Aż 271 tysięcy metrów kwadratowych wyremontowanych jezdni, 23 460 nowych opraw oświetleniowych, 25 wybudowanych i wyremontowanych tras rowerowych, 613 usuniętych reklam oraz 597 posadzonych drzew – to tylko część zadań wykonanych przez ZDM w 2022 roku. Co więcej? Tego możecie się dowiedzieć z raportu rocznego, który trafia w wasze ręce i na wasze ekrany.
Jak co roku, oddajemy do waszej dyspozycji najlepsze kompendium wiedzy o tym, co się działo na warszawskich ulicach w 2022 r. Znajdziecie w nim nie tylko opis najważniejszych inwestycji, ale też dane, efektowne niepublikowane wcześniej grafiki i zdjęcia. Ten raport może być świetnym źródłem wiedzy np. dla studentów, badaczy i wszystkich, którzy szukają informacji o pracach drogowych w Warszawie.
Nowe Centrum Warszawy
Metamorfozę przeszedł plac Pięciu Rogów, czyli zbieg ulic Chmielnej, Kruczej, Zgody, Brackiej i Szpitalnej. Zamiast dwóch szerokich jezdni przecinających popularny trakt spacerowy, powstała wspólna przestrzeń – otwarta m.in. dla ogródków gastronomicznych i na imprezy plenerowe. Z naszej publikacji dowiecie się m.in., że zmiany przeszły też wloty okolicznych ulic, a to samo czeka ul. Chmielną czy Złotą i Zgoda.
Zmieniło się otoczenie ronda Dmowskiego, które stało się znacznie wygodniejsze dla pieszych i rowerzystów dzięki wytyczeniu nieistniejących wcześniej zebr i przejazdów rowerowych. W raporcie opisujemy badania ruchu przeprowadzone już po zmianach, które wskazują, że codziennie przez to miejsce przechodzi ponad 55 tys. warszawiaków.
Ale na tym Nowe Centrum Warszawy się nie zatrzymuje. W tym roku przebudowywane są ul. Marszałkowska, plac Trzech Krzyży, plac Na Rozdrożu i plac Centralny. Udogodnieniem dla mieszkańców będzie most pieszo-rowerowy. Dzięki nowemu obiektowi będzie można przedostać się z Powiśla na Starą Pragę w kilka minut. W 2022 r. inwestycja weszła w decydującą fazę – wykonawca postawił wszystkie osiem podpór i przygotował się do montażu elementów konstrukcji przeprawy. W raporcie szczegółowo opisujemy konstrukcję i aspekty techniczne związane z budową.
LEDowa rewolucja i rowery dla klimatu
Z raportu dowiecie się też, jak duże oszczędności uzyskuje miasto dzięki głównej inwestycji oświetleniowej. W zeszłym roku ruszyliśmy z wymianą starych sodowych opraw na latarniach na nowoczesne, energooszczędne LED-y „SAVA”, zaprojektowane specjalnie dla Warszawy. Docelowo lampy mają zostać zamontowane na wszystkich warszawskich ulicach, a w naszej publikacji, na mapie, sprawdzicie, na których udało się to już w zeszłym roku.
Raport roczny to szereg bardzo ciekawych statystyk. W zeszłym roku pojazdy do e-kontroli przejechały ponad 200 tys. km i sprawdziły prawie 11 mln parkujących aut. Dużo trudniej umknąć kontrolerom, choć Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego również w zeszłym roku się powiększyła – o północny Mokotów i o okolice pl. Hallera.
Niezmiennie rok po roku coraz większą popularnością cieszy się „Rowerowy Maj”. Warto prześledzić liczby, bo ubiegłoroczna edycja była rekordowa i zaangażowała 75 tys. dzieciaków. A w tym roku uczestników było jeszcze więcej.
#NieTylkoAsfalt
ZDM to nie tylko prace drogowe. Na zdjęciach w końcowej części raportu zobaczycie m.in. nasz wkład w festiwal „Warszawa w Budowie”, czyli przekazane do Muzeum Sztuki Nowoczesnej elementy ulicznej infrastruktury, czy nasz udział w Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy, a więc słynny „Słupek Szwagra”.
Zachęcamy też do brania udziału konsultacjach społecznych i w budżecie obywatelskim, w ramach którego w 2022 roku zrealizowaliśmy 21 projektów za łączną kwotę 9 545 879 zł.
Nie sposób wymienić wszystkich ciekawostek, które zamieściliśmy w raporcie. Zapraszamy do lektury.