Możliwość składania wniosków o abonament mieszkańca drogą elektroniczną istnieje od 2020 roku. Dotychczas proces ten był jednak oparty na wysyłaniu maili do Zarządu Dróg Miejskich. Taki sposób załatwiania spraw był jedynie przejściowym ogniwem w drodze do nowoczesnego panelu, który uruchomiony został 16 listopada 2022 r. pod adresem AbonamentZdomu.zdm.waw.pl.
W związku z tym nie można już składać wniosków i dokumentów mailowo na adres e-mail abonamentzdomu@zdm.waw.pl. Żadne wnioski złożone mailowo przed 16 listopada 2022 r. nie tracą jednak swojej mocy. Zostaną zrealizowane przez ZDM w kolejności zgłoszeń. ZDM nie przyjmuje już obecnie nowych wniosków tym kanałem. Od 16 listopada wszystkie maile wysłane na ten adres otrzymują odpowiedź automatyczną z informacją o zmianach, które zaszły.Punktu Obsługi Pasażera ZTM, czyli tak jak dotychczas.
W celu wyrobienia abonamentu zdalnie prosimy o skorzystanie z nowego panelu. Osoby wolące złożyć dokumenty stacjonarnie mogą zaś udać się do dowolnego czynnegoTo samo, tylko lepiej
Za pomocą panelu dostępnego pod adresem AbonamentZdomu.zdm.waw.pl można zamówić zarówno abonament obszarowy, jak i rejonowy. Narzędzie jest zbudowane na podobieństwo prostego sklepu internetowego. Cały proces jest intuicyjny, podzielony na niewielką liczbę prostych kroków.
Jednocześnie nie zmieniły się fundamentalne zasady przyznawania abonamentów, w tym kryteria ich przysługiwania. Dlatego kluczowe jest dołączenie skanów wymaganych dokumentów. Jest do tego dostępne nowe okno, które podpowiada jakie pliki są potrzebne i przejrzyście wyróżnia dokumenty obowiązkowe od opcjonalnych. Po złożeniu wniosku o abonament system wygeneruje automatyczne potwierdzenie jego przyjęcia, które zostanie wysłane mailowo.
Nowości, w tym w kwestii płatności
Pierwszą dużą nowością jest opcja założenia konta zabezpieczonego loginem i hasłem. Po zalogowaniu się mieszkaniec ma dostęp do historii swoich zakupów. Może też sprawdzić, kiedy kończy się jego aktualny abonament – ta informacja oczywiście wciąż będzie nadrukowana również bezpośrednio na samym abonamencie. Łatwo także zmienić dane kontaktowe, na które urząd powinien zwracać się w kwestiach związanych z tą konkretną sprawą.
Po drugie, znacznie usprawniony został proces płatności za abonament. Po pozytywnej weryfikacji dokumentów mailowo zostanie przesłany indywidualny link do płatności, który jest aktywny przez 5 dni. Bezpieczną i szybką obsługę płatności elektronicznych zapewnia polska firma Autopay S.A (d. Blue Media S.A.) To typowe rozwiązanie płatnicze znane z większości sklepów internetowych w kraju. Opłata za abonament parkingowy odbywać się będzie bez dodatkowych kosztów lub prowizji. System wygeneruje automatyczne potwierdzenie przyjęcia opłaty, jej status mieszkaniec będzie też mógł sprawdzić po zalogowaniu się. Na koniec mailowo przesyłany jest plik z abonamentem, do samodzielnego wydruku.
Coraz nowocześniej
“Sklep z abonamentami” traktujemy jako rozwojową usługę, która będzie stale ulepszana z korzyścią dla mieszkanek i mieszkańców. Z góry dziękujemy więc za wszystkie uwagi co do jego wyglądu i funkcjonalności, zwłaszcza w początkowej fazie działania.
To kolejny etap unowocześniania i upraszczania procesów związanych ze strefą płatnego parkowania. Obecnie wszystkie kontrole w SPPN odbywają się w sposób wysoce zautomatyzowany i przez to bardzo wydajny. Uszczelnia to strefę, dzięki czemu lepiej może ona spełniać swoją funkcję – zapewniać rotację, czyli zwiększać szansę na wolne miejsce postojowe. Oprócz tego nie ma już obowiązku wykładania za szybą biletu parkingowego lub naklejki o płatnościach mobilnych. Same płatności mobilne zyskały zaś niedawno kolejnego operatora i obecnie do wyboru są już trzy aplikacje.
Dokumenty opłaty dodatkowej generowane przez system e-kontroli zawierają indywidualny nr PIN, który w połączeniu z nr rejestracyjnym pojazdu pozwala na samodzielne sprawdzenie informacji online. Dostępne są zdjęcia z momentu kontroli. Opłatę dodatkową można opłacić na stronie, a przypadku jej zakwestionowania reklamację również można złożyć drogą elektroniczną (mailowo).
Kolejnym funkcjonującym usprawnieniem jest zastąpienie papierowej Kart N+, wydawanej osobom z niepełnosprawnościami, naklejką z tagiem RFID. Podstawową zaletą nowego rozwiązania jest, że osoba posiadająca uprawnienia wynikające z dwóch kart (N+ i karty parkingowej) potrzebuje wyłożyć za szybę tylko jeden dokument.