Zajęcie pasa drogowego w celu umieszczenia obiektu niezwiązanego z funkcją drogi, w tym reklam może nastąpić po uzyskaniu decyzji od właściwego zarządcy drogi.
Jak uzyskać zezwolenie?
Krok 1.
Należy sprawdzić czy ulica, przy której ma być zmieszczona reklama, znajduje się w wykazie ulic należących do ZDM (lista ulic).
Krok 2.
Jeśli ulica znajduje się w wykazie ZDM należy złożyć wniosek o zlokalizowanie reklamy do Zarządu Dróg Miejskich. Do wniosku należy załączyć następujące dokumenty:
- szczegółowy plan sytuacyjny w skali 1:1000 lub 1:500 (aktualny podkład geodezyjny), z zaznaczeniem lokalizacji reklamy i podaniem jej wymiarów,
- projekt reklamy zawierający jej wizualizację na tle otoczenia, wymiar, opis materiałów konstrukcyjnych, ich kolorystykę oraz sposób montażu reklamy (w tym jej fundamentowania),
- pełnomocnictwo z dokumentem potwierdzającym wniesienie opłaty skarbowej – jeżeli wnioskodawca reprezentowany będzie w postępowaniu przez pełnomocnika,
- pisemne uzasadnienie wniosku w zakresie wskazania okoliczności faktycznych i przedstawienia stosownych dowodów na okoliczność, że umieszczenie reklamy stanowi “szczególnie uzasadniony przypadek”.
W przypadku posiadania opinii niżej wymienionych instytucji prosimy ich o załączenie:
- Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego – Wydziału Ochrony Krajobrazu Miasta (reklamy, szyldy) lub Wydziału Kształtowania Przestrzeni Publicznej (słupy reklamowe),
- Zarząd Zieleni m.st. Warszawy (jeżeli zajęcie pasa drogowego dotyczy terenów zielonych, lub w przypadku ingerencji w drzewostan),
- Zakład Obsługi Systemu Monitoringu m.st. Warszawy,
- Konserwator Zabytków, jeżeli obiekt miałby zostać zlokalizowany na terenie objętym opieką konserwatora zabytków.
Krok 3.
Po otrzymaniu pozytywnej decyzji na zlokalizowanie reklamy strona zobowiązana jest do wypełnienia warunków określonych w ww. decyzji.
Decyzja lokalizacyjna nie uprawnia do umieszczenia reklamy w terenie.
Krok 4.
Złożenie wniosku na umieszczenie reklamy wraz z załącznikami potwierdzającymi spełnienie warunków zawartych w decyzji lokalizacyjnej i podkładem geodezyjnym (wniosek do pobrania na dole strony).
Zarząd Dróg Miejskich nie wydaje zgody na reklamy: wielkoformatowe, emitujące światło pulsujące, z ruchomą/zmienną treścią reklamową (tzw. LED).
Opłaty
Wysokość opłaty za zajęcie pasa drogowego ustala się jako iloczyn powierzchni reklamowej, stawki opłaty za zajęcie 1 m² pasa drogowego (powierzchnia nie przekraczająca 1 m² traktowana jest jak 1 m²) przypisanej dla poszczególnej kategorii drogi (powiatowa/wojewódzka/krajowa) oraz liczby dni zajmowania pasa drogowego (zajęcia pasa drogowego przez okres krótszy niż 24 godziny jest traktowane jak zajęcie pasa drogowego przez 1 dzień). Wysokość dziennych stawek opłat za zajęcie pasa drogowego określono w Uchwale Nr XXXI/666/2004 Rady m.st. Warszawy z dnia 27 maja 2004 roku (plik PDF).
Miejsce złożenia i odbioru dokumentów
- Osobiście w Kancelarii Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie, ul. Chmielna 120, w godz. 7.30 – 15.30
- Pocztą na adres Zarząd Dróg Miejskich, ul. Chmielna 120, 00-801 Warszawa
Tryb odwoławczy
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Warszawie – odwołanie składa się w terminie 14 dni od dnia odbioru decyzji za pośrednictwem Zarządu Dróg Miejskich.
Złożenie wniosku nie upoważnia strony do zajęcia wnioskowanego terenu
Zgodnie z ustawą o drogach publicznych, za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządca drogi wymierza karę pieniężną w wysokości dziesięciokrotności opłaty.
Wniosek musi zawierać wszystkie wymagane informacje oraz wskazane wyżej dokumenty, które stanowią podstawę do wydania decyzji administracyjnej.
W przypadku braku informacji lub kompletu dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia w określonym terminie. Nieuzupełnienie ich w terminie skutkować będzie pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
Kontakt
Wydział Pasa Drogowego – Zespół ds. Reklam
- telefony:
- e-mail: kancelaria@zdm.waw.pl
Nie wszystkie serwery pocztowe pozwalają na otrzymanie potwierdzenia wysłanej do nas wiadomości e-mail (co nie oznacza, że do nas nie dotarła), a także na otrzymanie wiadomości mailowej wysłanej przez nas.