W przetargu zgłosiły się dwie firmy zainteresowane podjęciem prac. W przypadku dwóch zebr na ul. B. Czecha były to Podkowa i Traffic, a jeśli chodzi o przejście przez ul. Żegańską – Podkowa. Po analizie ofert uznaliśmy, że w obu lokalizacjach powierzymy prace Podkowie. Dlatego to właśnie z tą warszawską spółką kilka dni temu podpisaliśmy umowę.
Rekomendacja audytorów
Chodzi o osygnalizowanie przejść przez ul. B. Czecha przy wlotach ulic Wawerskiej i H. Wierzchowskiego oraz przez ul. Żegańską w rejonie posesji 22c. Obecnie nie są w pełni bezpieczne dla pieszych. Ul. B. Czecha to dwujezdniowa trasa wylotowa w kierunku Wesołej i dalej do węzła z autostradą A2. Codziennie poruszają się nią tysiące samochodów – przed oddaniem do użytku mostu Anny Jagiellonki i tunelu drogi ekspresowej S2 natężenie ruchu wynosiło ponad 25 tys. pojazdów na dobę, teraz jest nieco mniejsze. Wielu kierowców jeździ tam szybciej niż dopuszczalne 60 km/h. Jak pokazały przeprowadzone 23 i 24 października 2018 r. pomiary, średnia prędkość wyniosła 69,8 km/h. Najbardziej rozpędzali się kierowcy jadący w stronę Wesołej, średnio do 77,8 km/h. Rekordzista pędził aż 156,3 km/h!
Na problem nadmiernej prędkości zwrócili uwagę audytorzy w trakcie audytu nieosygnalizowanych przejść w Warszawie. Obie zebry przez ul. B. Czecha ocenili na 0 w sześciopunktowej skali (od 0 do 5) i uznali, że jedynym rozwiązaniem na poprawę bezpieczeństwa jest budowa na nich sygnalizacji świetlnej.
Podobną rekomendację otrzymaliśmy w przypadku przejścia przez ul. Żegańską przy posesji 22c. W audycie zebra przez południową jezdnię otrzymała notę 1, zaś przez północną – 0. Największym problemem również była nadmierna prędkość. Audytorzy zauważyli, że wielu kierowców decydowało się wyprzedzać nawet na pasach.
90 dni na budowę
Światła na wszystkich trzech przejściach zostaną wyposażone w akustyczne naprowadzanie, co pozwoli na łatwiejsze przekroczenie jezdni osobom niewidomym i niedowidzącym, a także w automatyczne wykrywanie pojazdów oraz detekcję pieszych. Sygnalizacje będą więc pracować akomodacyjnie – zielone światło włączy się wtedy, kiedy zajdzie taka potrzeba, pomijając wloty i relacje, w których akurat nikt nie czeka na przejście i przejazd. Dzięki temu ruch stanie się płynniejszy.
W przypadku ul. Żegańskiej, zadaniem wybranego wykonawcy będzie również przebudowa chodnika w rejonie przejścia i nieznaczne skrócenie zatoki postojowej po północnej stronie, aby zaparkowane samochody nie zasłaniały idących do zebry pieszych.
Firma Podkowa ma 90 dni na realizację inwestycji od dnia podpisania umowy. To oznacza, że sygnalizacja świetlna powinna zacząć sterować ruchem na przejściach pod koniec sierpnia.
Więcej sygnalizacji
Jeśli chodzi o „sygnalizacyjne” inwestycje, bieżący rok będzie bardzo owocny. Obecnie trwa modernizacja świateł na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich i ul. Ryżowej, a miesiąc temu zakończyła się budowa sygnalizacji na przejściu przez al. Krakowską na wysokości ul. Tapicerskiej. Z kolei pod koniec kwietnia uruchomione zostały światła na dwóch zebrach w ciągu ul. I. Gandhi (na wysokości ul. L. Hirszfelda i przy ul. L. Teligi), które Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zainstalowała – na podstawie przygotowanych przez ZDM projektów – w związku z nowym przeznaczeniem ciągu ulic J. Rosoła i I. Gandhi. Ma on pełnić funkcję awaryjnego objazdu w przypadku zamknięcia ruchu w tunel drogi ekspresowej S2.
Ponadto kilka tygodni temu ogłosiliśmy przetarg na projektowanie nowych sygnalizacji świetlnych, które chcemy wybudować w 13 lokalizacjach, choć zapewne powstaną już w przyszłym roku (było zaplanowanych 14, ale jedno miejsce wypadło, bo światła wybuduje w nim deweloper w ramach przebudowy układu drogowego nieopodal swojej inwestycji). Chodzi o 4 przejścia dla pieszych przez jezdnię i 9 skrzyżowań z zebrami. Na liście znalazły się zarówno przejścia przez szerokie, ruchliwe i dwujezdniowe arterie, jak i te przez ulice o charakterze bardziej lokalnym, ale w sąsiedztwie wielu sklepów, szkół i budynków użyteczności publicznej.