W Warszawie jest blisko 850 skrzyżowań i przejść wyposażonych w sygnalizację świetlną. Ponad 570 z nich (oprócz najstarszych instalacji) to tzw. sygnalizacje adaptacyjne, które dostosowują długość sygnału zielonego do natężenia ruchu. To ułatwia poruszanie się wszystkim uczestnikom ruchu.
Co na tegorocznej liście?
Aby bezpieczeństwo i płynność ruchu były jak najlepsze, konsekwentnie dbamy o sygnalizacje świetlne. Dotychczas w umowach na ich konserwację standardem była tylko wymiana zużytego okablowania, masztów, sygnalizatorów czy sterowników. W 2020 r., dzięki podpisaniu nowej umowy z firmami Traffic Polska i Sprint, zakres prac w ramach bieżącego utrzymania uległ rozszerzeniu. Przewidziane do konserwacji światła modernizujemy, np. poprzez wyposażanie ich w automatyczną detekcję pieszych i pojazdów. Dzięki temu działamy wyprzedzająco, remontując stare sygnalizacje zanim dojdzie do awarii.
Na ten rok zaplanowaliśmy remont sygnalizacji w 18 lokalizacjach. Prace prowadzone są już na dwóch skrzyżowaniach ul. Wołoskiej – z ulicami Dąbrowskiego i Madalińskiego. Następnie roboty przeniosą się w kolejne miejsca. Do końca roku pracować będziemy w następujących lokalizacjach:
- przejście dla pieszych przez ul. Okopową na wysokości ul. Niskiej,
- przejście dla pieszych przez ul. Okopową na wysokości ul. Wolność,
- skrzyżowanie ul. Jagiellońskiej i pl. Hallera,
- skrzyżowanie ulic Płochocińskiej i Kobiałka,
- skrzyżowanie ulic Wał Miedzeszyński i Wersalskiej,
- skrzyżowanie ulic Wał Miedzeszyński i Fieldorfa „Nila”,
- skrzyżowanie ulic Wał Miedzeszyński i Afrykańskiej,
- przejście dla pieszych przez Al. Jerozolimskie na wysokości ul. Bodycha,
- skrzyżowanie Al. Jerozolimskich z ul. Starodęby,
- przejście dla pieszych przez ul. Trakt Lubelski na wysokości przystanku Zerzeń
- przejście dla pieszych przez ul. Księcia Ziemowita przy ul. Mieszka I,
- przejście dla pieszych przez ul. Patriotów na wysokości ul. Lawinowej,
- skrzyżowanie ulic Wał Miedzeszyński i Bronowskiej,
- skrzyżowanie ulic Wał Miedzeszyński i Kadetów,
- przejście dla pieszych przez ul. Wał Miedzeszyński na wysokości ul. Ateńskiej,
- przejście dla pieszych przez ul. Wał Miedzeszyński na wysokości Basenów Kora.
Przebudowy i budowy
To oczywiście nie jedyne nasze tegoroczne „sygnalizacyjne” inwestycje. Jedną z ważniejszych jest przebudowa świateł na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich i ul. Ryżowej. Są one przestarzałe, ich stan techniczny również pozostawia wiele do życzenia. To wpływa na poziom bezpieczeństwa, który podniesie się po zakończeniu inwestycji – obecnie sprawdzamy oferty, które w przetargu nadesłały cztery firmy zainteresowane podjęciem prac. Te powinny ruszyć jeszcze wiosną.
Przebudowę przejdą światła na skrzyżowaniu al. Komisji Edukacji Narodowej z ulicami Surowieckiego i Bartoka, a także te na skrzyżowaniu al. Wilanowskiej i ul. Kosiarzy – pod objęcie przedłużanej i niebawem włączonej do tej „krzyżówki” ul. Sarmackiej. Natomiast nowe sygnalizacje postawimy głównie na dużych, ruchliwych arteriach o dwóch pasach ruchu – na liście znalazły się m.in. przejścia przez Marszałkowską (przy Senatorskiej), al. Krakowską (przy Tapicerskiej), Kondratowicza (przy Blokowej) oraz I. Gandhi (przy Hirszfelda i Teligi). Sygnalizacja ma stanąć też u zbiegu ulic Lazurowej i Dywizjonu 303.
Nowa „piętnastka” w ZSZR
Ale to nie wszystko. Cały czas pracujemy nad włączeniem kolejnych sygnalizacji do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem (ZSZR). W tym roku chcemy go rozszerzyć o rondo Dmowskiego i cztery nowe naziemne przejścia dla pieszych, które przy nim powstaną. Pracujemy również nad podpięciem do niego 14 skrzyżowań w ciągu al. Niepodległości.
W 2020 r. w poczet ZSZR weszło dodatkowych 15 skrzyżowań. To m.in. trzy w ciągu ulicy Modlińskiej (z Ekspresową, Kowalczyka i Elektronową) i cztery w ciągu ul. Górczewskiej (z Syreny, Olbrachta, Ciołka i Góralską). Dziś system obejmuje ich łącznie 382.
„Sygnalizacyjny” 2020 rok
Zeszły rok, jeśli chodzi o prace związane z sygnalizacją świetlną, był wyjątkowy. Wybudowaliśmy je w 5 lokalizacjach, a wyremontowaliśmy w 28 w całym mieście. Duża w tym zasługa wspomnianej nowej umowy z firmami świadczącymi usługi konserwacyjne i modernizacyjne. Remonty przeprowadziliśmy tam, gdzie sygnalizacja była stara i wyeksploatowana. Tak stało się m.in. na skrzyżowaniach ulic Spisaka i Kompanii AK „Kordian”, Egipskiej i Ateńskiej czy Świerszcza i Rybnickiej. Wymieniliśmy tam przestarzałe urządzenia, dostosowując światła do obowiązujących obecnie standardów. Kilkadziesiąt sygnalizacji wyposażyliśmy w czujniki wykrywające pieszych, dzięki czemu przestawiliśmy tam detekcję z ręcznej na automatyczną. Tym samym liczba lokalizacji w mieście, w których dzięki czujnikom piesi wykrywani są od razu po dotarciu do przejścia, zwiększyła się do 338.
Nowe maszty z sygnalizatorami stanęły tam, gdzie konieczne było uspokojenie ruchu i poprawa bezpieczeństwa. To m.in. skrzyżowania al. Krakowskiej i ul. Lipowczana, ulic Komitetu Obrony Robotników i Zarankiewicza oraz ul. Kajki z ulicami Alpejską i Odrodzenia. W tym ostatnim przypadku, ze względu na sąsiedztwo placówek oświatowych, chodziło o wzmocnienie ochrony pieszych. Podobnie rzecz miała się z nowymi światłami na trzech zebrach przez ul. Kijowską na wysokości Dworca Wschodniego.