Dziurawe i nierówne jezdnie mogą sfrustrować każdego kierowcę. Dlatego sukcesywnie frezujemy kolejne odcinki warszawskich ulic. W tym roku przeprowadziliśmy już kilka tego typu prac. Trzeba jednak pamiętać, że nie samym asfaltem drogowiec żyje – w ramach już prowadzonych, ale i planowanych robót naprawiamy też chodniki, drogi dla rowerów czy uliczne oświetlenie, sadzimy też zieleń, budujemy sygnalizacje świetlne i wyznaczamy nowe przejścia naziemne. Zasypujemy również niepotrzebne tunele i przejścia podziemne. Generalnie – dzieje się!
Krakowskie Przedmieście
Prace na Krakowskim Przedmieściu rozpoczęły się w nocy z 21 na 22 czerwca. Zamknięty został odcinek od ul. Senatorskiej do Królewskiej. W kolejnych etapach, organizacja ruchu będzie ulegała zmianom. Nie przewidujemy utrudnień dla pieszych. Chcemy jednak, aby najbardziej uciążliwe roboty zostały wykonane w wakacje.
Roboty na odcinku między Królewską i Miodową to ostatni etap generalnego remontu nawierzchni Traktu Królewskiego. w 2017 i 2018 roku remontowana była ul. Miodowa, następnie Krakowskie Przedmieście na odc. od Świętokrzyskiej do Królewskiej.
Doświadczenie zdobyte podczas remontów pozostałych odcinków pozwoli na wykonanie trwałej i odpornej na ruch autobusowy nawierzchni.
Tunel pod Marszałkowską
Od przyszłego tygodnia rozpoczną się wyczekiwane prace związane z likwidacją tunelu pod ul. Marszałkowską w osi ul. Złotej. Jest to bezpośrednio powiązane z budową pl. Centralnego oraz przebudową kwartału ulic Złotej i Zgody. Dzięki likwidacji tunelu obie inwestycje zyskają bezpośrednie i wygodne naziemne połączenie.
Realizacja zadania została powierzona miejskiemu Zakładowi Remontów i Konserwacji Dróg. Nie jest to proste, ale każdy zdaje sobie sprawę, jak istotne w kontekście budowy Nowego Centrum Warszawy.
Tunel nie zostanie ot tak zasypany piachem – część elementów zostanie rozebrana, a cześć zalana betonem – tak, aby korzystanie z powierzchni na zewnątrz było w pełni bezpieczne. ZRiKD ma również za zadanie przebudowę dużej stacji trafo, która znajduje się w tunelu. Nie można jej zlikwidować – po zakończeniu prac będzie musiał zostać zachowany dostęp.
Oprócz tego przebudowany zostanie zjazd, pojawią się nowe chodniki i wiele zieleni. Teren ma być równie estetyczny, co budowany pl. Centralny i planowany kwartał Złotej i Zgody.
Termin realizacji przypada na koniec roku, ale w wakacje powinno udać się wykonać najtrudniejsze prace
Na Rozdrożu
Budowa pl. Na Rozdrożu powoli dobiega końca. Zwieńczeniem najważniejszych robót będzie ułożenie nowej nawierzchni jezdni. Planujemy, aby w połowie lipca, do dyspozycji mieszkańców były nie tylko jezdnie, ale też kluczowy element inwestycji, czyli windy. Dzięki nim pasażerowie dostaną się na przystanki zlokalizowane na Trasie Łazienkowskiej.
Po ułożeniu nawierzchni na całym placu wykonawca rozpocznie likwidację zaplecza budowy oraz będzie prowadził ostatnie prace wykończeniowe bez wpływu na ruch pieszy i samochodowy.
To jednak nie wszystko – w ramach umowy zleciliśmy też firmie Strabag rozbiórkę schodów po południowej stronie placu prowadzących na nieużytkowany chodnik w rejonie łącznicy Szucha-Wisła. Nieużytkowany chodnik zostanie rozebrany, a w jego miejsce pojawi się nowa zieleń.
Rozbiórka schodów jest już zresztą na ostatnim etapie. Aby zrealizować ją w pełni bezpiecznie i zabezpieczyć pozostały gzyms na dwa tygodnie zamknęliśmy łącznicę kierującą na Pragę-Południe. W tym czasie na łącznicy wymieniony zostanie też asfalt.
Karowa
Na Wybrzeżu Szczecińskim, przy Karowej, powstanie przejście naziemne wyposażone w sygnalizację świetlną w bezpośrednim sąsiedztwie nowego mostu pieszo-rowerowego. Udogodnienia będą dotyczyły też rowerzystów, którzy zyskają nowy przejazd. Wytyczymy także lewoskręt z ulicy Karowej na Wisłostradę, w kierunku Żoliborza i wyremontujemy chodniki.
W pierwszym etapie Wisłostrada zostanie zwężona o jeden pas w każdym kierunku. W kolejnym zamknięta ma zostać ul. Karowa (z umożliwionym dojazdem do szpitala dla karetek).
Obecnie wykonawca układa światłowód, dzięki któremu nową sygnalizację będzie można włączyć do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem.
Pierwszych utrudnień należy spodziewać się na początku lipca – harmonogram został ułożony tak, aby po zakończeniu wakacji ruch odbywał się tędy bez większych przeszkód.
Odolany
Na Odolanach jednocześnie trwają trzy różne inwestycje – generalna przebudowa ul. Jana Kazimierza na całym odcinku, przebudowa ul. Ordona między ul. Stańczyka i numerem 5B oraz remont ul. Ordona na odcinku Wolska-Kasprzaka. W ostatnim przypadku możemy ogłosić, że prace zostały już zakończone – i to sporo przed czasem. Zgodnie z umową Wykonawca miał pracować do końca wakacji. Jeżeli chodzi o Jana Kazimierza i drugi odcinek Ordona – oba projekty są długoterminowe, jednak powoli zbliżają się do końca.
Równocześnie, na ulicy Sowińskiego – od ulicy Jana Kazimierza do posesji nr 22 wprowadzimy ruch jednokierunkowy. Pomiędzy Wolską a posesją Sowińskiego 22 będzie można jeździć w dwóch kierunkach.
Na jezdni ulicy Jana Kazimierza jest ułożona przedostatnia (wiążąca) warstwa asfaltu. Pozostało nam ułożenie ostatniej, czyli ścieralnej warstwy. Prace te są planowane na jeden z lipcowych weekendów, kiedy to po raz ostatni, na dwa dni, zamkniemy odcinek od Sowińskiego do Studziennej, żeby położyć tam nowy asfalt. O dokładnym terminie będziemy informowali.
Na Ordona obecnie trwają prace na jezdni wschodniej. Budowane są chodniki, zjazdy, zatoki postojowe, a niedługo rozpocznie się wykonywanie warstw konstrukcyjnych jezdni. W wakacje musimy zmierzyć się z wykonaniem dodatkowych wpustów deszczowych, aby ulica była odpowiednio odwadniana podczas deszczu.
Głębocka
Na Głębockiej już niedługo powstanie wyczekiwany buspas. Umowę na wykonanie prac udało się podpisać tuż przed rozpoczęciem wakacji. Prace wykona firma Balzola, a ich koszt to ponad 14 mln zł. Inwestycja będzie jednak współfinansowana przez prywatny podmiot.
Nowy buspas pomoże pasażerom autobusów jadących ze wschodniej Białołęki w szybkim i wygodnym dotarciu do stacji metra “Kondratowicza”. Wykonawca na zrealizowanie zadania będzie miał 160 dni. W tym 120 dni przewidziane jest na zasadniczą część robót, zaś pozostałe 40 dni na prace wykończeniowe poza jezdnią. Oznacza to, że największe utrudnienia w ruchu przewidujemy na okres wakacyjny.
Dwa nowe ronda
W wakacje chcemy rozpocząć również budowę dwóch nowych rond – u zbiegu ulic Krasińskiego z Przasnyską na Żoliborzu oraz ulic Augustówka i Zawodzie na Mokotowie. Oprócz poprawy bezpieczeństwa, chcemy zadbać też o estetykę sadząc nową zieleń.
Umowy na wykonanie prac zostały już podpisane. W obu przypadkach na realizację przewiduje się 180 dni, ale najcięższe roboty zostały zaplanowane właśnie na wakacje.
Budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Augustówka z ul. Zawodzie w m.st. Warszawie otrzymała dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych
- Wartość dofinansowania: 7 871 873,57 zł
- Wartość projektu: 8 286 182,70 zł
- Beneficjent: Miasto Stołeczne Warszawa
- Jednostka realizująca: Zarząd Dróg Miejskich
Budowa ronda ul. Krasińskiego z ul. Przasnyską w m.st. Warszawie otrzymała dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych
- Wartość dofinansowania: 6 191 142,10 zł
- Wartość projektu: 6 516 991,68 zł
- Beneficjent: Miasto Stołeczne Warszawa
- Jednostka realizująca: Zarząd Dróg Miejskich
Strefa Płatnego Parkowania na Saskiej Kępie i Kamionku
Na ostatniej sesji Rady m.st. Warszawy zostały przyznane nam dodatkowe środki – 5 mln zł – na naprawę ulic na Pradze-Południe – konkretnie na obszarach, które zostaną objęte Strefą Płatnego Parkowania. Prace ruszą w okresie wakacyjnym. Ulice wskazują władze dzielnicy (na wstępnej liście zaproponowały ich 11), my za to zapłacimy wykonawcy ze środków przekazanych przez radnych, dzięki czemu będziemy mogli skoordynować te prace ze zmianami organizacji ruchu związanymi z rozszerzeniem SPPN. Trwa właśnie przetarg na wdrożenie SPPN na Kamionku i Saskiej Kępie.
Wymiana dylatacji
Do końca roku mają trwać prace polegające na remoncie konstrukcji wiaduktu mostu Poniatowskiego. W ramach przetargu, który przygotowywaliśmy na te roboty, zastrzegliśmy prawo opcji, pozwalające nam zlecić wymianę dylatacji na wiadukcie.
Utrudnienia dla kierowców przewidywane są w połowie lipca. Czasowa organizacja ruchu ma jednak zakładać przejezdność dwóch pasów w stronę centrum. Dzięki temu, że realizacja zaplanowana jest na wakacje, uda nam się jednak uniknąć paraliżu komunikacyjnego.
Frezowanie i nie tylko
Przed nami również seria wakacyjnych frezowań – większych i mniejszych. Na niektórych ulicach prace nie będą polegały wyłącznie na naprawie nawierzchni jezdni, ale też np. na remoncie chodników. Wszystkie ulice znajdujące się na naszej liście planujemy wyremontować w wakacje:
– ul. Lalki (na całym odcinku) – prace są już zakończone. Podobnie, jak w przypadku Ordona na odcinku Wolska-Kasprzaka, Wykonawca wyrobił się sporo przed terminem. Oprócz nowego asfaltu przemianę przeszedł też chodnik, który udało się poszerzyć.
– Odyńca (al. Niepodległości – Wołoska) – naprawimy jezdnię i chodniki. Na czas prac ulica może być w pełni nieprzejezdna. Po wakacjach będzie ona jednak zupełnie odmieniona.
– Zamoyskiego (Targowa – Lubelska) – to kolejny z elementów projektu „Frezowanie Plus” – oprócz jezdni pojawią się też nowe chodniki. Prace będą prowadzone „pod ruchem” – jeden pas ma być przejezdny cały czas. Zakładamy, że najbardziej uciążliwe roboty zostaną zakończone w wakacje.
– Broniewskiego (al. Reymonta – Trasa AK) – to będzie klasyczne weekendowe frezowanie. Jednak ze względu na spory zakres, prace zostaną jednak podzielone na dwa etapy. Na Broniewskiego frezarki wjadą najprawdopodobniej w sierpniu. Obecnie wykonawca – ZRiKD – demontuje stare krawężniki. Co ważne – na Broniewskiego wyznaczony zostanie nowy pas postojowy.
– Czerniakowska (Chełmska – al. Polski Walczącej, jezdnia wschodnia) – aby przeprowadzić prace na tym odcinku Wisłostrady, najpierw musimy wymienić krawężniki. To powinno wydarzyć na początku lipca. Wymiana nawierzchni to już formalność – zajmie jeden weekend.
Oprócz wymienionych już ulic, w wakacje planujemy pracować też na skrzyżowaniu Powązkowskiej i Krasińskiego, Maczka, Rudnickiego i Powązkowskiej, a także na prawych pasach – w al. Solidarności (al. Jana Pawła II – pl. Bankowym jezdnia południowa) , ma Modlińskiej (Kuklińskiego – Mehoffera, jezdnia wschodnia) i Wale Miedzeszyńskim (w rejonie ul. Zwycięzców, jezdnia zachodnia).
Wakacje na warszawskich drogach znowu będą pracowite