Rozszerzenie SPPN na Saskiej Kępie i Kamionku - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

Rozszerzenie SPPN na Saskiej Kępie i Kamionku

Od 4 listopada 2024 r. Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) rozszerzy się o rejon Saskiej Kępy i Kamionka. Mieszkańcy tych terenów od 5 października 2024 r. mogą uzyskać abonament mieszkańca, uprawniający do bezpłatnego postoju na określonym obszarze.

Część ulic zostanie oznakowana znakiem B-35 wraz z dodatkową tabliczką, oznaczającym zakaz postoju dla wszystkich oprócz mieszkańców z identyfikatorem. Poniżej najważniejsze informacje dla mieszkańców. W szczególności zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowymi informatorami przygotowanymi osobno dla każdego z dwóch rejonów.

Ustawa o drogach publicznych, art. 13b.

Strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach charakteryzujących się znacznym deficytem miejsc postojowych, jeżeli uzasadniają to potrzeby organizacji ruchu, w celu zwiększenia rotacji parkujących pojazdów samochodowych lub realizacji lokalnej polityki transportowej, w szczególności w celu ograniczenia dostępności tego obszaru dla pojazdów samochodowych lub wprowadzenia preferencji dla komunikacji zbiorowej.

SPPN ma więc na celu przede wszystkim poprawę sytuacji parkingowej mieszkańców. Strefa skłania przyjezdnych kierowców do krótszego postoju lub nawet zniechęca niektórych do wjechania w jej obszar, a zarazem zwiększa rotację parkujących samochodów. Zasady działania SPPN określa Rada Warszawy w drodze uchwały. Rozszerzenie następuje na podstawie uchwały z 9 marca 2023 r.

Podstawa prawna rozszerzenia SPPN

Uchwała nr LXXIX/2558/2023 Rady m.st. Warszawy z 9 marca 2023 r. zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, wysokości stawek opłaty za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie, wysokości opłaty dodatkowej oraz określenia sposobu pobierania tych opłat.

  • Jaki będzie obszar SPPN?

    Od 4 listopada 2024 r. Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego obejmie obszary ograniczone ulicami:

    • Obszar I
      1. aleją Prymasa Tysiąclecia – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
      2. ulicą Marcina Kasprzaka – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
      3. ulicą Juliana Konstantego Ordona – wraz z tą ulicą graniczną;
      4. ulicą Wolską – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
      5. aleją Prymasa Tysiąclecia – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
      6. aleją Obrońców Grodna – bez tej ulicy granicznej;
      7. aleją Armii Krajowej – bez tej ulicy granicznej;
      8. mostem gen. Stefana Grota-Roweckiego – bez tego mostu;
      9. wzdłuż lewego brzegu Wisły, do wysokości ulicy Wilanowskiej;
      10. ulicą Solec – wraz z tą ulicą graniczną;
      11. ulicą Czerniakowską – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
      12. ulicą Jurija Gagarina – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
      13.  ulicą Belwederską – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
      14.  ulicą Promenada – bez tej ulicy granicznej;
      15. przedłużeniem ww. ulicy, do ulicy Belgijskiej;
      16. ulicą Belgijską – wraz z tą ulicą graniczną;
      17. ulicą Puławską – wraz z tą ulicą graniczną;
      18. ulicą Racławicką – wraz z tą ulicą graniczną (do ulicy Michała Bałuckiego);
      19. ulicą Michała Bałuckiego – wraz z tą ulicą graniczną (od ulicy Wiktorskiej);
      20. ulicą Różaną – wraz z tą ulicą graniczną;
      21. aleją Niepodległości – wraz z tą ulicą graniczną (do ul. Jarosława Dąbrowskiego);
      22. przedłużeniem ulicy Różanej, do ulicy Kieleckiej – wraz z tą ulicą graniczną;
      23. ulicą Ludomira Różyckiego – wraz z tą ulicą graniczną;
      24. przedłużeniem ww. ulicy, do ulicy Balladyny;
      25. ulicą Balladyny – wraz z tą ulicą graniczną;
      26. ulicą Wołoską – bez tej ulicy granicznej;
      27. ulicą Juliana Kulskiego – wraz z tą ulicą graniczną;
      28. przedłużeniem ulicy Juliana Kulskiego do ulicy Żwirki i Wigury;
      29. ulicą Żwirki i Wigury – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
      30. podstawą nasypu linii kolejowej nr 8 (od strony wnętrza strefy);
      31. od miejsca skrzyżowania linii kolejowych nr 8 oraz nr 47 – podstawą nasypu linii kolejowej nr 47 (od strony wnętrza strefy).
    • Obszar II
      1. ulicą Stefana Starzyńskiego od prawego brzegu Wisły – wzdłuż jezdni od strony wnętrza
        strefy (oś jezdni);
      2. podstawą nasypu linii kolejowej nr 9 (od strony wnętrza strefy);
      3. ulicą Radzymińską – wraz z tą ulicą graniczną;
      4. ulicą Folwarczną – wraz z tą ulicą graniczną;
      5. torowiskiem tramwajowym od ulicy Kawęczyńskiej do ulicy Kijowskiej;
      6. przedłużeniem ww. torowiska do podstawy nasypu linii kolejowej nr 7;
      7. podstawą nasypu linii kolejowej nr 7 (od strony wnętrza strefy);
      8. ulicą Podskarbińską – wraz z tą ulicą graniczną;
      9. ulicą Stanisławowską – wraz tą ulica graniczną;
      10. ulicą Terespolską – wraz z tą ulicą graniczną;
      11. przedłużeniem ulicy Terespolskiej, do alei Jerzego Waszyngtona;
      12. aleją Jerzego Waszyngtona – wraz z tą ulicą graniczną;
      13. ulicą Saską – wraz z tą ulicą graniczną;
      14. aleją Stanów Zjednoczonych – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
      15. ulicą Afrykańską – wraz z tą ulicą graniczną;
      16. wzdłuż ulicy generała Tadeusza Bora Komorowskiego – bez tej ulicy granicznej;
      17. przedłużeniem ulicy generała Stanisława Skalskiego do ulicy Wał Miedzeszyński;
      18. prawym brzegiem Wisły do ulicy Stefana Starzyńskiego.

    Z kolei na podstawie uchwały Rady Warszawy podjętej 28 sierpnia 2024 r.  SPPN obejmie od 3 lutego 2025 r. również obszary na Górnym i Dolny Mokotowie. Dla tych terenów zostanie w stosownym czasie przygotowany analogiczny informator parkingowy. Poniżej mapa zasięgu SPPN po obu rozszerzeniach. Zakres na lewym brzegu jest opisany jako “Obszar 1”, a zakres na prawym brzegu jako “Obszar 2”.

    Mapa obszar SPPN na terenie Warszawy od 2 listopada 2024 r. zgodnie z opisem powyżej.

    Obszar SPPN w Warszawie po rozszerzeniu w listopadzie 2024 r. i w lutym 2025 r. Kliknij, aby powiększyć.

    Podstawa prawna

    Uchwała nr LXXIX/2558/2023 Rady Miasta Warszawy z 9 marca 2023 r. zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, wysokości stawek opłaty za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie, wysokości opłaty dodatkowej oraz określenia sposobu pobierania tych opłat.

  • Komu przysługuje abonament mieszkańca?

    Abonament mieszkańca może otrzymać osoba fizyczna, która spełnia łącznie następujące warunki:

    • jest zameldowana na pobyt stały lub czasowy na terenie SPPN,
    • rozliczyła podatek PIT za poprzedni rok w Warszawie,
    • jest właścicielem, współwłaścicielem lub użytkownikiem pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 tony lub samochodu osobowego powyżej 2,5 tony.

    Sprawy związane z abonamentem, a więc jego wyrobienie lub przedłużenie można załatwić:

    Po abonamenty od października

    Jeszcze więcej informacji na temat abonamentu mieszkańca można znaleźć w osobnej sekcji na naszej stronie internetowej.

    Mieszkańców Saskiej Kępy i Kamionka do wyrabiania abonamentów zapraszamy od 5 października 2024 r. Z zasadami ich działania oraz wydawania warto się jednak zapoznać już teraz.

    Uchwała Rady Warszawy z 29 sierpnia uprościła znacznie zasady działania abonamentów rejonowych. Dla Saskiej Kępy i Kamionka abonamenty te będą wydawane już jedynie według nowych zasad.

  • Jaki rodzaj abonamentu wybrać?

    Wybór rodzaju abonamentu należy do mieszkańca. Dostępne są dwa rodzaje.

    Abonament rejonowy

    Abonament obszarowy

    • kosztuje 600 zł rocznie (z możliwością zapłacenia w dwóch równych ratach),
    • pozwala zaparkować na znacznym obszarze, zauaważalnie większym niż w przypadku abonamentu rejonowego
    • obszary abonamentowe mają granice określone uchwałą Rady Warszawy
    • parkować można po obu stronach ulic będących granicami obszarów
    • osoba zameldowana na granicy obszaru może wybrać, w którym obszarze będzie obowiązywał abonament,
    • uprawnia do postoju w „strefach tylko dla mieszkańców” B-35 na całym obszarze obowiązywania abonamentu.

    Po abonamenty od października

    Jeszcze więcej informacji na temat abonamentu mieszkańca można znaleźć w osobnej sekcji na naszej stronie internetowej.

    Mieszkańców Saskiej Kępy i Kamionka do wyrabiania abonamentów zapraszamy od 5 października 2024 r. Z zasadami ich działania oraz wydawania warto się jednak zapoznać już teraz.

    Uchwała Rady Warszawy z 29 sierpnia uprościła znacznie zasady działania abonamentów rejonowych. Dla Saskiej Kępy i Kamionka abonamenty te będą wydawane już jedynie według nowych zasad.

  • Kto jest zwolniony z opłat za parkowanie w SPPN?

    Poza posiadaczami abonamentów, z opłat zwolnieni są posiadacze jednej z trzech rodzajów kart:

    • N+ – wydawana jest na podstawie ważnej Karty Parkingowej osoby z niepełnosprawnościami i innych wymaganych dokumentów,
    • Powstańcawydawana jest uczestnikom Powstania Warszawskiego,
    • Honorowej – wydawana jest uczestnikom walk o Warszawę w latach 1939-1945 (innych niż Powstanie Warszawskie).
  • Czym jest identyfikator B-35?

    Osoba wnioskująca o abonament otrzymuje identyfikator B-35. Taki identyfikator uprawnia do warunkowego postoju poza miejscami wyznaczonymi w SPPN.

    Dla abonamentu rejonowego identyfikator B-35 obowiązuje:

    • na tych odcinkach dróg oznakowanych znakiem B-35 „zakaz postoju” z tabliczką „nie dotyczy…” (szczegóły powyżej), które znajdują się w okręgu o promieniu 200 m od miejsca zameldowania lub są przez promień tego okręgu przecinane. Każdy odcinek ma w terenie numer na tabliczce pod znakiem i taki sam numer dostaje mieszkaniec,
    • w strefie oznakowanej znakiem B-39 „strefa ograniczonego postoju”, jeśli miejsce zameldowania znajduje się w takiej strefie. Każda strefa w terenie ma swój numer na tabliczce pod znakiem i taki sam numer dostaje mieszkaniec.

    Posiadacz abonamentu rejonowego nie dostanie identyfikatora B-35 na strefę B-39, jeśli miejsce jego zameldowania w niej nie leży, a jedynie zahacza ją swoim promieniem 200 m.

    Dla abonamentu obszarowego identyfikator B-35 obowiązuje:

    • na całym obszarze obowiązywania abonamentu, na wszystkich odcinakach oznakowanych znakiem B-35 „zakaz postoju” z tabliczką „nie dotyczy…” oraz we wszystkich strefach oznakowanych znakiem B-39 „strefa ograniczonego postoju”, które znajdują się na obszarze obowiązywania abonamentu.

    Automatyczny dodatek

    Identyfikator B-35 stanowi dodatkowe uprawnienie przypisane do abonamentu mieszkańca. Nie jest osobnym fizycznym dokumentem, o który trzeba byłoby dodatkowo wnioskować.

    Jeśli w zasięgu danego abonamentu są miejsca “tylko dla mieszkańców”, to od razu automatycznie zostaną one do niego dopisane za pomocą odpowiedniego oznaczenia.

    Jeszcze więcej informacji o zasadach działania identyfikatora znajduje się w osobnej sekcji na naszej stronie internetowej.

  • Jakie zmiany wprowadzimy na ulicach w związku z rozszerzeniem SPPN?

    W nowych obszarach strefy na terenie Saskiej Kępy i Kamionka wyznaczonych zostanie łącznie ok. 5 tys. miejsc parkingowych. Wszystkie płatne miejsca w strefie muszą zostać odpowiednio oznakowane – znakiem „parking” oraz malowaniem na jezdni. Malowanie oznakowania na jezdni wymaga czasowego przeparkowania samochodów. Taki wymóg zasygnalizowany zostanie z  wyprzedzeniem 5 dni – na danej ulicy pojawią się wówczas znaki „zakaz zatrzymywania się i postoju” obowiązujące od konkretnej daty.

    Więcej informacji na temat procedury usuwania pojazdów

    Osoby, które nie dostosują się do znaków, będą musiały liczyć się z możliwością odholowaniem auta. Prace trwają z reguły ok. 2 dni (zależy to m.in. od pogody). Jeżeli w czasie ustawienia znaków zakazu kierowca będzie nieobecny i nie będzie miał możliwości przestawić auta, będzie mógł złożyć reklamację od wystawionej opłaty (pod warunkiem, że udowodni brak możliwości przestawienia auta).

    Zachęcamy do zapoznania się z przygotowanymi przez nas
    szczegółowymi informatorami, które zawierają:

    • najważniejsze liczby
    • projekty nowej stałej organizacji ruchu
    • mapę odcinków z parkowaniem tylko dla mieszkańców
    • mapę odcinków ulic jednokierunkowych (istniejących i planowanych)
    • harmonogram prac (aktualizowany na bieżąco)


Szczegółowe informatory dla mieszkańców

Powered by Projectic.pl