Harmonogram prac układany jest w taki sposób, aby mieszkańcy stolicy jak najmniej odczuli negatywne skutki remontów. Właśnie dlatego okres wakacyjny jest dla nas najlepszy – wiele osób wyjeżdża z miasta a dzieci i studenci nie chodzą do szkół – w związku z czym ruch jest zdecydowanie mniejszy niż zazwyczaj. Tegoroczny sezon frezowania co prawda został rozpoczęty już pod koniec kwietnia, jednak największe prace dopiero przed nami.
Pierwsze frezowania już za nami – prawe pasy
Prawe pasy jezdni są najbardziej narażone na różnego rodzaju zniszczenia – wynika to z ruchu ciężarowego, który zazwyczaj się nimi odbywa. Wielotonowe autobusy transportu publicznego i innego rodzaju samochody o dużej masie przyczyniają się do zniekształceń jezdni bezpośrednio wpływających na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Dlatego też, w miejscach, którego tego pilnie wymagają, przeprowadzamy odcinkowe frezowania.
Nowy asfalt na prawych pasach pojawił się już m.in. na ul. Żwirki i Wigury między ul. Wawelską i Miecznikowa oraz w al. Prymasa Tysiąclecia między ul. Czorsztyńską a Górczewską. W najbliższy weekend (13-15.05) prace będą toczyć się na ul. Radzymińskiej na odcinku Naczelnikowska – Trocka oraz Modlińskiej na odcinku od nr 345 do przystanku Dąbrówka Szlachecka 01. W kolejne wakacyjne weekendy planujemy naprawić Dolinę Służewiecką, Pułkową, Al. Jerozolimskie czy al. Solidarności.
Frezowanie plus – czyli jezdnie i nie tylko
W nadchodzące wakacje czekają nas również o wiele poważniejsze prace – nowej nawierzchni, a także częściowo lub w całości odnowionych chodników, doczekają się ulice Sławka, Odyńca, Rzędzińska, Chodecka oraz ciąg Saskiej i Egipskiej.
Wykonawcy prac zostali już wybrani, obecnie podpisujemy ostatnie umowy oraz uzgadniamy projekty czasowej organizacji ruchu, które przy tego typu pracach są niezbędne.
Również plac Trzech Krzyży przejdzie znaczące zmiany. Powstanie tu kluczowy odcinek trasy rowerowej, a piesi zyskają sygnalizację na najbardziej niebezpiecznym przejściu w centrum i wygodniejsze przesiadki. Wymieniona zostanie również nawierzchnia jezdni. Zmiany nastąpią jeszcze w tym roku.
Najwięcej zmian zajdzie na ul. Sławka. Odnowimy ją na odcinku od ul. Pużaka do ul. Dzieci Warszawy. Katalizatorem zmian będzie remont nawierzchni, która dziś jest całkowicie wyeksploatowana i w wielu miejscach pozapadana. Przyczyniła się do tego konstrukcja tej ulicy sprzed kilku ładnych dekad – budowniczowie z czasów PRL-u ułożyli asfalt bezpośrednio na trylince. Konieczne jest więc nie tylko sfrezowanie dotychczasowej nawierzchni, ale również rozebranie ulokowanych pod spodem sześciokątnych płyt betonowych. Podbudowa zostanie wykonana od nowa do głębokości ok. 55 cm i będzie zgodna z obowiązującymi obecnie standardami.
Zmiany obejmą też przejścia dla pieszych. Jedno z nich, znajdujące się na wysokości Szkoły Podstawowej nr 4 im. Broniewskiego, przesuniemy nieco w stronę południową. Dzięki temu pasy ominą dwie studzienki kanalizacyjne, które dziś się w nie „wcinają”. Wszystkie zebry na remontowanym odcinku wyposażymy w azyle. Nie będą to jednak azyle z rzucających się w oczy czerwonych prefabrykatów, a estetyczne instalacje z kostki. Tym samym poprawimy bezpieczeństwo najmniej chronionych uczestników ruchu, jakimi są piesi.
Ulicę Odyńca wyremontujemy na odcinku od al. Niepodległości do ul. Puławskiej. Będzie to dopełnienie zmian wprowadzonych w 2020 r., które polegały na przeniesieniu parkowania z chodnika na jezdnię. Ulica zyskała już nowe oświetlenie. Zasadzimy tam dodatkową zieleń.
Uzupełnimy też prace na ciągu ulic Saskiej i Egipskiej między al. Stanów Zjednoczonych a ul. Afrykańską, gdzie w latach 2020-2021 wyremontowaliśmy chodnik po stronie południowej i wybudowaliśmy drogę dla rowerów po stronie północnej. Teraz chodnik wymienimy obok nowej ścieżki rowerowej. Z kolei na ul. Rzędzińskiej od ul. Człuchowskiej do ul. Strąkowej położymy nowy asfalt i chodniki po obu stronach, wyremontujemy zjazdy na posesje. Rozszerzony remont przejdzie też ul. Chodecka, gdzie oprócz jezdni i chodników naprawimy też drogę dla rowerów biegnącą po zachodniej stronie ulicy.
Gdzie jeszcze będziemy frezować?
Przed nami również długo wyczekiwany remont ulic Czecha i Trakt Brzeski na odcinku między skrzyżowaniami z ulicami Kościuszkowców i Kajki a 1 Praskiego Pułku i Jana Pawła II. Oferty w przetargu na wykonanie prac można składać jeszcze do 13 maja.
Warto zaznaczyć, że prace w tym miejscu również będą miały nieco szerszy zakres. Stara nawierzchnia zostanie całkowicie rozebrana. Przyszły wykonawca częściowo wymieni podbudowę i położy nowe warstwy asfaltowe, podnosząc niweletę drogi o 13 cm. W związku z tym przy chodnikach na skrzyżowaniach i przystankach autobusowych usunie dotychczasowe krawężniki i wstawi nowe. Wyremontuje również chodniki, tym samym poprawi komfort pieszych i pasażerów miejskiej komunikacji.
Nowych nawierzchni doczekają się też ulice Górczewska, Idzikowskiego i Radiowa. W tym przypadku skupimy się wyłącznie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni. Chcemy, aby prace na Górczewskiej i Idzikowskiego rozpoczęły się już w czerwcu.
Trwające przebudowy i zakończone
W kilku miejscach prace związane z przebudową trwają już od dłuższego czasu. Ich zakres zakłada oczywiście naprawę m.in. nawierzchni jezdni. Na finiszu jest też przebudowa ul. Sokratesa, jednak kierowcy już mogą korzystać z odnowionych jezdni. W połowie maja zakończyła się za to modernizacja infrastruktury wokół ronda Dmowskiego, gdzie, w związku z wyznaczaniem naziemnych przejść dla pieszych, wloty ronda zyskały nowy asfalt.
Na początku mają rozpoczęliśmy też przebudowę rembertowskiej ul. Paderewskiego. Odcinek między ulicami Katiuszy a Strycharską zostanie skanalizowany, a także zyska nową nawierzchnię. Dotychczasowy chodnik przejdzie remont, a nowy, brakujący, powstanie po wschodniej stronie ulicy.