Audyt nieosygnalizowanych przejść dla pieszych rozpoczęliśmy jeszcze w 2016 roku. Przez 4 lata sprawdziliśmy ponad 4 tys. przejść we wszystkich dzielnicach Warszawy. Zebry, które otrzymały najniższą ocenę (0 lub 1 pkt. w skali 0-5) są teraz przez nas konsekwentnie przebudowywane.
Wnioski oraz zalecenia audytorów, co do właśnie przebudowywanego przejścia, były jednoznaczne – kierowcy rozwijają tu duże prędkości, przekrój jezdni umożliwia wyprzedzanie na przejściu, a 4 pasy ruchu rozdzielone po środku niewielką, wąską i krótką wysepką, nie dawały pieszemu wystarczającej ochrony. Ocena 0 (w skali 0-5) nie powinna więc nikogo dziwić.
Zmiany podyktowane są również niebezpiecznymi zdarzeniami w tym miejscu. W 2019 roku w wyniku potrącenia na przejściu ranny został pracownik KPRM. M.in. w związku z tym zdarzeniem Kancelaria apelowała do nas o pilną poprawę infrastruktury drogowej.
Nieodpowiedzialni kierowcy i niedostosowana infrastruktura to zabójcza mieszanka, o czym niestety mogliśmy się wielokrotnie przekonać. Dlatego decyzja o przebudowie przejścia przy KPRM była bardziej niż słuszna.
Poszerzymy azyl, uspokoimy ruch
Jedną z rekomendacji było poszerzenie azylu i uspokojenie ruchu kołowego. W ramach prac właśnie takie zmiany przeprowadzamy przy KPRM. Po przebudowie piesi zyskają tam dodatkową, bezpieczną przestrzeń na przekroczenie jezdni, a ruch zostanie uspokojony. Kierowcom do dyspozycji pozostanie jeden pas ruchu w każdym kierunku.
Audyt wykazał, że w Alejach Ujazdowskich, w sumie na trzech przejściach, powinno zostać poprawione bezpieczeństwo. Wszystkie trzy przejścia uzyskały ocenę 0 (w skali 0-5). W 2020 roku zmiany przeprowadziliśmy w okolicy al. Róż, teraz robimy to przy KPRM, a następna w kolejce jest zebra przy ul. Wilczej.
To nie wszystko
W ramach umowy z wykonawcą przeprowadzamy też kilka zmian w innych punktach stolicy. Przebudowaliśmy już m.in. ciąg pieszo-rowerowy na skrzyżowaniu ulic Prostej i Miedzianej oraz wyznaczyliśmy nowe przejście wyposażone w azyl przy ul. Międzynarodowej. W trakcie realizacji jest rozpłytowanie na skrzyżowaniu ulic Targowej i Zamoyskiego czy budowa azylu na przejściu przy skrzyżowaniu Spisaka-Bodycha.