Kondratowicza w nowej odsłonie - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

Kondratowicza w nowej odsłonie

Dużo zieleni, nowe chodniki i drogi rowerowe, uporządkowane parkowanie – tak będzie wyglądała ul. Ludwika Kondratowicza po wybudowaniu metra.

Dopiero zostały otwarte trzy stacje metra, a już myślimy o zagospodarowaniu przestrzeni po otwarciu metra na Bródnie w 2022 r. Na ul. Kondratowicza powstanie stacja metra – „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza.

Budowa metra na Bródnie to także zmiany na powierzchni. Ulica Ludwika Kondratowicza, główny trakt osiedla, przejdzie przemianę porównywalną z tą, jaka nastąpiła na ul. Świętokrzyskiej po zakończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra. Kluczem do przygotowania tak dużych zmian były szerokie konsultacje społeczne. To dzięki zaangażowaniu mieszkańców wprowadzimy rozwiązania, które zmienią ul. Kondratowicza w estetyczną i przyjazną dla wszystkich zieloną aleję.

Latem ubiegłego roku razem z ówczesną prezydent Warszawy Hanną Gronkiewicz-Waltz i przewodniczącą Komisji Infrastruktury i Inwestycji rady miasta Iwoną Wujastyk prezentowaliśmy koncepcję ul. Kondratowicza, która zakłada przekształcenie jej w miejską aleję, będącą osią Bródna, wygodną i przyjazną dla wszystkich mieszkańców. Powstała ona w wyniku dialogu z mieszkańcami i władzami dzielnicy.

Pozostaną dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku – będą one jednak znacznie bliżej siebie. Dzięki temu możliwe będzie wygospodarowanie przestrzeni na dodatkową zieleń uliczną (szpalery drzew po obu stronach i między jezdniami, krzewy, itd.). Powstaną drogi dla rowerów po obu stronach ulicy, a także szerokie i wygodne chodniki. W zatokach wzdłuż jezdni znajdzie się miejsce do parkowania aut. Przebudowane zostaną wszystkie skrzyżowania, a także oświetlenie wzdłuż całej ulicy.

Zmiany na ulicy Kondratowicza, związane z budową II linii metra, to nie tylko wymiar komunikacji: pieszej, rowerowej, publicznej, samochodowej. To przede wszystkim wielka zmiana jakości przestrzeni publicznej i realizacja postulatów, dotyczących Centrum Lokalnego przy ul. L. Kondratowicza, w rejonie Parku Bródnowskiego. Dzięki metru i inwestycji drogowej możliwa będzie realizacja rekomendacji OW SARP, dotyczących lepszego powiązania obu stron ulicy i uporządkowania przestrzeni publicznej – chodników, parkowania, małej architektury, itp.

Firma WXCA Sp. z o.o. przygotowała symulację ruchu i na jej podstawie opracowała szczegółowe rozwiązania drogowe. Wykonane zostały projekty nasadzeń zieleni i zabezpieczenia instalacji podziemnych przed rozrostem korzeni drzew (wzorem tych zastosowanych na ul. Świętokrzyskiej).

Liczymy na aktywność mieszkańców. To ostatnia szansa, żeby zapoznać się z projektem i wprowadzić ewentualnie ostatnie korekty oraz zgłosić swoje uwagi.

Jak można było wziąć udział w konsultacjach?

  • Urząd Dzielnicy Targówek, ul. Kondratowicza 20
    • 28 września (sobota) godz. 10.00-12.30
    • 30 września (poniedziałek) godz. 17.30-19.30
  • Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 275, ul. Św. Hieronima 2
    • 3 października (czwartek) godz. 17.30-19.30

Kondratowicza po zmianach 

Latem 2023 roku zakończyła się kompleksowa przebudowa ul. Kondratowicza. Teren, który wcześniej pełnił funkcję zaplecza dla budowy metra na Targówku, zmienił się w zieloną, funkcjonalną i bezpieczną przestrzeń. W rewitalizacji tej arterii udział mieli też mieszkańcy – sadząc setki drzew i krzewów, dzięki czemu ul. Kondratowicza stała się „Aleją tysiąca drzew”. Istniejące szpalery drzew zostały uzupełnione i rozbudowane. Ulicę wzbogaciło 700 nowych drzew. Dużą przemianę przeszła też okoliczna sieć tras rowerowych. Między stacjami metra pojawiły się dwie dwukierunkowe drogi dla rowerów o szerokości 3 metrów każda. Istniejąca trasa po południowej stronie została przebudowana zgodnie z nowoczesnym standardem – to lepszy przebieg i wykorzystanie równej asfaltowej nawierzchni. Po północnej stronie ulicy powstała zaś druga, o równie wysokiej jakości, która zapewni dojazd rowerem do osiedli mieszkaniowych i połączenie z ulicą św. Wincentego. Na wszystkich skrzyżowaniach oraz wzdłuż dodatkowych przejść dla pieszych między ulicami Rembielińską a Malborską przewidziany został komplet przejazdów rowerowych.

Jednym z komponentów metamorfozy była też budowa sygnalizacji w pięciu lokalizacjach, a dokładnie na skrzyżowaniach z ul. Łabiszyńską i ul. Chodecką, na wjeździe pod Mazowiecki Szpital Bródnowski, a także na dwóch przejściach dla pieszych. Po przebudowie ul. Kondratowicza jest też lepiej doświetlona. Na nowych, stalowych słupach oświetleniowych zamontowano ledowe oprawy.

W ramach inwestycji towarzyszących również na ul. Kondratowicza, ale w miejscu, pod którym nie przebiega metro, wybudowana została sygnalizacja świetlna. Światła na skrzyżowaniu z ulicami Blokową i Przy Grodzisku objęły wszystkie cztery istniejące przejścia dla pieszych. Wyremontowana została również pobliska ul. Chodecka. Na odcinku między ulicami Wyszogrodzką a Kondratowicza wymienione zostały nawierzchnia jezdni, chodniki i droga dla rowerów.

Pliki do pobrania

Powered by Projectic.pl