FAQ - Pytania i odpowiedzi - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Menu główne

FAQ – Pytania i odpowiedzi

  • Po co jest Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN)?

    SPPN ma na celu uporządkowanie parkowania w centralnej części miasta. Wprowadzenie opłaty za postój zwiększa rotację miejsc, skłania kierowców do krótszego postoju, a część zniechęca do wjeżdżania do strefy. Dzięki SPPN wszystkie miejsca postojowe są oznaczone i możliwe jest parkowanie tylko na wytyczonych parkingach. Mieszkańcy strefy mogą skorzystać z zakupu abonamentu, uprawniającego do darmowego postoju w pobliżu miejsca zamieszkania.

    SPPN realizuje politykę transportową miasta, w szczególności ogranicza dostępności określonych obszarów dla pojazdów samochodowych lub wprowadzenia preferencji dla komunikacji zbiorowej.

    Szczegóły dotyczące płatności są dostępne z zakładce „opłata za postój”.

    O abonamencie mieszkańca przeczytasz w zakładce „abonament mieszkańca”.

  • Jak mogę zapłacić za parkowanie?

    Opłaty za parkowanie należy zapłacić niezwłocznie po zaparkowaniu pojazdu. Zachęcamy do płatności mobilnych (SkyCash i MoBilet), opłatę można wnieść też w najbliższym parkomacie. Szczegóły dotyczące płatności są dostępne z zakładce „opłata za postój”.

    Wygodna instrukcja jak krok po kroku dokonać płatności przy pomocy aplikacji jest w artykule „Jak płacić za parkowanie”.

  • Gdzie mogę wyrobić abonament mieszkańca?

    Sprawy związane z abonamentem mieszkańca załatwiane są w każdym z Punktów Obsługi Pasażerów ZTM.

    Szczegóły dotyczące abonamentu oraz godziny pracy POP-ów, można sprawdzić w zakładce „Abonament mieszkańca”.

  • Jaki zasięg ma strefa płatnego parkowania?

    Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) obejmuje wybrane obszary dzielnic: Śródmieścia, Mokotowa, Ochoty, Woli, Pragi Północ i Pragi Południe.

    Dokładny zasięg, wraz z uchwałami powołującymi SPPN jest w zakładce „O strefie SPPN”

  • Dlaczego obszar SPPN został powiększony?

    Rozszerzanie strefy płatnego parkowania ma na celu zwiększenie dostępności miejsc parkingowych na obszarze nowej strefy. Ich deficyt wiąże się między innymi z otwarciem kolejnych stacji metra na Woli oraz z sąsiedztwem drugiej linii metra na Pradze, która wpływa na sytuację parkingową w tej części miasta. Doświadczenia z istniejącej strefy potwierdzają, że wprowadzenie opłat zniechęca część kierowców do wjeżdżania do strefy, skłania również do krótszego postoju, zwiększając rotację i ułatwiając znalezienie wolnego miejsca. Mieszkańcy strefy mogą skorzystać z zakupu abonamentu, uprawniającego do darmowego postoju w pobliżu miejsca zamieszkania.

  • Teoretycznie zaparkowałem/am w strefie, ale nie widzę parkometru, co mam zrobić?

    Do opłacenia parkowania nie jest konieczny parkomat. Warto spróbować aplikacji – nie jest to trudne, a gwarantuje wygodę i bezpieczeństwo. Strefę SPPN w Warszawie obsługuje dwóch operatorów mobilnych: MoBilet i SkyCash. O płatnościach mobilnych można dokładniej przeczytać w zakładce „Płatności mobilne”.

    Parkomaty SPPN oznaczone są na górze żółtym paskiem i z herbem Warszawy. Urządzenia rozmieszczone są co kilkadziesiąt metrów, co powinno spowodować, że są w zasięgu wzroku wysiadającego z samochodu kierowcy. 

    Mapa parkomatów jest tutaj.

    Nie zauważenie parkomatu lub brak możliwości uiszczenia opłaty za jego pośrednictwem, nie zwalnia kierowcy z obowiązku opłacenia postoju w SPPN. Za brak płatności może zostać wystawiony dokument opłaty dodatkowej i nałożona kara w wysokości 250 zł. 

  • Co się stanie, jeśli mój samochód będzie pakował 10 min dłużej niż zapłaciłem/łam?

    Przekroczenie opłaconego czasu postoju, w przypadku kontroli, skutkuje wystawieniem dokumentu opłaty dodatkowej. Wynosi ona 250 zł. Nie ma znaczenia czy kontrola nastąpi 5 min po upływie opłaconego czasu, czy po godzinie lub więcej.

    Opłatę za pakowanie można wnieść na dwa sposoby: na konkrety czas lub z funkcją “start-stop”. Pierwszy sposób oznacza opłacenie dokładnej kwoty do precyzyjnie określonej godziny. W ten sposób można płacić w parkomacie lub mobilnie. 

    Aplikacje mobilne dodatkowo umożliwiają nie określania dokładnej godziny zakończenia parkowania. Płatność pobierana jest za rzeczywisty czas postoju auta w strefie. Po zakończeniu parkowania należy po prostu zaznaczyć to w aplikacji. O płatnościach mobilnych można przeczytać tutaj. 

  • Co mi grozi, jeśli nie zapłacę za parkowanie w strefie płatnego parkowania?

    Kara za brak opłaconego postoju w strefie wynosi 250 zł. 

  • Czym skutkuje zaparkowanie za znakiem zakaz postoju, z tabliczką “nie dotyczy posiadaczy identyfikatora B-35”, bez takiego identyfikatora?

    W takiej sytuacji kierowcy grozi mandat karny za niedostosowanie się do znaku B-35. Zgodnie z taryfikatorem 2020 jest to 100 zł i 1 punkt karny.  

  • Jak kontrolowana jest Strefa Płatnego Parkowania?

    Strefę codziennie kontroluje ok. 50 kontrolerów ZDM, którzy sprawdzają uczciwość parkujących. Dodatkowo wspierają ich trzy specjalne samochody z systemem e-kontroli, które skanują tablice rejestracyjne, kontrolując wniesienie opłaty. Jedno auto ma skuteczność porównywalną z 10 dwuosobowymi patrolami.

    Co więcej SPPN kontrolują też łączone patrole kontrolerów i Straży Miejskiej.

  • W mojej okolicy pojawiły się zakazy postoju z tabliczką “nie dotyczy posiadaczy identyfikatora”. Jak mogę zdobyć taki identyfikator?

    Aby uzyskać identyfikator B-35, należy udać się do siedziby Zarządu Dróg Miejskich przy ul. Chmielnej 120, od poniedziałku do piątku w godz. 9.30-15.00. W celu uzyskania identyfikatora, należy okazać ważny abonament mieszkańca SPPN .

    Identyfikator B-35 wydawany jest na ten sam numer rejestracyjny pojazdu, na który został wydany abonament mieszkańca SPPN.

  • Czy mogę zostawić samochód w strefie i pojechać po identyfikator mieszkańca B-35?

    Tak, pod warunkiem zaparkowania w obrębie abonamentu, lub opłacenia postoju. Abonament wyłożony za szybą usprawnia pracę patroli pieszych, natomiast jego brak za szybą nie spowoduje nałożenia kary. ZDM posiada bazę numerów rejestracyjnych, na które został wystawiony abonament.

  • Czy na abonamencie mieszkańca mogę zmienić wybrane już wcześniej parkomaty?

    Niestety nie ma takiej możliwości.

  • Jak sprawdzić zasięg parkomatu?

    Dla abonamentów mieszkańca obecnie przyjmuje się, że każdy parkomat ma promień zasięgu 100 m.

    Symulator zasięgów jest dostępny na mapie. 

  • Ile zapłacę za parkowanie?

    Opłata za postój w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Warszawie pobierana jest w dni robocze od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni: 2 maja, 24 i 31 grudnia, w godzinach 8:00-18:00. Opłatę za postój pojazdu należy wnieść niezwłocznie po zaparkowaniu pojazdu.

    Obowiązują następujące stawki za postój:

    • pierwsza godzina – 3,00 zł
    • druga godzina – 3,60 zł
    • trzecia godzina – 4,20 zł
    • czwarta i kolejne godziny – 3,00 zł

    Opłata minimalna za postój wynosi 0,50 zł, co jest równoważne 10 minutom postoju. Nie ma możliwości opłacenia krótszego czasu postoju.

  • Mam dwa samochody zarejestrowane na siebie. Czy mogę mieć dwa abonamenty?

    Nie, możliwe jest uzyskanie tylko jednego abonamentu na osobę.

  • Ja i żona mamy dwa auta. Czy możemy mieć 2 abonamenty?

    Tak, możliwe jest otrzymanie jednego abonamentu na osobę.

  • Czy mogę wybrać np. 4 parkometry pod domem, 4 w innej dzielnicy? Albo kilka blisko domu a resztę w miejscach ważnych dla mnie?

    Mieszkańcy SPPN są uprawnieni do abonamentu mieszkańca, umożliwiającego bezpłatny postój w rejonie do 8 parkomatów w promieniu 150 metrów od miejsca zameldowania. Nie można wybierać parkometrów w ramach abonamentu poza miejscem zamieszkania. Wtedy należy opłacić opłatę za postój zgodnie z cennikiem.

  • Mam firmę zlokalizowaną w Strefie Płatnego Parkowania. Co z właścicielami usług? Czy mogą starać się o abonament?

    Abonament mogą otrzymać jedynie mieszkańcy strefy.

  • Jestem zameldowana czasowo, czy mogę otrzymać abonament?

    Tak, osoby zameldowane czasowo także mogą otrzymać abonament. O abonamencie mieszkańca przeczytasz w zakładce „abonament mieszkańca”.

  • Co w wypadku kiedy mam samochód z leasingu lub na firmę?

    Abonament mieszkańca przysługuje osobom zameldowanym na stałe lub czasowo i posiadającym samochód (na własność lub na podstawie innego dokumentu, np. powierzenia lub umowy z pracodawcą). Szczegóły znajdziesz w zakładce „abonament mieszkańca”.

  • Mój samochód nie jest zarejestrowany w Warszawie. Czy muszę go przerejestrować aby otrzymać abonament?

    Nie ma takiej potrzeby. Trzeba być zameldowanym na terenie SPPN.

  • Kto zatwierdził projekt miejsca parkingowe w tym miejscu? Dlaczego zmieniła się organizacja ruchu w mojej okolicy?

    Wszystkie projekty zatwierdza zarządca ruchu, czyli Biuro Polityki Mobilności i Transportu (http://transport.um.warszawa.pl/). 

Powered by Projectic.pl