FAQ - Pytania i odpowiedzi - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Menu główne

FAQ – Pytania i odpowiedzi

  • 1. Po co jest Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN)?

    SPPN ma na celu uporządkowanie parkowania w centralnej części miasta. Wprowadzenie opłaty za postój zwiększa rotację miejsc, skłania kierowców do krótszego postoju, a część zniechęca do wjeżdżania do strefy. Dzięki SPPN wszystkie miejsca postojowe są oznaczone i możliwe jest parkowanie tylko na wytyczonych parkingach. Mieszkańcy strefy mogą skorzystać z zakupu abonamentu, uprawniającego do darmowego postoju w pobliżu miejsca zamieszkania.

    SPPN realizuje politykę transportową miasta, w szczególności ogranicza dostępności określonych obszarów dla pojazdów samochodowych lub wprowadzenia preferencji dla komunikacji zbiorowej.

    Szczegóły dotyczące płatności są dostępne z zakładce „opłata za postój”.

    O abonamencie mieszkańca przeczytasz w zakładce „abonament mieszkańca”.

  • 2. Jak mogę zapłacić za parkowanie?

    Opłaty za parkowanie należy zapłacić niezwłocznie po zaparkowaniu pojazdu. Zachęcamy do płatności mobilnych (SkyCash i MoBilet), opłatę można wnieść też w najbliższym parkomacie. Szczegóły dotyczące płatności są dostępne z zakładce „opłata za postój”.

    Wygodna instrukcja jak krok po kroku dokonać płatności przy pomocy aplikacji jest w artykule „Jak płacić za parkowanie”.

  • 3. Gdzie mogę wyrobić abonament mieszkańca?

    Sprawy związane z abonamentem mieszkańca załatwiane są w każdym z Punktów Obsługi Pasażerów ZTM.

    Szczegóły dotyczące abonamentu oraz godziny pracy POP-ów, można sprawdzić w zakładce „Abonament mieszkańca”.

    Z powodu znacznego wzrostu zachorowań na COVID-19 w ostatnich dniach, ponownie jesteśmy zmuszeni wprowadzić szereg zmian i zaleceń dla mieszkańców, aby do minimum ograniczyć ryzyko zakażenia wirusem SARS-CoV-2. Przedłużenie lub uzyskanie nowego abonamentu mieszkańca, który uprawnia do bezpłatnego parkowania w płatnej strefie, od 2 listopada jest możliwe również przez internet. Szczegóły procedury, wraz z załącznikami, opisane są w linku. 

  • 3. Jaki zasięg ma strefa płatnego parkowania?

    Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) obejmuje wybrane obszary dzielnic: Śródmieścia, Mokotowa, Ochoty, Woli, Pragi Północ i Pragi Południe.

    Dokładny zasięg, wraz z uchwałami powołującymi SPPN jest w zakładce „O strefie SPPN”

  • 4. Dlaczego obszar SPPN został powiększony?

    Rozszerzanie strefy płatnego parkowania ma na celu zwiększenie dostępności miejsc parkingowych na obszarze nowej strefy. Ich deficyt wiąże się między innymi z otwarciem kolejnych stacji metra na Woli oraz z sąsiedztwem drugiej linii metra na Pradze, która wpływa na sytuację parkingową w tej części miasta. Doświadczenia z istniejącej strefy potwierdzają, że wprowadzenie opłat zniechęca część kierowców do wjeżdżania do strefy, skłania również do krótszego postoju, zwiększając rotację i ułatwiając znalezienie wolnego miejsca. Mieszkańcy strefy mogą skorzystać z zakupu abonamentu, uprawniającego do darmowego postoju w pobliżu miejsca zamieszkania.

  • 5. Teoretycznie zaparkowałem/am w strefie, ale nie widzę parkomatu. Co mam zrobić?

    Do opłacenia parkowania nie jest konieczny parkomat. Warto spróbować aplikacji – nie jest to trudne, a gwarantuje wygodę i bezpieczeństwo. Strefę SPPN w Warszawie obsługuje dwóch operatorów mobilnych: MoBilet i SkyCash. O płatnościach mobilnych można dokładniej przeczytać w zakładce „Płatności mobilne”.

    Parkomaty SPPN oznaczone są na górze żółtym paskiem i z herbem Warszawy. Urządzenia rozmieszczone są co kilkadziesiąt metrów, co powinno spowodować, że są w zasięgu wzroku wysiadającego z samochodu kierowcy. 

    Wszystkie parkomaty zaznaczone są na mapie na naszej stronie.

    Niezauważenie parkomatu lub brak możliwości uiszczenia opłaty za jego pośrednictwem, nie zwalnia kierowcy z obowiązku opłacenia postoju w SPPN. Za brak płatności może zostać wystawiony dokument opłaty dodatkowej i nałożona kara w wysokości 250 zł. W przypadku uiszczenia opłaty dodatkowej w terminie 7 dni od wystawienia dokumentu opłaty dodatkowej albo otrzymania wezwania do zapłaty, jej wysokość wynosi 170 zł.

  • 6. Co się stanie, jeśli mój samochód będzie parkował 10 min dłużej niż zapłaciłem/am?

    Przekroczenie opłaconego czasu postoju, w przypadku kontroli, skutkuje wystawieniem dokumentu opłaty dodatkowej. Wynosi ona 250 zł (w przypadku uiszczenia opłaty dodatkowej w terminie 7 dni od wystawienia dokumentu opłaty dodatkowej albo otrzymania wezwania do zapłaty, jej wysokość wynosi 170 zł). Nie ma znaczenia czy kontrola nastąpi 5 min po upływie opłaconego czasu, czy po godzinie lub więcej.

    Opłatę za pakowanie można wnieść na dwa sposoby: na konkrety czas lub z funkcją “start-stop”. Pierwszy sposób oznacza opłacenie dokładnej kwoty do precyzyjnie określonej godziny. W ten sposób można płacić w parkomacie lub mobilnie. 

    Aplikacje mobilne dodatkowo umożliwiają nie określania dokładnej godziny zakończenia parkowania. Płatność pobierana jest za rzeczywisty czas postoju auta w strefie. Po zakończeniu parkowania należy po prostu zaznaczyć to w aplikacji. O płatnościach mobilnych można przeczytać w sekcji „Parkowanie”, która znajduje się w zakładce „Sprawy ZDM”. 

  • 7. Co mi grozi, jeśli nie zapłacę za parkowanie w strefie płatnego parkowania?

    Kara za brak opłaconego postoju w strefie wynosi 250 zł. To tzw. opłata dodatkowa. W przypadku jej uiszczenia w terminie 7 dni od wystawienia dokumentu opłaty dodatkowej albo otrzymania wezwania do zapłaty, jej wysokość wynosi 170 zł.

  • 8. Jak mogę sprawdzić, czy mam nałożoną opłatę dodatkową?

    Informację o opłacie dodatkowej można sprawdzić w osobnej zakładce na naszej stronie internetowej w sekcji „Parkowanie”.

  • 9. Czym skutkuje zaparkowanie za znakiem zakaz postoju, z tabliczką “nie dotyczy posiadaczy identyfikatora B-35”, bez takiego identyfikatora?

    W takiej sytuacji kierowcy grozi mandat karny za niedostosowanie się do znaku B-35. Zgodnie z taryfikatorem z 2020 r. jest to 100 zł i 1 punkt karny.  

  • 10. Jak kontrolowana jest strefa płatnego parkowania?

    Strefę codziennie kontroluje ok. 50 kontrolerów ZDM, którzy sprawdzają uczciwość parkujących. Dodatkowo wspierają ich trzy specjalne samochody z systemem e-kontroli, które skanują tablice rejestracyjne, kontrolując wniesienie opłaty. Jedno auto ma skuteczność porównywalną z dziesięcioma dwuosobowymi patrolami.

    Strefę Płatnego Parkowania Niestrzeżonego kontrolują też łączone patrole kontrolerów i Straży Miejskiej.

  • 11. W mojej okolicy pojawiły się zakazy postoju z tabliczką “nie dotyczy posiadaczy identyfikatora”. Jak mogę zdobyć taki identyfikator?

    Aby uzyskać identyfikator B-35, należy udać się do siedziby Zarządu Dróg Miejskich przy ul. Chmielnej 120, od poniedziałku do piątku w godz. 9.30-15.00. W celu uzyskania identyfikatora, należy okazać ważny abonament mieszkańca SPPN.

    Identyfikator B-35 wydawany jest na ten sam numer rejestracyjny pojazdu, na który został wydany abonament mieszkańca SPPN.

  • 12. Czy w przypadku, kiedy zapomnę identyfikatora mieszkańca B-35, mogę zostawić samochód w strefie i udać się po ten identyfikator?

    Tak, ale wiąże się to z ryzykiem otrzymania mandatu ze strony Straży Miejskiej. Straż Miejska nie posiada wykazu osób, które mają taki identyfikator. Jeśli strażnicy miejscy nie dostrzegą go za szybą samochodu, wypiszą mandat za parkowanie w miejscu niedozwolonym. Kary w takim przypadku nie nałożą natomiast nasi kontrolerzy, ponieważ ZDM posiada bazę numerów rejestracyjnych, na które został wystawiony abonament.

  • 13. Czy na abonamencie mieszkańca mogę zmienić wybrane już wcześniej parkomaty?

    Niestety, nie ma takiej możliwości.

  • 14. Jak sprawdzić zasięg parkomatu?

    Dla abonamentów mieszkańca obecnie przyjmuje się, że każdy parkomat ma promień zasięgu 100 m.

    Symulator zasięgów jest dostępny na mapie. 

  • 15. Ile zapłacę za parkowanie?

    Opłata za postój w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Warszawie pobierana jest w dni robocze od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni: 2 maja, 24 i 31 grudnia, w godzinach 8:00-18:00 (od 4 stycznia opłata obowiązywać będzie do godz. 20:00). Opłatę za postój pojazdu należy wnieść niezwłocznie po zaparkowaniu pojazdu.

    Obowiązują następujące stawki za postój:

    • pierwsza godzina – 3,00 zł (od 4 stycznia 2021 r. będzie to 3,90 zł),
    • druga godzina – 3,60 zł (od 4 stycznia 2021 r. – 4,60 zł),
    • trzecia godzina – 4,20 zł (od 4 stycznia 2021 r. – 5,50 zł),
    • czwarta i kolejne godziny – 3,00 zł (od 4 stycznia 2021 r. – po 3,90 zł).

    Opłata minimalna za postój wynosi 0,50 zł, co jest równoważne 10 minutom postoju. Nie ma możliwości opłacenia krótszego czasu postoju.

  • 16. Mam dwa samochody zarejestrowane na siebie. Czy mogę mieć dwa abonamenty?

    Nie, możliwe jest uzyskanie tylko jednego abonamentu na osobę.

  • 17. Z małżonką/małżonkiem posiadamy dwa auta. Czy możemy mieć dwa abonamenty?

    Tak, możliwe jest otrzymanie jednego abonamentu na osobę.

  • 18. Czy mogę wybrać np. 4 parkomaty pod domem i 4 w innej dzielnicy? Albo kilka blisko domu, a resztę w miejscach ważnych dla mnie?

    Mieszkańcy SPPN są uprawnieni do abonamentu mieszkańca, umożliwiającego bezpłatny postój w rejonie do 8 parkomatów w promieniu 150 metrów od miejsca zameldowania. Nie można wybierać parkomatów w ramach abonamentu poza miejscem zamieszkania. Wtedy należy opłacić opłatę za postój zgodnie z cennikiem.

  • 19. Mam firmę zlokalizowaną w strefie płatnego parkowania. Co z właścicielami usług? Czy mogą starać się o abonament?

    Abonament mogą otrzymać jedynie mieszkańcy strefy.

  • 20. Jestem zameldowany/a czasowo, czy mogę otrzymać abonament?

    Tak, osoby zameldowane czasowo także mogą otrzymać abonament. O abonamencie mieszkańca przeczytasz w zakładce „abonament mieszkańca”.

  • 21. Co w przypadku, kiedy mam samochód z leasingu lub na firmę?

    Abonament mieszkańca przysługuje osobom zameldowanym na stałe lub czasowo i posiadającym samochód (na własność lub na podstawie innego dokumentu, np. powierzenia lub umowy z pracodawcą). Szczegóły znajdziesz w zakładce „abonament mieszkańca”.

  • 22. Mój samochód nie jest zarejestrowany w Warszawie. Czy muszę go przerejestrować, aby otrzymać abonament?

    Nie ma takiej potrzeby. Trzeba być zameldowanym na terenie SPPN.

  • 23. Kto zatwierdził projekt miejsc parkingowych w danej lokalizacji? Dlaczego zmieniła się organizacja ruchu w mojej okolicy?

    Wszystkie projekty zatwierdza zarządca ruchu, czyli Biuro Polityki Mobilności i Transportu.

Powered by Projectic.pl