Buspas na Głębockiej coraz bliżej - podpisaliśmy umowę - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

20-06-2024

Buspas na Głębockiej coraz bliżej – podpisaliśmy umowę

Podpisaliśmy umowę na budowę pasa dla autobusów na Białołęce. Prace wykona firma Balzola, a ich koszt to ponad 14 mln zł. Inwestycja będzie jednak współfinansowana przez prywatny podmiot. Nowy buspas pomoże pasażerom autobusów jadących ze wschodniej Białołęki w szybkim i wygodnym dotarciu do stacji metra "Kondratowicza". Wykonawca na zrealizowanie zadania będzie miał 160 dni. W tym 120 dni przewidziane jest na zasadniczą część robót, zaś pozostałe 40 dni na prace wykończeniowe poza jezdnią.

Autobus na ul. Głębockiej.

W połowie marca br. Rada m.st. Warszawy podjęła decyzję o zmianach w Wieloletniej Prognozie Finansowej i przyznała nam dodatkowe środki na budowę buspasa w ciągu ulic Głębockiej i św. Wincentego. Dzięki temu mogliśmy ogłosić przetarg na realizację tych prac. Ostatecznie spośród czterech ofert wybraliśmy tę złożoną przez firmę Balzola. Podpisaliśmy już umowę, a prace będą kosztować 14 347 521,26 zł. Jest to kwota sporo poniżej kosztorysu oscylującego w granicach 20 mln zł. Oprócz budowy buspasa przetarg obejmuje także wymianę nawierzchni całego odcinka drogi, na którym buspas się pojawi.

Co ważne, inwestycja będzie finansowana wspólnie przez samorząd oraz inwestora prywatnego – firmę G City, właściciela pobliskiego centrum handlowego. Wykonawca na wykonanie zadania będzie miał 160 dni. W tym 120 dni przewidziane jest na zasadniczą część robót, zaś pozostałe 40 dni na prace wykończeniowe poza jezdnią. Zanim to jednak nastąpi musimy podpisać umowę.

Ulice Głębocka i św. Wincentego to główny ciąg komunikacyjny dla dojeżdżających do metra mieszkańców wschodniej Białołęki. Właśnie na skrzyżowaniu ul. św. Wincentego z ul. Kondratowicza znajduje się stacja „Kondratowicza”. Nowy buspas pomoże pasażerom jeżdżących tamtędy autobusów w szybkim i wygodnym dotarciu do podziemnej kolejki.

Buspas i inne udogodnienia

Na jezdni w stronę Bródna buspas powstanie na odcinku od przystanku „CH Targówek 03” do ul. Kondratowicza. W drugim kierunku zacznie się za skrzyżowaniem z ulicami Przy Grodzisku i Malborskiej i zakończy na wysokości przystanku „CH Targówek 03”. Na odcinkach z jednym pasem ruchu jezdnia zostanie poszerzona.

W Warszawie buspasów jest już ponad 84,5 km. Jednym z najnowszych jest ten na ul. Modlińskiej (mnie więcej 7-kilometrowy odcinek między ulicami Aluzyjną a Elektronową). Rozwój infrastruktury drogowej pod kątem komunikacji publicznej to dziś priorytet. Według Barometru Warszawskiego (jesień 2023) jest to najczęściej wybierany środek transportu w Warszawie – stawia na niego ponad połowa ankietowanych. Ponadto w 2023 roku liczba przejazdów pojazdami Warszawskiego Transportu Publicznego oraz pociągami Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej sięgnęła niemal 1 miliarda.

Przy budowie buspasa na ulicach Głębockiej i św. Wincentego nie zabraknie także udogodnień dla innych uczestników ruchu. Będzie osobny pas do skrętu w prawo w ul. Malborską i wydłużony prawoskręt na drogę dojazdową do centrum handlowego Atrium Targówek. Piesi zyskają azyl na przejściu po południowej stronie skrzyżowania ul. św. Wincentego z ulicami Malborską i Przy Grodzisku. Rowerzyści natomiast przedłużoną drogę oraz przejazd po południowej stronie ronda na wysokości wspomnianego centrum, co zapewni ciągłość trasy rowerowej między Bródnem a Białołęką.

Starczy na więcej

Przyznane przez radnych pieniądze pozwolą nam także na rozstrzygnięcie trwających już przetargów. Między innymi tych dotyczących budowy sygnalizacji świetlnej, na które otrzymaliśmy 4 mln zł. Nowe światła powstaną na rondzie na skrzyżowaniu ulic Branickiego i Sarmackiej w Wilanowie oraz na przejściu dla pieszych przez ul. Maczka na wysokości ul. Niedzielskiego „Żywiciela”.

W toku jest także postępowanie przetargowe dotyczące budowy nowej trasy rowerowej na ul. Andersa. Inwestycja obejmuje budowę dwóch dróg rowerowych wzdłuż ulicy – od ul. Nowolipki do ul. Dawidowskiego (po zachodniej stronie) i od ul. Długiej do ul. Świętojerskiej (po wschodniej stronie) – oraz wykonanie wielu mniejszych i większych usprawnień w okolicy. Przyznane przez radę 28,7 mln zł pozwoli na rozstrzygnięcie przetargu i rozpoczęcie prac.

Zmiany w WPF oznaczają także dodatkowe środki na budowę przejścia dla pieszych (wraz z przebudową sygnalizacji) przez Wisłostradę na wysokości ul. Karowej. Od 2014 roku powstało już ponad 100 nowych zebr i wciąż powstają nowe. Ta będzie nie tylko kolejną, ale niezwykle ważną, ponieważ połączy ul. Karową z nowym mostem pieszo-rowerowym. Dzięki niej warszawiacy i turyści bez problemu będę mogli poruszać się między Bulwarami a Starą Pragą.

Aktualizacja

Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w marcu 2024 r. i następnie zaktualizowany o nowe istotne informacje w kwietniu i maju oraz czerwcu 2024 r.

Projekt stałej organizacji ruchu

Głębocka (buspas) - SOR

Powered by Projectic.pl