100 nowych wypożyczalni, w tym 10 z rowerami elektrycznymi; 1300 rowerów więcej – tak od 2017 r. zmieni się system rowerów Veturilo. Wiosną planujemy przetarg na nowego operatora systemu.
Dziś z rowerów miejskich korzysta prawie 350 tys. osób. Dwie trzecie warszawiaków dobrze ocenia Veturilo. Rowery były wypożyczane średnio co 10 sekund. W całym mieście są już 204 stacje Veturilo, w tym 24 zakupione przez firmy prywatne. System działa od 2012 r. – obecna umowa z operatorem wygasa z końcem 2016 r.
Dlatego na wiosnę planujemy ogłosić przetarg na nowego operatora, który będzie obsługiwał Veturilo przez następne 4 lata (do końca 2020 r.). O to, jak ma wyglądać system, spytaliśmy warszawiaków. Zebraliśmy 2500 ankiet i ponad 1000 propozycji lokalizacji stacji. Kilkaset uwag otrzymaliśmy mailowo i podczas spotkań konsultacyjnych. Analizowaliśmy również dotychczasowe funkcjonowanie systemu (w tym dane dotyczące kilku milionów wypożyczeń), aby określić podstawowe zasady rozwoju Veturilo.
Sto nowych stacji
W efekcie planowane jest kilka zasadniczych zmian. Najważniejszą się zwiększenie liczby stacji do 300. Nowe wypożyczalnie pojawią się przede wszystkim w centralnym obszarze miasta (Śródmieściu, Pradze i bliskiej Woli). Dzięki temu stacje będą rozmieszczone gęściej (średnio co ok. 200 m) – doświadczenie pokazuje że dzięki temu są łatwiej dostępne i lepiej wykorzystywane. Więcej stacji pojawi się również na Mokotowie, Pradze-Południe czy Targówku – tak aby stacje były rozmieszczone co ok. 500 m. Kilka nowych stacji trafi także do dzielnic położonych dalej od centrum (m. in. Białołęki, Bielan, Bemowa).
Jednocześnie system zakłada możliwość rozbudowy o kolejne stacje, w miarę dostępnych środków (w tym z budżetów dzielnicowych). W pierwszej kolejności rekomendowana jest rozbudowa o stacje wskazane w koncepcji jako wariant 3. Nie rekomenduje się rozbudowy systemu poza obszarem funkcjonalnym systemu, na obszarach o rzadszej zabudowie.
Dotychczasowe doświadczenia takich stacji wskazują, że są one bardzo słabo wykorzystywane (nawet kilkadziesiąt razy rzadziej niż stacje w centrum), kosztowne w utrzymaniu (do każdego wypożyczenia trzeba by było dopłacać nawet 10 zł!) i obniżające funkcjonalność systemu (konieczne częste dowożenie i odwożenie rowerów ze stacji).
Rowery elektryczne i nowa aplikacja
Poza rozbudową, planowane są też nowe funkcje systemu. Ciekawą nowinką, którą chcemy przetestować, będą rowery elektryczne. Jednoślady wyposażone w silnik wspomagający mają się pojawić w 10 dedykowanych stacjach w rejonie Powiśla i Traktu Królewskiego – dzięki nim łatwiej będzie podjechać pod skarpę. Rozwijamy również sieć rowerków dziecięcych. Planujemy 6 specjalnych stacji, na których będzie można wypożyczyć mniejszy rower dla swojego dziecka. Zwiększy się także liczba tandemów – planujemy 40 takich rowerów.
Nowy system będzie wygodniejszy dla użytkowników. Niefunkcjonalne terminale zyskają nowoczesne, kolorowe wyświetlacze z ekranem dotykowym. Wprowadzona zostanie możliwość wypożyczania i zwrotu rowerów za pomocą aplikacji mobilnej.
Przetarg na nowego operatora Veturilo jest planowany na wiosnę 2016 r. tak aby nowy system mógł zacząć działać 1 marca 2017 r.
Relacja z przebiegu konsultacji
Pełny raport z konsultacji społecznych znajduje się pod adresem: konsultacje.um.warszawa.pl/veturilo2016.