaty i warto go zachować.
Warto pamiętać, że na terenie miasta funkcjonują również parkingi prywatne. Posiadają one swoje własne cenniki, regulaminy i zasady działania.
Informacja na stronie ZDM dotyczy tylko i wyłącznie miejskiej Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego.
-
Parkomaty- Numery infolinii dla parkomatów
- z literami A-F, oraz H, M, P i W – tel. 800 800 057, 800 800 061, 800 800 062 lub 800 800 065
- z literą G – tel. 800 889 935
- z literą O i Z – prosimy o zgłoszenia za pomocą Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19 115
Infolinia serwisu technicznego parkomatów działa w dni powszednie od poniedziałku do piątku z wyłączeniem dni: 2 maja, 24 i 31 grudnia, w godzinach 8.00 – 20.00. W pozostałych godzinach istnieje możliwość pozostawienia zgłoszenia za pomocą automatycznej sekretarki (pod tym samym numerem).
- Numery infolinii dla parkomatów
-
Noty księgowe i faktury
Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie nie wystawia not księgowych oraz faktur z tytułu parkowania na terenie SPPN.
ZDM, pobierając opłatę za postój w strefie płatnego parkowania, nie występuje dla tej czynności jako podatnik, nie dokonuje sprzedaży ani też nie świadczy usługi.
Podstawa prawna
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Opłata za postój wynika wprost z przepisów prawa (art. 13 ust. 1 pkt. 1) ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 470), a zarząd drogi jest tylko wyznaczony do jej pobierania (ust. 13b ust. 7 ww. ustawy).
Informujemy, że przepisy art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.) oraz art. 22 ust. 6b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.) i art. 15 ust. 4e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 865 ze zm.), dopuszczają księgowanie biletów parkingowych w ewidencji księgowej, bez konieczności uzyskania noty księgowej/faktury z ZDM.