Program Droga na szóstkę - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

Program Droga na szóstkę

Grafika obrazująca, jak może wyglądać szkolna ulica. To bezpieczni młodzi piesi i rowerzyści, miejsce do zabawy i dużo zieleni

Celem programu „Droga na szóstkę” jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w rejonie szkół podstawowych oraz wspieranie aktywnej mobilności najmłodszych.

Bezpieczna infrastruktura ulic prowadzących do szkoły wpływa na poczucie bezpieczeństwa i komfort podróży, które ułatwiają rodzinom podejmowanie zrównoważonych decyzji transportowych. Te z kolei przekładają się na poprawę jakości przestrzeni w całej okolicy.

Podstawą jest współpraca! Program Droga na szóstkę opiera się o współpracę pomiędzy jednostkami miejskimi a społecznością szkolną. Punktem wyjścia do wdrażania zmian są rozmowy, obserwacje, pomiary i audyty. Dzięki temu możemy uwzględniać wyjątkowość każdej placówki i zastosować najlepsze rozwiązania w celu poprawy bezpieczeństwa.

Przewodnik po „Drodze na 6” – pytania i odpowiedzi

Czy chcesz, aby przestrzeń wokół bliskiej ci szkoły zapewniała bezpieczeństwo i komfort codziennych podróży, a jednocześnie była atrakcyjna i dostosowana do potrzeb dzieci? Przeczytaj poniższe informacje i zgłoś swoją szkolną społeczność do udziału w programie „Droga na szóstkę” koordynowanym przez ZDM!

  • „Droga na szóstkę” – co to jest?

    „Droga na szóstkę” to jedna z form współpracy Zarządu Dróg Miejskich z mieszkankami i mieszkańcami Warszawy. Celem programu jest przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa ruchu na najbliższych ulicach prowadzących do szkół podstawowych, realizowana z udziałem dzieci i dorosłych. Ale na tym nie koniec. Polepszenie sytuacji drogowej jest punktem wyjścia do innych pozytywnych zmian w otoczeniu. To m.in.: mniej zanieczyszczeń, hałasu i stresu, a więcej zieleni, kontaktu między sąsiadami i samodzielnych dzieci swobodnie poznających świat. To tworzenie otoczenia, które będzie sprzyjało rozwojowi i budowaniu bliskich relacji.

  • Kto może się zgłosić?

    Poniżej znajdziesz formularz zgłoszeniowy. Przeznaczony jest po pierwsze dla przedstawicieli i przedstawicielek Rad Rodziców, Dyrekcji szkół podstawowych, nauczycieli i nauczycielek, a także spontanicznie sformowanych grup rodziców i opiekunów. Możesz jednak być inicjatorem/inicjatorką procesu również jeśli jesteś pojedynczym rodzicem lub uczniem. Propozycje udziału w programie mogą też wychodzić z ZDM do szkół czy dzielnic, w których sytuacja wymaga poprawy według naszych wcześniejszych analiz.

  • Czy osoba zgłaszająca uczestniczy w programie?

    Wszyscy zgłaszający i zgłaszające powinni pamiętać, że nie reprezentują tylko siebie – zostają łącznikami między swoją szkolną społecznością a instytucją publiczną. Ich odpowiedzialnością będzie zapewnienie formalnych możliwości udziału szkoły w programie (np. zgoda dyrekcji), a na dalszym etapie zaangażowanie grupy co najmniej 20 osób (dorosłych i dzieci) do procesu wspólnego projektowania rozwiązań dla przestrzeni wokół szkoły.

  • Czy udział w działaniach DN6 zabierze mi dużo czasu?

    Raczej nie. W roku szkolnym 2024/25 zamierzamy z każdą zaangażowaną społecznością przeprowadzić po 4 spotkania, w rytmie co ok. 3 tygodnie, o długości 2–3 godziny. Daty staramy się ustalić z góry, aby można było spokojnie zarezerwować sobie popołudnie. Do tego może być potrzebne wypełnienie krótkich ankiet online oraz trochę czasu przy komputerze na zgłoszenie uwag.

    W przypadku wspólnego zaprojektowania „prototypu”, czyli sposobu tymczasowego zagospodarowania ulicy, może odbyć się dodatkowe spotkanie, aby prototyp zrealizować w terenie. Termin zostanie ustalony z uczestnikami i uczestniczkami zaplanowanych prac.

  • Po co będziemy się spotykać?

    Spotkania z członkami i członkiniami szkolnej społeczności chcemy realizować metodą współprojektowania (projektowania partycypacyjnego). Zakłada ona, że projektanci oraz instytucje wdrażające zmiany poznają różne osoby skupione wokół danego miejsca, a następnie uwzględniają ich potrzeby w swoich planach. Służy to włączeniu w proces grup, które czasem nie są wystarczająco uważnie wysłuchane (na przykład… dzieci!). Ogólny harmonogram przewiduje:

    1. Spacer badawczy dla małych grup, podczas którego zidentyfikowane zostaną niebezpieczne miejsca
    2. Warsztaty badawczo-twórcze dla dzieci, podczas których puścimy wodze fantazji
    3. Wspólne projektowanie mapy, makiety lub prototypu elementów, które powinny pojawić się (lub zniknąć!) z przestrzeni wokół szkoły
  • Co będzie wynikiem wspólnej pracy?

    To zależy również od ciebie! Ale w założeniu powinny powstać trzy warianty zagospodarowania ulicy w pobliżu szkoły, do których społeczność przedstawi uwagi i wybierze jeden do realizacji.

    – Wariant 1: zmiany organizacji ruchu na jezdni, które spowodują maksymalną poprawę bezpieczeństwa dzieci i jednocześnie będą wykonalne stosunkowo szybko w ramach budżetu zarządcy drogi.

    – Wariant 2: połączenie wariantu 1 ze zmianami przekształcającymi przestrzeń zgodnie z wynikiem projektowania partycypacyjnego (np. więcej zieleni, stojaki rowerowe, siedziska czy obiekty artystyczne).

    – Wariant 3: wizja docelowej metamorfozy ulicy, która jednak – trzeba się na to przygotować – może nie być możliwa do zrealizowania od razu (ale będzie wytyczną dla osób decydujących o przyszłej przebudowie tej przestrzeni).

  • Czy wypełnienie formularza gwarantuje uczestnictwo w programie?

    Niestety nie. O tym, czy Droga na szóstkę pojawi się przed waszą szkołą w tej edycji programu, decyduje kilka czynników. Część zupełnie od nas nie zależy (np. własność terenu), a inne to kryteria związane z celami programu, na podstawie których stworzymy rodzaj rankingu zgłoszeń. Co może zwiększyć wasze szanse? Między innymi: przekonujący opis motywacji do udziału w DN6, uzyskana już zgoda dyrekcji szkoły czy – niestety! – niska ocena obecnego poziomu bezpieczeństwa ruchu przed szkołą wynikająca z zebranych przez nas danych.

     

  • Czy Droga na szóstkę i szkolna ulica to to samo?

    Mimo że w potocznym rozumieniu „szkolna ulica” to każda ulica niedaleko szkoły, na której zaszły zmiany na rzecz bezpieczeństwa uczniów – w ZDM nazywamy tak tylko jedno z rozwiązań organizacyjnych, które może zostać wprowadzone, o ile okaże się najskuteczniejszym rozwiązaniem problemów w danym miejscu. W naszym słowniczku „szkolna ulica” powstaje, gdy w odpowiednich godzinach jezdnia bezpośrednio przed szkołą zostaje objęta zakazem ruchu samochodów. Istnieje jednak mnóstwo innych rozwiązań, które mogą być bardziej adekwatne w konkretnej sytuacji (np. uporządkowanie parkowania, zabezpieczenie okolic przejść dla pieszych przed zasłanianiem itp.). Eksperci przyjrzą się każdej zgłoszonej szkole, aby określić, co należy zrobić. Może się okazać, że wystarczą proste urządzenia i przeprojektowanie całej przestrzeni nie będzie niezbędne.

  • Nie wiem, czy sobie poradzę. Pomożecie mi?

    Pewnie! Pomocną dłoń poda ci zespół Drogi na szóstkę, do którego możesz napisać maila na adres drogana6@zdm.waw.pl. Dodatkowo możesz zadzwonić pod numer 22 55 89 338 i skonsultować się z koordynatorką projektu. Twoja inicjatywa jest dla nas ważna!

Powered by Projectic.pl