Opłata za postój w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Warszawie pobierana jest w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00. Wyłączone z opłat są dni 2 maja oraz 24 i 31 grudnia.
Opłata minimalna za postój wynosi 0,50 zł. Jest to równoważne 10 minutom postoju i jest najkrótszym czasem możliwym do opłacenia.
Opłaty za poszczególne godziny postoju sumują się. Na przykład – opłata za 3 godziny postoju wynosi 16,30 zł (tzn. 4,50 zł za pierwszą godzinę + 5,40 zł za drugą godzinę + 6,40 zł za trzecią godzinę postoju).
Możliwe jest wnoszenie opłat za okresy krótsze niż godzina, z zachowaniem warunku opłaty minimalnej (0,50 zł).
Stawki za postój
Na przykład – kierowca przyjeżdżający w nocy z niedzieli na poniedziałek może od razu wnieść opłatę w parkomacie – bez konieczności przychodzenia do parkomatu w poniedziałek około godziny 8.00. Opłata za parkowanie automatycznie zostanie naliczona począwszy od godziny 8.00 w poniedziałek.
W godzinach funkcjonowania SPPN opłatę za postój pojazdu należy wnieść niezwłocznie po jego zaparkowaniu.
Można to zrobić za pomocą jednego z systemów płatności mobilnych lub w parkomacie. Zachęcamy do korzystania z aplikacji mobilnych.
-
Aplikacje mobilne
-
Dostępni operatorzy – 6 aplikacji
Operator iOS - App Store Android - Google Play Huawei - AppGallery AnyPark pobierzotwiera się w nowej karcie pobierzotwiera się w nowej karcie brak wersji CityParkApp pobierzotwiera się w nowej karcie pobierzotwiera się w nowej karcie brak wersji Flowbird pobierzotwiera się w nowej karcie pobierzotwiera się w nowej karcie brak wersji mPay pobierzotwiera się w nowej karcie pobierzotwiera się w nowej karcie pobierzotwiera się w nowej karcie moBILET pobierz pobierzotwiera się w nowej karcie brak wersji MobiParking (SkyCash) pobierzotwiera się w nowej karcie pobierzotwiera się w nowej karcie pobierzotwiera się w nowej karcie
Płatność w strefie obsługują też wybrane aplikacje bankowe. To jednak tylko nakładka graficzna na system płatności, który obsługuje jedna z wymienionych powyżej firm.
Rozpoczęcie i kończenie parkowania możliwe jest na jeden z trzech sposobów:
- bezpośrednio w zainstalowanej na urządzeniu mobilnym aplikacji
- wiadomością SMS – funkcja dostępna w SkyCash (MobiParking) i MoBilet
- kodem IVR – funkcja dostępna w SkyCash (MobiParking) i MoBilet -
Nie trzeba znakować pojazdu informacją o aplikacji
W Warszawie w strefie platnego parkowania nie ma takiej konieczności. Wystarczy po prostu wnieść opłatę. Samochód stojący w Warszawie w miejskiej strefie płatnego parkowania nie musi być oznakowany jakąkolwiek informacją odnośnie korzystania przez kierowcę z aplikacji mobilnych.
System eKontroli SPPN do uzyskania informacji potrzebuje jedynie zeskanować tablicę rejestracyjną. Z tej samej technologii korzystają zarówno samochody wyposażone w kamery na dachu, jak i patrole piesze.
Warto pamiętać, że na terenie miasta funkcjonują również parkingi prywatne, w tym obsługiwane przy pomocy aplikacji. Posiadają one swoje własne cenniki, regulaminy i zasady działania.
Informacja na stronie ZDM dotyczy tylko i wyłącznie miejskiej Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego.
-
Płatność za pomocą IVR lub SMS
Te metody nie wymagają posiadania smartfona (pobrania aplikacji), niemniej należy być zarejestrowanym użytkownikiem usługi i zadeklarować odpowiednie źródło płatności (karta płatnicza/wirtualna portmonetka).
Wirtualna portmonetka to rodzaj przedpłaconego rachunku z którego opłacane są transakcje. Jest to system podobny do prepaid w telefonach komórkowych. Wystarczy zasilić konto i z tego konta pobierane są opłaty za postój. Możliwe będzie też sprawdzenie historii swoich transakcji.
Poniżej przedstawiamy szczegółowe instrukcje dotyczące dokonywania płatności poprzez system komend głosowych i SMS dla obu operatorów.
MoBiletotwiera się w nowej karcie
IVR
W celu rozpoczęcia parkowania możesz wybrać systemu IVR. Należy zadzwonić pod numer 61 623 22 74otwiera się w nowej karcie (opłaty zgodnie z cennikiem operatora) , a następnie postępować krok po kroku zgodnie z instrukcją. Aby zakończyć pobór opłat wystarczy ponownie zadzwonić, oraz potwierdzić koniec postoju.
SMS
Rozpoczęcie poboru opłat parkingowych możliwe jest również z wykorzystaniem SMS. Wykorzystanie metody wymaga rejestracji w systemie oraz skonfigurowania źródła płatności na stronie mobilet.pl. Aby rozpocząć parkowanie w Strefie Płatnego Parkowania należy wysłać SMS o treści MOBILET [KOD_MIASTA] [KOD_STREFY] [LICZBA_MINUT] [NUMER REJESTRACYJNY] na numer 4321otwiera się w nowej karcie (koszt SMS zgodnie z taryfą operatora komórkowego)
Przykład: Wniesienie opłaty parkingowej 60 min w Strefie Płatnego Parkowanie w Warszawie dla numery WE 12345 to: MOBILET WWA SPP 60 WE12345.
W celu wcześniejszego zakończenia opłaty, wystarczy wysłać SMS o treści: MOBILET STOP na numer 4321otwiera się w nowej karcie.
MobiParking (SkyCash)otwiera się w nowej karcie
IVR
Wybierz numer 223121XXX miejsce xxx uzupełnij cyframi miasta i pojazdu z tabeli dostępnej w zakładce na stronie SkyCash.com.pl.
SMS
- Wyślij pod numer 82002otwiera się w nowej karcie SMS o treści „A XXXXXXX” (A-spacja-nr rejestracyjny Twojego pojazdu), np. „A WW12345”
- W odpowiedzi dostaniesz zwrotnego SMSa z nr-em rachunku bankowego przypisanego do Twojego nr telefonu, na który przelejesz środki
- Gdy chcesz opłacić parkowanie, wyślij SMS na nr 82002otwiera się w nowej karcie, o treści zawierającej odpowiedni kod
- Na przykład – XXX lub XXX1 lub XXX2, gdzie: XXX – oznacza pierwsze trzy litery miasta. 1, 2, 3, itd. – oznacza numer kolejnego pojazdu na liście pojazdów dostępnych w aplikacji. Wysłanie komendy XXX bez cyfry po skrócie XXX oznacza rozpoczęcie parkowania pierwszego samochodu z listy. Wysłanie XXX2, XXX3, itd. powoduje zaparkowanie odpowiednio drugiego, trzeciego lub kolejnego aktywowanego pojazdu (numeru rejestracyjnego) na liście pojazdów w usłudze MobiParking.
- Kody MobiParkingotwiera się w nowej karcie dla SPPN w Warszawie
- Treść SMS na numer 82002: WAR
- Kod USSD *159*poniższy_numer#: 221
- IVR – 22 312 1XXX – xxx to poniższy numer:
- 551 – pojazd nr 1 z listy
- 512 – pojazd nr 2 z listy
- 513 – pojazd nr 3 z listy
- Gdy chcesz zakończyć parkowanie, wyślij SMS na nr 82002otwiera się w nowej karcie, o treści K lub K1 lub K2, gdzie:
- K – oznacza komendę zakończenia parkowania
- 1,2,3 itd. – oznacza numer kolejnego pojazdu na liście dostępnych pojazdów. Wysłanie K powoduje zakończenie parkowania pierwszego pojazdu z listy.
- Wysłanie K3 powoduje zakończenie parkowania trzeciego aktywowanego pojazdu (numeru rejestracyjnego) w usłudze mobiParking
Można też skorzystać z metody parkowania na czas lub za określoną kwotę. Pełna instrukcja znajduje się na stronie SkyCash.com.plotwiera się w nowej karcie.
-
Kontakt do operatorów
-
Konta flotowe (firmowe)
-
Parkomaty-
ParkomatyUrządzenia czynne całą dobę
Parkomaty przyjmują opłaty we wszystkie dni tygodnia, przez 24 godziny na dobę. Opłaty wniesione w dniu i godzinach wolnych od opłat za postój, przenoszone są na najbliższy płatny dzień funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego.
Na przykład – kierowca przyjeżdżający w nocy z niedzieli na poniedziałek może od razu wnieść opłatę w parkomacie – bez konieczności przychodzenia do parkomatu w poniedziałek około godziny 8.00. Opłata za parkowanie automatycznie zostanie naliczona począwszy od godziny 8.00 w poniedziałek.
- Najpierw należy wprowadzić numer rejestracyjny pojazdu, a dopiero potem wrzucić monety lub dokonać płatności kartą.
- Przy płatności kartą przed zatwierdzeniem transakcji należy sprawdzić kwotę opłaty.
- Bilet jest drukowany natychmiast po dokonaniu zapłaty, do odbioru z kieszeni wydawczej z zieloną osłoną. Nie ma już obowiązku wykładania biletu parkingowego za szybą samochodu. Kontrola poboru opłat odbywa się zdalnie za pomocą systemu e-kontroli.
Za godzinę rozpoczęcia parkowania przyjmuje się godzinę wykupienia biletu (w przypadku wykupowania biletu w godzinach funkcjonowania Strefy, tj. w dni robocze od poniedziałku do piątku z wyłączeniem dni: 2 maja, 24 i 31 grudnia, w godzinach 8.00-20.00) lub godzinę 8.00 w najbliższym płatnym dniu funkcjonowania Strefy (w przypadku wykupowania biletu poza godzinami funkcjonowania Strefy).
Opłata maksymalna
Jednorazowo w parkomacie można wnieść opłatę o maksymalnej wysokości 100 zł.
Przedłużanie czasu parkowania
Bilety parkingowe posiadają nadrukowany kod QR. Można go zeskanować czytnikiem, który znajduje się w parkomacie. Pozwala to na szybkie przedłużenie czasu parkowania – autouzupełnia się wprowadzony przy poprzednim bilecie numer rejestracyjny pojazdu.
-
Parkomatykarta płatnicza – parkomat nie żąda kodu PIN, niezależnie od wysokości kwoty
bilon (10 gr, 20 gr, 50 gr, 1 zł, 2 zł, 5 zł) – parkomat nie wydaje reszty
-
Parkomaty -
ParkomatyW strefie płatnego parkowania w Warszawie zawsze opłacany jest wprost tylko i wyłącznie czas postoju samochodu, a nie określone jego miejsce. Oznacza to, że przez wykupiony czas bilet z dowolnego parkomatu ważny jest na każdym miejscu wchodzącym w skład strefy.
Co więcej, można też oczywiście przeparkować na tym samym bilecie. Jeśli kierowca opłacił postój, a następnie pojechał w inne miejsce na terenie SPPN, to nie musi ponownie korzystać z parkomatu i uzyskiwać nowego bilet. Rzecz jasna mowa o sytuacji, w której opłacony za pierwszym czas wciąż jeszcze się nie skończył. Opłacając postój w parkomacie np. na Żoliborzu, można więc zaparkować na Mokotowie, albo na Saskiej Kępie, jeśli kierowca tak chce.
Zasady SPPN są jednolite w całej Warszawie – strefa działa od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 20:00. Miejskie parkomaty działają jednak 24/7. To przydatne np. w sytuacji, gdy kierowca zaparkował w niedzielę, ale już teraz wie, że opuści miejsce dopiero w poniedziałek po południu.
Skorzystanie z parkomatów poza godzinami obowiązywania strefy powoduje bowiem wykupienie biletu, który jest ważny dopiero od momentu jej obowiązywania. Użytkownik jest o tym wyraźnie informowany przez urządzenie przed dokonaniem opłaty. Praktycznie niemożliwe jest więc popełnienie błędu, a jednocześnie można w każdej chwili wygodnie opłacić postój z wyprzedzeniem.
-
ParkomatyW Warszawie w strefie platnego parkowania nie ma takiej konieczności. Wystarczy wnieść opłatę, nie trzeba wracać z wydrukiem do auta i wykładać biletu za szybą.
Upowszechnienie się eKontroli strefy płatnego parkowania wyeliminowało taką realną potrzebę i formalnie obowiązek został całkowicie zniesiony jeszcze w 2023 roku. Ta zmiana oszczędza czas kierowców.
Bilet parkingowy stanowi jednak dowód wniesienia opłaty i warto go zachować.
Warto pamiętać, że na terenie miasta funkcjonują również parkingi prywatne. Posiadają one swoje własne cenniki, regulaminy i zasady działania.
Informacja na stronie ZDM dotyczy tylko i wyłącznie miejskiej Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego.
-
ParkomatySerwisem wszystkich parkomatów w SPPN zajmuje się firma City Parking Group S.A.otwiera się w nowej karcie
Z góry dziękujemy za zgłaszanie ewentualnych problemów technicznych wraz podaniem numeru lub lokalizacji urządzenia:- telefonicznie – 800 800 061
- dyżur operatora w godzinach 7:00 – 20:30 w dni obowiązywania SPPN
- w pozostałym okresie zapewniona jest obsługa automatyczna – możliwość nagrania zgłoszenia, które zostanie odsłuchane w celu realizacji niezwłocznie w następny dzień roboczy
- mailowo – awariaWAW@citypg.plotwiera się w nowej karcie
- telefonicznie – 800 800 061
-
Noty księgowe i faktury
Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie nie wystawia not księgowych oraz faktur z tytułu parkowania na terenie SPPN.
ZDM, pobierając opłatę za postój w strefie płatnego parkowania, nie występuje dla tej czynności jako podatnik, nie dokonuje sprzedaży ani też nie świadczy usługi.
Podstawa prawna
Zgodnie z art. 15 ust. 6otwiera się w nowej karcie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Opłata za postój wynika wprost z przepisów prawa (art. 13 ust. 1 pkt. 1) ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 470), a zarząd drogi jest tylko wyznaczony do jej pobierania (ust. 13b ust. 7 ww. ustawy).
Informujemy, że przepisy art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.) oraz art. 22 ust. 6b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.) i art. 15 ust. 4e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 865 ze zm.), dopuszczają księgowanie biletów parkingowych w ewidencji księgowej, bez konieczności uzyskania noty księgowej/faktury z ZDM.