Do bezpłatnego parkowania w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego uprawnieni są posiadacze Karty N+, Karty Powstańca i Karty Honorowej. Karty są wydawane przez Zarząd Dróg Miejskich.
Od września 2020 r. Karta Powstańca i Karta Honorowa zyskały znaczniki w postaci naklejek RFID, dzięki którym e-kontrola będzie automatycznie rozpoznawać pojazdy, którymi poruszają się osoby posiadające odpowiednie uprawnienia do parkowania w SPPN.
Dodatkowo od września 2020 r. Karty N+ nie są wydawane już w wersji papierowej. Miejsce Karty N+ zajął tag RFID naklejony na kartę parkingową. Dotychczasowe Karty N+ nie tracą jednak przedwcześnie swojej ważności i nie ma obowiązku ich natychmiastowej wymiany na nowe. Podstawową zaletą nowego rozwiązania jest to, że osoba posiadająca uprawnienia wynikające z dwóch kart będzie musiała wyłożyć za szybę tylko jeden dokument.
Tag RFID to cienka, lecz trwała naklejka znajdująca się na karcie. Każda ma zaprogramowany indywidualnie numer i jest zabezpieczona informatycznie, w sposób uniemożliwiających jej podrobienie.
Karta N+
Przysługuje:
1) kierującym:
- legitymującym się orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności oraz kartą parkingową,
- będącym właścicielami, współwłaścicielami lub użytkownikami – na podstawie odpłatnej czynności cywilnoprawnej lub umowy użyczenia zawartej w formie aktu notarialnego, której są stroną – samochodu osobowego lub innego pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 tony;
2) kierującym rodzicom i opiekunom prawnym osób niepełnosprawnych:
- legitymujących się orzeczeniem o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności, oraz kartą parkingową,
- niezdolnych do samodzielnej egzystencji w rozumieniu art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1172),
w celu przewozu tych osób niepełnosprawnych samochodem osobowym lub innym pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 tony, którego ww. rodzice lub opiekunowie prawni są właścicielami, współwłaścicielami lub użytkownikami – na podstawie odpłatnej czynności cywilno-prawnej lub umowy użyczenia zawartej w formie aktu notarialnego, której są stroną.
Karta parkingowa wraz z naklejką RFID, będącą kartą N+, wyłożona za przednią szybą pojazdu w sposób eksponujący widoczne zabezpieczenia (hologram) oraz umożliwiająca odczytanie numeru i daty ważności, uprawnia do bezpłatnego postoju na każdym ogólnodostępnym miejscu postojowym wyznaczonym w SPPN.
UWAGA
Wyłożenie w pojeździe za szybą kserokopii karty z naklejką RFID nie zwalnia z opłaty za postój pojazdu!
Informacje o Karcie Parkingowej (otwiera się w nowej karcie)
Wydawanie Kart N+
Karta N+ (w postaci naklejki RFID na kartę parkingową) wydawana jest bezpłatnie, na wniosek uprawnionego użytkownika drogi, w Zarządzie Dróg Miejskich przy ul. Chmielnej 120, w pokoju 10, w godz. 8.00-14.30.
Telefon kontaktowy: (22) 55 89 283.
Niezbędne dokumenty
- dowód osobisty lub inny dokument z numerem ewidencyjnym Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL) potwierdzający tożsamość składającego wniosek i podopiecznego w przypadku kierujących rodziców lub opiekunów prawnych osób niepełnosprawnych legitymujących się orzeczeniem o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności, oraz kartą parkingową, niezdolnych do samodzielnej egzystencji;
- prawo jazdy wnioskodawcy;
- dowód rejestracyjny pojazdu (wystawiony na aktualnego właściciela), na który ma być wydana „Karta N+”;
- odpłatna umowa cywilnoprawna lub umowa użyczenia zawarta w formie aktu notarialnego (a nie notarialnie potwierdzonymi podpisami), dotyczące pojazdu, na który ma być wydana „Karta N+”, zawarte przez wnioskodawcę występującego o wydanie tej karty – w przypadku osób nie będących właścicielami lub współwłaścicielami pojazdu samochodowego;
- ważna Karta Parkingowa osoby niepełnosprawnej wydana przez uprawniony organ (wydana po 30 czerwca 2014 r.);
- orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności wydane przez zespół ds. orzekania o niepełnosprawności, zawierające wskazanie o spełnieniu przesłanek do wydania karty parkingowej;
- zaświadczenie lekarskie wydane przez właściwego lekarza specjalistę, stwierdzające zdolność osoby uprawnionej do kierowania pojazdami samochodowymi w ruchu drogowym – jeżeli orzeczenie kierującej osoby niepełnosprawnej, o którym mowa w pkt 6, jako przyczynę niepełnosprawności wskazuje symbol 04-O (choroby narządu wzroku);
oraz – w uzasadnionych przypadkach – inne dokumenty potwierdzające dane i informacje wynikające z wniosku.
Ważność Karty N+
Kartę N+ wydaje się na okres nieprzekraczający trzech lat.
Zmiana pojazdu
UWAGA
W przypadku zmiany pojazdu, należy zwrócić dotychczasową Kartę N+ oraz wystąpić o wystawienie nowej Karty, przedstawiając niezbędne dokumenty.
Zbliżanie się daty końca ważności Karty N+
O nową Kartę N+ można wnioskować nie wcześniej niż 30 dni przed upływem terminu ważności dotychczasowej Karty. Należy przedstawić komplet wymaganych dokumentów.
Utrata Karty N+
W przypadku zgubienia Karty N+, należy bez zbędnej zwłoki wystąpić o duplikat Karty, przedstawiając niezbędne dokumenty. Duplikat może być wydany tylko na ten sam pojazd.
Karta Powstańca
Karta Powstańca wydawana jest uczestnikom Powstania Warszawskiego.
Karta Powstańca (z naklejką RFID) wyłożona w pojeździe za przednią szybą (w sposób eksponujący widoczne zabezpieczenia i umożliwiający odczytanie numeru i terminu ważności), uprawnia do bezpłatnego postoju na każdym ogólnodostępnym miejscu postojowym wyznaczonym w SPPN.
UWAGA
Wyłożenie w pojeździe za szybą kserokopii Karty nie zwalnia z opłaty za postój pojazdu!
Wydawanie Kart Powstańca
Karta Powstańca wydawana jest bezpłatnie, na wniosek uprawnionego użytkownika drogi, w Zarządzie Dróg Miejskich przy ul. Chmielnej 120, w pokoju 10, w godz. 8.00-14.30.
Telefon kontaktowy: (22) 55 89 283.
Niezbędne dokumenty
- dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość z numerem ewidencyjnym Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL) składającego wniosek uczestnika Powstania Warszawskiego;
- odpowiednie zaświadczenie wydane przez Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych lub legitymacja związku zrzeszającego uczestników Powstania Warszawskiego;
- oraz inne dokumenty potwierdzające dane i informacje wynikające z wniosku.
Ważność Karty Powstańca
Kartę Powstańca wydaje się na okres nieprzekraczający trzech lat.
Zbliżanie się daty końca ważności Karty Powstańca
O nową Kartę Powstańca można wnioskować nie wcześniej niż 30 dni przed upływem terminu ważności dotychczasowej Karty. Należy przedstawić komplet wymaganych dokumentów.
Utrata Karty Powstańca
W przypadku zgubienia lub kradzieży Karty Powstańca, należy bez zbędnej zwłoki wystąpić o duplikat Karty, przedstawiając niezbędne dokumenty. Do wniosku należy dołączyć stosowne oświadczenie.
Karta Honorowa
Karta Honorowa wydawana jest uczestnikom walk o Warszawę w latach 1939-1945 (innych niż Powstanie Warszawskie).
Karta Honorowa (z naklejką RFID) wyłożona w pojeździe za szybą (w sposób eksponujący widoczne zabezpieczenia i umożliwiający odczytanie numeru i terminu ważności) uprawnia do bezpłatnego postoju na każdym ogólnodostępnym miejscu postojowym wyznaczonym w SPPN.
UWAGA
Wyłożenie w pojeździe za szybą kserokopii Karty nie zwalnia z opłaty za postój pojazdu!
Wydawanie Kart Honorowych
Karta Honorowa wydawana jest bezpłatnie, na wniosek uprawnionego użytkownika drogi, w Zarządzie Dróg Miejskich przy ul. Chmielnej 120, w pokoju 10, w godz. 8.00-14.30.
Telefon kontaktowy: (22) 55 89 283.
Niezbędne dokumenty
- dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość z numerem ewidencyjnym Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL) składającego wniosek uczestnika walk o Warszawę w latach 1939-1945 (innych niż Powstanie Warszawskie);
- odpowiednie zaświadczenie wydane przez Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych lub legitymacja odznaczenia wojskowego „Medal za Warszawę 1939-1945”;
- oraz inne dokumenty potwierdzające dane i informacje wynikające z wniosku.
Ważność Karty Honorowej
Kartę Honorową wydaje się na okres nieprzekraczający trzech lat.
Zbliżanie się daty końca ważności Karty Honorowej
O nową Kartę Honorową można wnioskować nie wcześniej niż 30 dni przed upływem terminu ważności dotychczasowej Karty. Należy przedstawić komplet dokumentów.
Utrata Karty Honorowej
W przypadku zgubienia lub kradzieży Karty Honorowej, należy bez zbędnej zwłoki wystąpić o duplikat Karty, przedstawiając niezbędne dokumenty. Do wniosku należy dołączyć stosowne oświadczenie.