Dyrekcja Szkoły Podstawowej nr 375 im. Orląt Lwowskich zgłosiła potrzebę uczestniczenia w programie Droga na szóstkę w 2020 roku. W odpowiedzi na to zgłoszenie przeprowadziliśmy obserwacje, które na wstępnym etapie kwalifikacji do programu pozwoliły jasno stwierdzić: układ drogowy przy Szkole Podstawowej nr 375 oraz Oddziałach Zamiejscowych Przedszkola nr 198 stwarza warunki do występowania zagrażających zdarzeń drogowych. Dodatkowe rozmowy podczas spotkań z Dyrekcją i społecznością szkolną to potwierdziły. Do niebezpiecznych sytuacji dochodziło często, a rodzice wyrażali obawy o bezpieczeństwo swoich dzieci.
Dlaczego wprowadziliśmy „Szkolną ulicę”?
„Szkolna ulica” jest rozwiązaniem, które wprowadzają miasta na całym świecie. Stanowi odpowiedź na obserwowany w wielu miejscach problem wzmożonego ruchu samochodowego w godzinach porannych, który powoduje zagrożenie dla uczniów zmierzających na zajęcia. Duża liczba aut pod szkołą wpływa negatywnie na poczucie bezpieczeństwa najmłodszych uczestników ruchu, co wyraźnie pokazał audyt przeprowadzony pod sześcioma warszawskimi szkołami. Ponadto kłębiące się pod szkołą samochody generują znaczny hałas i zanieczyszczają powietrze, którym oddychają najmłodsi. „Szkolna ulica” polega na czasowym ograniczeniu ruchu pod szkołą, tak aby ostatni odcinek ich drogi do szkoły przebiegał bez ryzyka. Takie rozwiązanie sprawdza się, co pokazało między innymi pilotażowe wdrożenie „Szkolnej ulicy” przy Szkole Podstawowej nr 323 im. Polskich Olimpijczyków.
Aby uzyskać twarde dane na temat sytuacji pod Szkołą Podstawową nr 375 i Przedszkolem nr 198 wykonaliśmy szczegółowe pomiary. Na wjeździe w drogę wewnętrzną z ulicy Abrahama zmierzyliśmy natężenie ruchu przed rozpoczęciem zajęć w obu placówkach. Pomiary wykazały, że w godzinach 7:30-8:30 pod wejścia do szkoły i przedszkola próbuje podjechać aż 90 samochodów! W tym samym czasie z tej przestrzeni korzysta ponad 250 osób – dzieci, rodziców i pracowników. Szczegółowe dane z pomiarów można zobaczyć tutaj: pomiary ruchu przy ul. Abrahama.
Analiza obserwacji i danych z pomiarów ruchu pozwoliły na zdefiniowanie kilku problemów. Główny z nich stanowiło podjeżdżanie samochodów pod szkołę i przedszkole. Kierowcy zatrzymywali się na chwilę, a następnie wyjeżdżali manewrując przed wejściem na teren tych placówek. Tworzyło to wiele niebezpiecznych sytuacji, których świadkami byli wielokrotnie rodzice i pracownicy obu placówek. Ponadto wąski chodnik przylegający do budynku był stale zastawiany parkującymi samochodami. W godzinach szczytu porannego zdarzały się sytuacje, gdy kierowcy wjeżdżali samochodem na całą lub prawie całą szerokość chodnika. Aby rozwiązać te problemy wprowadziliśmy „Szkolną ulicę”.
„Szkolna ulica” przy ul. Abrahama
Fragment drogi wewnętrznej wzdłuż szkoły i przedszkola przy ul. Abrahama 10 został zamknięty w godzinach 07:30 – 08:30 w dni nauki szkolnej od 16 września 2022. Ma to na celu uniemożliwić manewrowanie samochodów w rejonie, w którym jest wzmożony ruch pieszych, zwłaszcza tych najmłodszych. Ruch samochodów ograniczył znak zakaz ruchu (B-1), który nie dotyczy osób poruszających się na rowerze oraz mieszkańców Osiedla „Orlik-Jantar”.
Rodzice, opiekunowie i nauczyciele, którzy dojeżdżają samochodem, wciąż mogą parkować niedaleko szkoły i przedszkola korzystając z parkingu przy pływalni „Wodnik”. Bezpośrednio przy nim znajduje się furtka wejściowa na teren szkoły, która jest otwarta rano, co usprawnia poranne dotarcie na zajęcia.
Bezpieczniej przy szkole i przedszkolu
Wprowadzenie „Szkolnej ulicy” to nie jedyna zmiana na rzecz poprawy bezpieczeństwa w rejonie tych placówek. Mieszkańcy zgłaszali problemy z widocznością przy wyjeździe z drogi wewnętrznej w ul. Abrahama. Kierowcy mieli problem z zauważeniem pojazdów nadjeżdżających z lewej strony podczas włączania się do ruchu. Aby ułatwić wyjazd na ul. Abrahama zostało dodatkowo zainstalowane lustro.
Wdrożenie „Szkolnej ulicy” oznacza, że bezpośrednio pod szkołą i przedszkolem w godzinach porannych znajduje się nawet o 90 samochodów mniej. A mniej samochodów to mniej zanieczyszczeń, mniej hałasu, większe bezpieczeństwo i bardziej przyjazna przestrzeń. Należy pamiętać, że dzieci należą do grupy najbardziej wrażliwej na niekorzystne skutki zdrowotne zanieczyszczeń powietrza – nie ma bezpiecznej dawki zanieczyszczeń! Aby sprawdzić efekt wdrożenia „Szkolnej ulicy” przy szkole zostały zamontowane czujniki jakości powietrza, które mierzyły poziom zanieczyszczeń przed i mierzą również po wprowadzeniu zmian.
Zrównoważona mobilność
Nie jest przypadkiem, że wprowadziliśmy „Szkolną ulicę” 16 września. To właśnie tego dnia rozpoczął się Europejski Tydzień Mobilności, którego celem jest promowanie transportu publicznego, proekologicznych idei transportu oraz zmniejszenia zanieczyszczeń powietrza. W ramach „Drogi na szóstkę” także promujemy zrównoważoną mobilność zarówno wśród dzieci, jak i opiekunów oraz nauczycieli. Dlatego zachęcamy do wyboru innych środków transportu niż samochód. Autobus, tramwaj, rower czy hulajnoga mogą stanowić świetną alternatywę. Dzięki temu mamy szansę wspólnie zadbać o bezpieczeństwo drogowe, czystsze powietrze i mniejszy hałas.