Poprawiamy bezpieczeństwo w rejonie Szkoły Podstawowej nr 23 im. Edwarda Szymańskiego w dzielnicy Ochota. Od 9 września 2024 r., w dni nauki szkolnej, ulica Mikołaja Reja przed szkołą jest zamknięta dla samochodów w godz. 7:30–8:30. Wzdłuż budynku szkoły (od źródełka wody oligoceńskiej) wprowadzamy strefę zamieszkania. Dzięki tym zmianom rodzice i opiekunowie z dziećmi mogą komfortowo dojść do placówki – nie muszą dzielić przestrzeni z samochodami. Wcześniej niejednokrotnie podjeżdżano w godzinach porannych pod budynek szkoły, a manewrowanie i zawracanie między pieszymi było niebezpieczne.
Szkoła nr 23 była w latach 2021–2022 objęta projektem „Nowa szkolna ulica”, czyli serią badań i warsztatów, realizowaną przez koalicję organizacji pozarządowych we współpracy z Radą Rodziców i społecznością szkoły. Wspólne działania objęły: ankiety, pięć spotkań warsztatowych i dzień tzw. „prototypowania”. Wynikiem projektu był zbiór rekomendacji dotyczących zmian w otoczeniu szkoły, które zostały skierowane do Zarządu Dróg Miejskich.
CO POWIEDZIAŁ NAM AUDYT BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO?
W ramach Drogi na szóstkę Zarząd Dróg Miejskich pracuje w oparciu o dane. Jednym z najważniejszych działań jest pomiar ruchu, z którego płyną rzetelne informacje, np. na temat liczby pieszych i pojazdów korzystających z ulicy przy szkole. Z ulicy Reja w godzinach porannego szczytu (7:30-9:30) korzystało 650 pieszych, z czego większość – 452 osoby – przyszło do szkoły między godz. 7:30 a 8:30. Problem w tym, że równocześnie znacznie zwiększało się natężenie ruchu samochodów. W ciągu najbardziej ruchliwego kwadransa, między godz. 7:45 a 8:00, do szkoły pieszo dotarło 256 uczniów i uczennic, a podjechało 29 samochodów. Jednak każdy z pojazdów musiał zawrócić w ślepej uliczce, co dało 47 przejazdów przez obserwowany punkt przy szkole. Do tego cofano i zawracano w miejscu, gdzie o tej samej porze było najwięcej małych dzieci!
Zidentyfikowaliśmy również główne drogi dojścia dzieci do placówki. Miejscem z największym zagęszczeniem ruchu było sugerowane przejście dla pieszych, którym przechodzi się ze skweru im. Sue Ryder na chodnik prowadzący do szkoły. Tu, oraz przy wschodniej bramie szkoły, dochodziło do największej liczby potencjalnie niebezpiecznych sytuacji. Zauważalna część dzieci miała obawy przed przekroczeniem jezdni. Dodatkowo poważnym zagrożeniem bezpieczeństwa było nielegalne parkowanie równoległe ograniczające widoczność na poziomie wzroku dzieci – również na sugerowanych przejściach dla pieszych i przy wyjściach z parku.
CO PODPOWIEDZIAŁA NAM SPOŁECZNOŚĆ SZKOŁY?
Prototypowanie to tymczasowe zagospodarowanie ulicy prostymi elementami: donicami, ścieralnymi liniami, wysepkami, itp. Dzięki temu można lepiej wyobrazić sobie wymarzony wygląd ulicy, ale też sprawdzić, czy będzie przejezdna. Podczas prototypowania na ul. Reja ustawiono obiekty, które wygięły tor jazdy aut, aby te nie mogły się rozpędzać. Przetestowano, czy mimo to ulicą może w wyjątkowych przypadkach przejechać karetka bądź śmieciarka i test wypadł pozytywnie. Zatem „esowanie” toru jazdy aut trafiło do rekomendacji.
Przy zupełnym zamknięciu końcówki ulicy, dzieci mogły bawić się na jezdni, posiedzieć tam na leżakach, rysować kredą, rozmieścić wysepki z roślinami, a nawet skakać na trampolinie, która na jeden dzień zastąpiła mały parking. Poprawa poczucia bezpieczeństwa dzieci i zachęcenie ich do chodzenia pieszo i jazdy rowerem lub na hulajnodze jest jednym z celów programu „Droga na 6”.
JAKIE ZASADY OBOWIĄZUJĄ NA UL. REJA OD 9 WRZEŚNIA 2024 R.?
ZDM z poparciem Urzędu dzielnicy Ochota zaprojektował ulicę Reja na nowo, jako „szkolną ulicę”. W naszym słowniczku oznacza to ograniczenie ruchu samochodów w bezpośrednim sąsiedztwie szkoły w godzinach największego natężenia ruchu pieszych. Oznaczono je znakiem B-1 („Zakaz ruchu”) obowiązującym w godz. 7:30 – 8:30. Zakaz nie dotyczy rowerów, służb miejskich i pojazdów z odpowiednimi identyfikatorami. Jednak kierowcy prywatnych samochodów powinni traktować go jak niewidzialny, ale opuszczony szlaban!
Przez cały czas będzie również obowiązywać znak B-31, który oznacza, że pojazd chcący wjechać w głąb uliczki musi ustąpić pierwszeństwa wyjeżdżającemu.
Na odcinku od ujęcia wody oligoceńskiej do końca ulicy zacznie też obowiązywać „Strefa zamieszkania” (oznaczona tablicą D-40). Przypominamy, co to oznacza:
- Piesi mogą poruszać się po całej szerokości drogi i mają pierwszeństwo przed pojazdami.
- Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi samodzielnie (bez opiekuna, który osiągnął co najmniej 10 lat).
- Dopuszczalna prędkość w strefie wynosi 20 km/h.
- Zabroniony jest postój w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu.
Aby nie zasłaniać wyjść z alejek parkowych zastosowano wysepki z prefabrykatów oraz usunięto kilka miejsc parkingowych (które zresztą połową długości „wcinały się” w teren parkowy). Aby „wyesować” tor jazdy aut, użyto donic z kwiatami. Rozwiązanie wyeliminuje ryzyko groźnych zdarzeń z udziałem dzieci, dzięki czemu będą mogły poczuć się pewniej.
Według naszych badań na lekcje do tej szkoły 90,4 proc. osób przychodzi na piechotę lub dojeżdża aktywnie a tylko 9,6 proc. dzieci jest przywożonych autem. Ci rodzice, którzy mimo wszystko uznają, że muszą przywieźć dziecko samochodem, mogą skorzystać z parkingu przy ul. Ondraszka, skąd dostaną się do szkoły pieszo w 5 minut po bezkolizyjnej kładce.
Władze dzielnicy Ochota popierają ostatecznie wypracowane rozwiązanie i realizują projekt w terenie. Zapowiadają zresztą, że ulica będzie stopniowo podlegać dalszym zmianom poprawiającym bezpieczeństwo uczniów i uczennic a estetyka zostanie dostosowana do pięknej parkowej okolicy.
DLACZEGO WPROWADZAMY „SZKOLNE ULICE”?
Okolice szkół to miejsca, w których dzieci idące na zajęcia powinny być bezpieczne i czuć się komfortowo. Ich zdrowie i samodzielność zależą w dużej mierze od jakości otoczenia, w jakim przebywają. Tylko w bezpiecznych miejscach mogą korzystać ze swobody, być spontaniczne i twórcze. Jednymi z najważniejszych przestrzeni, w których dzieci spędzają czas każdego dnia i wyrabiają sobie nawyki na przyszłość, są okolice szkół. Te części miasta powinny odpowiadać po pierwsze potrzebom najmłodszych.
Niestety ruch samochodowy w ostatnich latach znacznie wzrósł i zawładnął również obszarami, w których zasady powinni ustalać ich główni użytkownicy – dzieci. Coraz częściej przedstawiciele szkół, rodzice oraz same uczennice i uczniowie zwracają uwagę na ten problem. Osoby w tej sytuacji zachęcamy do zgłoszenia swojej szkoły do programu „Droga na szóstkę”, który ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w rejonie szkół podstawowych oraz wspieranie aktywnej mobilności najmłodszych.
Więcej informacji o programie Droga na szóstkę można znaleźć na www.zdm.waw.pl/dn6
Tam również znajduje się formularz aplikacyjny dla osób, które chcą zgłosić bliskie sobie szkoły do kolejnej edycji programu Droga na 6!