W Warszawie jest 35 tuneli i 43 przejścia podziemne. Zdecydowana większość posiada oświetlenie, które uruchomione jest przez całą dobę. W celu oszczędności i w trosce o środowisko kontynuujemy wymianę starych opraw, które pobierają duże ilości prądu.
W tym roku modernizację oświetlenia tuneli rozpoczęliśmy od Trasy Łazienkowskiej. Właśnie zakończyliśmy montować nowe lampy w przeprawie przy GUS-ie. Tam 92 oprawy sodowe o łącznej mocy 33,9 kW zastąpiliśmy 44 oprawami LED, których moc wynosi 2,33 kW. Tym samym już zrobiło się jaśniej, a w dłuższej perspektywie będzie oszczędniej – roczne szacowane zużycie wyniesie 20,4 MWh. To oznacza spadek poboru energii elektrycznej w tej lokalizacji o 93 proc.
Znaczny spadek poboru prądu
Tunel przy GUS-ie był ostatnim w ciągu Trasy Łazienkowskiej, w którym poprawiliśmy jasność kierowcom. Wcześniej w tym roku nowe lampy zamontowaliśmy w przeprawach pod ul. Marszałkowską i pod rondem Jazdy Polskiej. Z kolei jesienią zeszłego roku oświetlenie zmodernizowaliśmy w tunelu przy pl. Na Rozdrożu.
Przed modernizacją stan oświetlenia w tunelach Trasy Łazienkowskiej był następujący:
- przy pl. Na Rozdrożu: 374 oprawy sodowe o łącznej mocy 131,8 kW,
- pod ul. Marszałkowską: 80 opraw sodowych o łącznej mocy 27,3 kW,
- pod rondem Jazdy Polskiej: 158 opraw sodowych o łącznej mocy 65,1 kW,
- przy GUS-ie: 92 oprawy sodowe o łącznej mocy 33,9 kW.
W sumie drogę oświetlały 704 lampy o łącznej mocy 258,1 kW, które rocznie zużywały ok. 2260 MWh prądu. Wymiana sprawiła, że liczba lamp znacznie się zmniejszyła. Teraz mamy:
- przy pl. Na Rozdrożu: 93 oprawy LED o łącznej mocy 4,93 kW,
- pod ul. Marszałkowską: 32 oprawy LED o łącznej mocy 1,70 kW,
- pod rondem Jazdy Polskiej: 38 opraw LED o łącznej mocy 2,01 kW,
- przy GUS-ie: 44 oprawy LED o łącznej mocy 2,33 kW.
Teraz kierowcom w tunelach Trasy Łazienkowskiej jasność zapewnia 207 opraw LED o łącznej mocy 11 kW, które rocznie będą zużywały ok. 96 MWh energii elektrycznej. To przełoży się na znaczne oszczędności. Przy założeniu uśrednionej ceny jednostkowej za energię elektryczną, którą ZDM ponosi w 2021 roku, na poziomie 540 zł brutto za 1 MWh, koszt tej energii potrzebnej do oświetlenia wszystkich czterech tuneli wyniósłby (gdyby te tunele miały nowe oświetlenie od 1 stycznia) w tym roku ok. 51 tys. zł brutto. W przypadku braku modernizacji kwota kształtowałaby się w wysokości ok. 1 mln 220 tys. zł brutto.
Zmodernizowane oświetlenie w tunelu Trasy Łazienkowskiej przy GUS-ie.
Jak widać, wymiana opraw w tunelach Trasy Łazienkowskiej ma bardzo duże znaczenie, jeśli chodzi o pobór energii elektrycznej dla całej sieci oświetlenia ulicznego w Warszawie. Aby oświetlać ulice, ZDM zużywa obecnie ok. 54 GWh prądu rocznie, z czego tunele „pożerały” 2,26 GWh, czyli ok. 4 proc. Zmniejszenie zużycia energii elektrycznej w tym przypadku ma podwójne znaczenie, bo przecież oświetlenie tuneli jest włączone non stop – działa 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu.
Więcej nowych lamp
Oświetleniowe inwestycje w ciągu Trasy Łazienkowskiej stanowiły kontynuację wymiany opraw w tunelach w całym mieście, zapoczątkowanej w 2018 r. Od tego czasu zmodernizowane oświetlenie zyskały tunele m.in. pod ul. Marszałkowską (na wysokości ul. Złotej) i Wisłostradą (ul. Krasińskiego), pod Rondem Zesłańców Syberyjskich, a także w ciągu Trasy W-Z, alei Prymasa Tysiąclecia oraz ulic Dźwigowej, Pułkowej i Gwiaździstej czy pod ul. Puławską na wysokości ul. Rzymowskiego.
Zmodernizowane oświetlenie w tunelach Trasy Łazienkowskiej pod rondem Jazdy Polskiej (z lewej) i pod ul. Marszałkowską.
Poza tunelami działań związanych z wymianą oświetlenia prowadzimy znacznie więcej. W zeszłym roku w ramach realizacji programu „SOWA – oświetlenie zewnętrzne” nowe latarnie i lampy zamontowaliśmy na ulicach Stryjeńskich, Szczęśliwickiej, Sosnkowskiego, Lektykarskiej, Jarzębskiego, Kruczej, Jagiellońskiej, Płowieckiej i Trockiej wraz z Borzymowską; w nowe oprawy wyposażyliśmy także dwa węzły drogowe – Trasy Łazienkowskiej z Wisłostradą i Wałem Miedzeszyńskim. W tym roku nowe latarnie i oprawy dzięki „SOWIE” zyskała ul. Przy Agorze, a niebawem zyska przebudowywana obecnie ul. Sokratesa.
Przy wielu ulicach montaż nowych latarni bądź opraw prowadzony jest w ramach kompleksowej modernizacji oświetlenia w mieście. Przykładami są m.in. ul. Lubelska, gdzie oświetlenie zmodernizowaliśmy w marcu, a także ulice Przyczółkowa czy Ratuszowa i pl. Inwalidów, gdzie niebawem rozpoczną się prace.
Poprawiamy także oświetlenie węzłów drogowych. W tym roku w nowe lampy wyposażyliśmy ich już 11, a niebawem powinny do nich dołączyć kolejne cztery. Łącznie do końca roku zainstalujemy 2314 lamp – na wszystkich masztach, na których nie wiszą jeszcze LED-y.
Do końca 2022 r. stopniowo wymienimy blisko 40 tys. opraw na głównych warszawskich ulicach. Do tego dojdzie montaż ponad 4 tys. lamp na ulicach w obszarach zabytkowych.
Bezpieczeństwo uczestników ruchu poprawiamy także poprzez doświetlanie przejść dla pieszych. Pod koniec lipca ogłosiliśmy w tym celu przetarg, który obejmuje kolejnych 331 przejść na terenie 17 dzielnic. Na oferty czekamy do 9 sierpnia. Wybrany wykonawca będzie miał na realizację prac 4 miesiące od momentu podpisania umowy. Oznacza to, że montaż doświetleń powinien zakończyć się na przełomie jesieni i zimy, czyli dokładnie wtedy, kiedy są one najbardziej potrzebne. Do tej pory w latach 2016-2020 doświetliliśmy 1497 zebr.