Abonament rejonowy – szczegóły - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

Abonament rejonowy – szczegóły

Zasięg abonamentu rejonowego 

Rejon obowiązywania abonamentu wyznaczamy promieniem 200 metrów od adresu zameldowania. Abonament rejonowy obowiązuje na wszystkich miejscach w SPPN, które zmieszczą się w tak nakreślonym zakresie.

Mapa abonamentów rejonowych
w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Warszawie
koszt – 30 zł rocznie

Mapa abonamentów rejonowych (wydanych do 30 września 2024r.)

Jeden abonament, ważny jeden rok

Abonament – zarówno rejonowy, jak i obszarowy – wydaje się na okres nieprzekraczający jednego roku. Każdemu mieszkańcowi SPPN wydawany jest tylko jeden abonament, wyłącznie na jeden samochód.

Podstawa prawna

§5 ust. 7 Załącznika nr 2 do Uchwały Rady m.st. Warszawy Nr XXXVI/1077/2008 z dnia 26 czerwca 2008 r. w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, wysokości stawek opłat za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych, wysokości opłat dodatkowych oraz określenia sposobu pobierania tych opłat.

  • Prostsze zasady abonamentu rejonowego od 1 października 2024 r.

    Po prostu 200 metrów

    Dotychczasowe zasady były dość złożone. Od miejsca zamieszkania na terenie SPPN wyznaczany był okrąg o promieniu 150 metrów. Następnie od maksymalnie 8 parkometrów wewnątrz tego okręgu wyznaczało się kolejne, tym razem o promieniu 100 metrów każdy. Miejsca postojowe wchodzące w zakres każdego okręgu odchodzącego od danego parkomatu składały się ostatecznie na pakiet uprawnień konkretnego abonamentu rejonowego.

    Według nowych zasad od miejsca zamieszkania będzie wyznaczany jeden okrąg o promieniu 200 metrów. Abonament rejonowy będzie obowiązywał na wszystkich miejscach w SPPN, które zmieszczą się w tak nakreślonym zakresie.

    Parkomaty tracą na znaczeniu

    Odejście od logiki opartej na lokalizacji parkomatów ma też swoje drugie uzasadnienie. Coraz mniej kierowców płaci bilonem, coraz popularniejsze są aplikacje mobilne. W związku z tym ogólna liczba parkomatów w SPPN zmniejszy się jesienią z 2100 na 1900 mimo powiększenia strefy o nowe tereny na prawym brzegu Wisły.

    Nie bez znaczenia jest również fakt, że posiadacze abonamentów nie muszą przecież na obszarze ich obowiązywania korzystać z parkomatów. Jednocześnie stare reguły wymagały od nich znajomości ich lokalizacji. Ponadto aby wyrównać faktyczny zasięg abonamentów dla różnych adresów w systemie tworzonych było coraz więcej “parkomatów wirtualnych”. Były punktami na mapie używanymi tylko i wyłącznie na potrzeby określania zasięgu abonamentów rejonowych.

    Docelowo zostaną całkowicie wygaszone wraz z utratą ważności ostatnich abonamentów wydanych na starych zasadach. Po naturalnym wygaśnięciu daty obowiązywania “starego” abonamentu od 1 października każdy nowy zostanie bowiem wydany już w oparciu o regułę 200 metrów.

    Porównanie zasad abonamentów przed i po zmianach. Te same informacje dostępne są w tekście.

    Porównanie zasad abonamentów przed i po zmianach.

    Nowa strefa z nowymi zasadami

    Zmiany wchodzą w życie od 1 października 2024 r. Oznacza to, że osoby składające wnioski o abonamenty parkingowe na Kamionku lub Saskiej Kępie otrzymają je już według nowych zasad. Przypominamy, że SPPN na tych obszarach rusza na początku listopada, a o abonamenty można wnioskować miesiąc wcześniej.

    W przypadku osób składających przez wrzesień wnioski o abonament na terenie dotychczasowej strefy decydująca jest data ich rozpatrzenia w ZDM. Abonamenty wydane przed 1 października będą skonstruowane według starej reguły, a po 1 października już według nowej. Cena abonamentu nie uległa zmianie i wciąż wynosi symboliczne 30 zł roczne. Jednocześnie do wyboru cały czas dostępny jest również abonament obszarowy, którego zasięg jest zdecydowanie większy. Jego cena również nie uległa zmianie i wynosi 600zł rocznie.

    Można wymienić, ale nie trzeba

    Wszystkie dotychczasowe abonamenty zachowują oczywiście swoją ważność. Nie ma obowiązku ich zwracania lub wymiany. Jednocześnie jest jednak taka możliwość. Zmiana danych w abonamencie jest możliwa: w każdym czynnym POP ZTM, drogą mailową (pod adresem kancelaria@zdm.waw.pl) lub kierując pismo do ZDM.

    Wymiana abonamentu odbywa się bez dodatkowych opłat, z zachowaniem terminu ważności dotychczasowego. Zaktualizowany abonament aktywowany jest natychmiast, a poprzedni automatycznie zamykany.

  • Dokumenty potrzebne do wydania abonamentu – kliknij, aby rozwinąć listę

    Wnioskując o wydanie abonamentu w którymkolwiek z POP ZTM, należy przedstawić:

    1. dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość;
    2. dowód rejestracyjny pojazdu (wystawiony na aktualnego właściciela), na który ma być wystawiony abonament;
    3. odpłatną umowę cywilnoprawną lub umowę użyczenia zawartą w formie aktu notarialnego (a nie z notarialnie potwierdzonymi podpisami) – w przypadku osób niebędących właścicielami lub współwłaścicielami pojazdu. Umowa musi dotyczyć pojazdu, na który ma być wydany abonament i być zawarta przez osobę występującą o wydanie abonamentu;
    4. jeden z poniższych dokumentów:
      pierwszą stronę zeznania podatkowego PIT za rok poprzedni, poświadczoną przez właściwy urząd skarbowy w Warszawie, lub

      • w przypadku rozliczenia podatku PIT za pomocą środków komunikacji elektronicznej – pierwszą stronę zeznania PIT za rok poprzedni z wygenerowanym numerem dokumentu, zgodnym z identyfikatorem dokumentu Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) – w formie wydruku lub na wyświetlaczu urządzenia elektronicznego oraz Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) – w formie wydruku lub na wyświetlaczu urządzenia elektronicznego,
        lub
      • zaświadczenie wydane przez urząd skarbowy, potwierdzające złożenie w roku poprzednim zeznania podatkowego PIT, w którym wskazano obszar m.st. Warszawy jako miejsce zamieszkania i składania zeznania podatkowego;
    5. inne dokumenty potwierdzające dane i informacje wynikające z wniosku, np. dokument udzielonego pełnomocnictwa.

    Na podstawie tych dokumentów pracownik POP ZTM wypełnia wniosek w systemie obsługi SPPN, drukuje go i przedkłada do podpisu osoby ubiegającej się o abonament.

    Nie jest wymagane przedłożenie prawa jazdy.

    Akceptowane są następujące zeznania podatkowe:
    PIT-16A, PIT-19A, PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT-40A.

    O wydanie abonamentu można wnioskować osobiście lub przez pełnomocnika

    W przypadku wnioskowania przez pełnomocnika należy wnieść opłatę skarbową w wysokości 17 zł . Opłaty skarbowej można dokonać:

    • na rachunek bankowy Urzędu m.st. Warszawy – Centrum Obsługi Podatnika: 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
    • w siedzibie ZDM przy ul. Chmielnej 120, opłatomat dostępny w godz. 7:30 – 15:30 (płatność kartą lub gotówką).

    Obowiązek opłaty nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.

    W POP ZTM nie ma możliwości wniesienia opłaty skarbowej.

    Obowiązek meldunkowy

    Zgodnie z art. 24 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2022 r. poz. 1191 z późn. zm):

    1. Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany wykonywać obowiązek meldunkowy określony w ustawie.
    2. Obowiązek meldunkowy polega na:
      • zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego;
      • wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego;
      • zgłoszeniu wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej oraz powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej, z uwzględnieniem art. 36.
  • Opłata za abonament

    W przypadku załatwiania sprawy w jednym z Punktów Obsługi Pasażerów ZTMotwiera się w nowej karcie abonament jest płatny na miejscu gotówką lub kartą płatniczą w momencie jego wydania.

    W przypadku korzystania z systemu AbonamentZdomu.zdm.waw.plotwiera się w nowej karcie bezpieczną i szybką obsługę płatności elektronicznych zapewnia polska firma Autopay S.A. otwiera się w nowej karcieTo typowe rozwiązanie płatnicze znane z większości sklepów internetowych w kraju.

    Opłata za abonament parkingowy odbywa się bez  jakichkolwiek dodatkowych kosztów lub prowizji. System generuje automatyczne potwierdzenie przyjęcia opłaty, jej status mieszkaniec może też sprawdzić po zalogowaniu się. Na koniec mailowo przesyłany jest plik z abonamentem, do samodzielnego wydruku.

    Link do płatności jest ważny 5 dni

    Po pozytywnej weryfikacji dokumentów mailowo zostanie przesłany indywidualny link do płatności online.

    Jest aktywny przez 5 dni od momentu jego wygenerowania, a następnie nieodwracalnie wygasa. Oznacza to, że po upływie 5 dni od otrzymania linka nie jest już możliwe opłacanie abonamentu.

    W takiej sytuacji koniecznie będzie powtórzenie procedury, czyli ponowne zamówienia abonamentu na stronie AbonamentZdomu lub udanie się kompletem dokumentów do POP ZTM, żeby uzyskać go stacjonarnie.

  • Identyfikator B-35

    W przypadku, gdy adres zameldowania znajduje się na terenie strefy B-39 lub odcinka/-ów B-35, osoba wnioskująca o abonament mieszkańca otrzymuje identyfikator B-35. Taki identyfikator uprawnia do warunkowego postoju poza miejscami wyznaczonymi w SPPN, na odcinkach oznaczonych znakiem B-35 lub w strefach oznaczonych znakiem B-39. Identyfikator nie zwalnia z przestrzegania przepisów – należy zachować min. 1,5 m chodnika dla pieszych, odpowiednią szerokość jezdni czy odległość od skrzyżowań i przejść dla pieszych.

    Identyfikator B-35 dla posiadaczy abonamentu obszarowego pozwala na zaparkowanie samochodu poza wyznaczonymi miejscami postojowymi:

    • na całym obszarze obowiązywania abonamentu, na wszystkich odcinakach oznakowanych znakiem B-35 „zakaz postoju” z tabliczką „nie dotyczy posiadaczy identyfikatora „B-35” – XYZ” (gdzie XYZ oznacza kod obszaru wpisany na identyfikatorze),
    • we wszystkich strefach oznakowanych znakiem B-39 „strefa ograniczonego postoju”, które znajdują się na obszarze obowiązywania abonamentu.
  • Pojazd służbowy lub firmowy

    Można wyrobić abonament na pojazd służbowy lub firmowy, ale należy przedstawić:

    lub

    • inną odpłatną umowę cywilnoprawną (np. umowę najmu),

    lub

    • umowę użyczenia w formie aktu notarialnego  (nie cywilnoprawną z notarialnie potwierdzonymi podpisami).

    Dokument taki nie jest wymagany tylko wtedy, gdy pojazd jest zarejestrowany na:

    • osobę prowadzącą działalność gospodarczą – jeżeli wnioskodawcą o abonament jest ta osoba,
    • spółkę cywilną – jeżeli wnioskodawcą o abonament jest właściciel lub wspólnik tej spółki.
  • Samochód osobowy powyżej 2,5 tony

    Jeżeli dopuszczalna masa całkowita samochodu osobowego wynosi więcej niż 2,5 tony, wydany przez nas abonament może obejmować wyłącznie miejsca postojowe wyznaczone na jezdni lub w zatokach postojowych. Parkowanie takich pojazdów na chodniku jest zabronione.

  • Nieprzerejestrowany pojazd

    Właściciel pojazdu kupionego na rynku wtórnym ma obowiązek przerejestrować go na siebie w terminie nieprzekraczającym 30 dni (podstawa prawna: art. 78 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym).

    Po abonament zapraszamy po przerejestrowaniu pojazdu.

  • Współwłasność pojazdu

    Jeśli w dowodzie rejestracyjnym auta została wpisana współwłasność, ale nie ma danych osobowych wszystkich współwłaścicieli, poprosimy o okazanie decyzji o rejestracji pojazdu, wydanej przez wydział komunikacji urzędu dzielnicy. Tam powinny znajdować się wszystkie potrzebne dane.

    W przypadku różnych adresów zameldowania współwłaścicieli, istnieje możliwość wydania abonamentu na każdego ze współwłaścicieli, o ile oboje są zameldowani na obszarze SPPN należnym wyznaczonym przez adres zameldowania.

  • Pojazd zastępczy

    W przypadku utraty możliwości korzystania z pojazdu, na który został wydany abonament, wskutek uszkodzenia lub wypadku, w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM wydaje się abonament zastępczy na pojazd zastępczy, na okres nie dłuższy niż dotychczasowy abonament, jeżeli wnioskodawca spełni łącznie następujące warunki:

    • wykaże utratę możliwości korzystania z pojazdu, w szczególności przez przedłożenie: notatki z policji lub innej służby, zgłoszenia szkody potwierdzonego przez ubezpieczyciela, zaświadczenia z zakładu naprawczego;
    • przedłoży umowę z ubezpieczycielem lub zakładem naprawczym, lub inny dokument potwierdzający wydanie pojazdu zastępczego do używania w określonym terminie, nie dłuższym niż czas naprawy albo likwidacji szkody.

    Dotychczasowy abonament ulega wtedy zawieszeniu na czas obowiązywania abonamentu zastępczego. Aby uaktywnić zawieszony abonament, należy w godz. 7:30-15:30 (pon.-pt.) zadzwonić na jeden z numerów tel.:

  • Kiedy wnioskować o abonament

    O nowy abonament należy wnioskować nie wcześniej niż 30 dni przed:

    • rozpoczęciem terminu jego obowiązywania wskazanym we wniosku o abonament

    lub

    • upływem terminu ważności poprzedniego abonamentu

    Czy wiesz, że…

    Termin ważności twojego abonamentu jest nadrukowany z przodu oraz z tyłu dokumentu, który powinien znajdować się za szybą pojazdu.

    Datę można również sprawdzić online na naszej stronie internetowej. Potrzebny będzie numer rejestracyjny pojazdu oraz inicjały osoby, na którą wystawiony jest abonament.

  • Zmiana danych w abonamencie

    Zmiana danych w abonamencie możliwa jest:

    Jeśli abonament jest ważny (nie skończył się jeszcze okres jego obowiązywania), a użytkownik musi zmienić dane, które są podstawą do wydania abonamentu (np. numer rejestracyjny pojazdu, adres zameldowania skutkujący zmianą rejonu abonamentu), pracownicy POP ZTM wydadzą zaktualizowany abonament. Poprzedni abonament należy zwrócić.

    Wymiana abonamentu odbywa się bez dodatkowych opłat, z zachowaniem terminu ważności dotychczasowego. Zaktualizowany abonament aktywowany jest natychmiast, a poprzedni automatycznie zamykany.

Powered by Projectic.pl