Rozszerzenie SPPN na Saskiej Kępie i Kamionku - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

Rozszerzenie SPPN na Saskiej Kępie i Kamionku

Od początku listopada 2024 r. Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) rozszerzy się o rejon Saskiej Kępy i Kamionka. Mieszkańcy tych terenów od 3 października 2024 r. mogą uzyskać abonament mieszkańca, uprawniający do bezpłatnego postoju na określonym obszarze.

Część ulic zostanie oznakowana znakiem B-35 wraz z dodatkową tabliczką, oznaczającym zakaz postoju dla wszystkich oprócz mieszkańców z identyfikatorem. Poniżej najważniejsze informacje dla mieszkańców. W szczególności zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowymi informatorami przygotowanymi osobno dla każdego z dwóch rejonów.

SPPN ma na celu poprawę sytuacji parkingowej mieszkańców. Strefa skłania przyjezdnych kierowców do krótszego postoju lub nawet zniechęca niektórych do wjechania w jej obszar, a zarazem zwiększa rotację parkujących samochodów. Zasady działania SPPN określa Rada Warszawy w drodze uchwały. Rozszerzenie następuje na podstawie uchwały z 9 marca 2023 r.

Podstawa prawna

Uchwała nr LXXIX/2558/2023 Rady m.st. Warszawy z 9 marca 2023 r. zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, wysokości stawek opłaty za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie, wysokości opłaty dodatkowej oraz określenia sposobu pobierania tych opłat.

  • Jaki będzie obszar SPPN?

    Od początku listopada 2024 r. Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego obejmie obszary ograniczone ulicami:

    • Obszar I
      1. aleją Prymasa Tysiąclecia – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
      2. ulicą Marcina Kasprzaka – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
      3. ulicą Juliana Konstantego Ordona – wraz z tą ulicą graniczną;
      4. ulicą Wolską – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
      5. aleją Prymasa Tysiąclecia – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
      6. aleją Obrońców Grodna – bez tej ulicy granicznej;
      7. aleją Armii Krajowej – bez tej ulicy granicznej;
      8. mostem gen. Stefana Grota-Roweckiego – bez tego mostu;
      9. wzdłuż lewego brzegu Wisły, do wysokości ulicy Wilanowskiej;
      10. ulicą Solec – wraz z tą ulicą graniczną;
      11. ulicą Czerniakowską – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
      12. ulicą Jurija Gagarina – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
      13.  ulicą Belwederską – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
      14.  ulicą Promenada – bez tej ulicy granicznej;
      15. przedłużeniem ww. ulicy, do ulicy Belgijskiej;
      16. ulicą Belgijską – wraz z tą ulicą graniczną;
      17. ulicą Puławską – wraz z tą ulicą graniczną;
      18. ulicą Racławicką – wraz z tą ulicą graniczną (do ulicy Michała Bałuckiego);
      19. ulicą Michała Bałuckiego – wraz z tą ulicą graniczną (od ulicy Wiktorskiej);
      20. ulicą Różaną – wraz z tą ulicą graniczną;
      21. aleją Niepodległości – wraz z tą ulicą graniczną (do ul. Jarosława Dąbrowskiego);
      22. przedłużeniem ulicy Różanej, do ulicy Kieleckiej – wraz z tą ulicą graniczną;
      23. ulicą Ludomira Różyckiego – wraz z tą ulicą graniczną;
      24. przedłużeniem ww. ulicy, do ulicy Balladyny;
      25. ulicą Balladyny – wraz z tą ulicą graniczną;
      26. ulicą Wołoską – bez tej ulicy granicznej;
      27. ulicą Juliana Kulskiego – wraz z tą ulicą graniczną;
      28. przedłużeniem ulicy Juliana Kulskiego do ulicy Żwirki i Wigury;
      29. ulicą Żwirki i Wigury – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
      30. podstawą nasypu linii kolejowej nr 8 (od strony wnętrza strefy);
      31. od miejsca skrzyżowania linii kolejowych nr 8 oraz nr 47 – podstawą nasypu linii kolejowej nr 47 (od strony wnętrza strefy).
    • Obszar II
      1. ulicą Stefana Starzyńskiego od prawego brzegu Wisły – wzdłuż jezdni od strony wnętrza
        strefy (oś jezdni);
      2. podstawą nasypu linii kolejowej nr 9 (od strony wnętrza strefy);
      3. ulicą Radzymińską – wraz z tą ulicą graniczną;
      4. ulicą Folwarczną – wraz z tą ulicą graniczną;
      5. torowiskiem tramwajowym od ulicy Kawęczyńskiej do ulicy Kijowskiej;
      6. przedłużeniem ww. torowiska do podstawy nasypu linii kolejowej nr 7;
      7. podstawą nasypu linii kolejowej nr 7 (od strony wnętrza strefy);
      8. ulicą Podskarbińską – wraz z tą ulicą graniczną;
      9. ulicą Stanisławowską – wraz tą ulica graniczną;
      10. ulicą Terespolską – wraz z tą ulicą graniczną;
      11. przedłużeniem ulicy Terespolskiej, do alei Jerzego Waszyngtona;
      12. aleją Jerzego Waszyngtona – wraz z tą ulicą graniczną;
      13. ulicą Saską – wraz z tą ulicą graniczną;
      14. aleją Stanów Zjednoczonych – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
      15. ulicą Afrykańską – wraz z tą ulicą graniczną;
      16. wzdłuż ulicy generała Tadeusza Bora Komorowskiego – bez tej ulicy granicznej;
      17. przedłużeniem ulicy generała Stanisława Skalskiego do ulicy Wał Miedzeszyński;
      18. prawym brzegiem Wisły do ulicy Stefana Starzyńskiego.
    Mapa obszar SPPN na terenie Warszawy od 2 listopada 2024 r. zgodnie z opisem powyżej.

    Obszar SPPN w Warszawie od początku listopada 2024 r.
    Kliknij, aby powiększyć.

    Podstawa prawna

    Uchwała nr LXXIX/2558/2023 Rady Miasta Warszawy z 9 marca 2023 r. zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, wysokości stawek opłaty za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie, wysokości opłaty dodatkowej oraz określenia sposobu pobierania tych opłat.

  • Komu przysługuje abonament mieszkańca?

    Abonament mieszkańca może otrzymać osoba fizyczna, która spełnia łącznie następujące warunki:

    • jest zameldowana na pobyt stały lub czasowy na terenie SPPN,
    • rozliczyła podatek PIT za poprzedni rok w Warszawie,
    • jest właścicielem, współwłaścicielem lub użytkownikiem pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 tony lub samochodu osobowego powyżej 2,5 tony.

    Sprawy związane z abonamentem, a więc jego wyrobienie lub przedłużenie można załatwić:

    Więcej informacji na temat abonamentu mieszkańca

  • Jaki rodzaj abonamentu wybrać?

    Wybór rodzaju abonamentu należy do mieszkańca. Dostępne są dwa rodzaje.

    Abonament rejonowy

    • kosztuje 30 zł rocznie,
    • pozwala zaparkować na niewielkim obszarze w pobliżu miejsca zameldowania: w rejonie do 100 m od parkomatów oddalonych nie więcej niż 150 m od domu, co przekłada się średnio na kilkadziesiąt miejsc postojowych,
    • uprawnia do postoju w „strefach tylko dla mieszkańców”, czyli na odcinkach dróg oznakowanych znakiem B-35 „zakaz postoju” z tabliczką o treści „Nie dotyczy posiadaczy identyfikatora „B-35” – XYZ”, gdzie XYZ oznacza kod obszaru wpisany na identyfikatorze. Do abonamentu rejonowego przyporządkowane są odcinki B-35 znajdujące się w rejonie do 150 m od miejsca zameldowania.

    Abonament obszarowy

    • kosztuje 600 zł rocznie (z możliwością zapłacenia w dwóch równych ratach),
    • pozwala zaparkować na obszarze obejmującym całe osiedle,
    • obszary abonamentowe obejmują ok. 800-1200 miejsc postojowych. Parkować można po obu stronach ulic będących granicami obszarów. Osoba zameldowana na granicy obszaru może wybrać, w którym obszarze będzie obowiązywał abonament,
    • uprawnia do postoju w „strefach tylko dla mieszkańców” B-35 na całym obszarze obowiązywania abonamentu.
  • Kto jest zwolniony z opłat za parkowanie w SPPN?

    Poza posiadaczami abonamentów, z opłat zwolnieni są posiadacze jednej z trzech rodzajów kart:

    • N+ – wydawana jest na podstawie ważnej Karty Parkingowej osoby z niepełnosprawnościami i innych wymaganych dokumentów,
    • Powstańcawydawana jest uczestnikom Powstania Warszawskiego,
    • Honorowej – wydawana jest uczestnikom walk o Warszawę w latach 1939-1945 (innych niż Powstanie Warszawskie).
  • Czym jest identyfikator B-35?

    Osoba wnioskująca o abonament otrzymuje identyfikator B-35. Taki identyfikator uprawnia do warunkowego postoju poza miejscami wyznaczonymi w SPPN.

    Dla abonamentu rejonowego identyfikator B-35 obowiązuje:

    • na tych odcinkach dróg oznakowanych znakiem B-35 „zakaz postoju” z tabliczką „nie dotyczy…” (szczegóły powyżej), które znajdują się w okręgu o promieniu 150 m od miejsca zameldowania lub są przez promień tego okręgu przecinane. Każdy odcinek ma w terenie numer na tabliczce pod znakiem i taki sam numer dostaje mieszkaniec,
    • w strefie oznakowanej znakiem B-39 „strefa ograniczonego postoju”, jeśli miejsce zameldowania znajduje się w takiej strefie. Każda strefa w terenie ma swój numer na tabliczce pod znakiem i taki sam numer dostaje mieszkaniec.

    Posiadacz abonamentu rejonowego nie dostanie identyfikatora B-35 na strefę B-39, jeśli miejsce jego zameldowania w niej nie leży, a jedynie zahacza ją swoim promieniem 150 m.

    Dla abonamentu obszarowego identyfikator B-35 obowiązuje:

    • na całym obszarze obowiązywania abonamentu, na wszystkich odcinakach oznakowanych znakiem B-35 „zakaz postoju” z tabliczką „nie dotyczy…” (szczegóły powyżej) oraz we wszystkich strefach oznakowanych znakiem B-39 „strefa ograniczonego postoju”, które znajdują się na obszarze obowiązywania abonamentu.
  • Jakie zmiany wprowadzimy na ulicach w związku z rozszerzeniem SPPN?

    W nowych obszarach strefy na terenie Saskiej Kępy i Kamionka wyznaczonych zostanie łącznie ok. 5 tys. miejsc parkingowych. Wszystkie płatne miejsca w strefie muszą zostać odpowiednio oznakowane – znakiem „parking” oraz malowaniem na jezdni. Malowanie oznakowania na jezdni wymaga czasowego przeparkowania samochodów. Taki wymóg zasygnalizowany zostanie z  wyprzedzeniem 5 dni – na danej ulicy pojawią się wówczas znaki „zakaz zatrzymywania się i postoju” obowiązujące od konkretnej daty.

    Więcej informacji na temat procedury usuwania pojazdów

    Osoby, które nie dostosują się do znaków, będą musiały liczyć się z możliwością odholowaniem auta. Prace trwają z reguły ok. 2 dni (zależy to m.in. od pogody). Jeżeli w czasie ustawienia znaków zakazu kierowca będzie nieobecny i nie będzie miał możliwości przestawić auta, będzie mógł złożyć reklamację od wystawionej opłaty (pod warunkiem, że udowodni brak możliwości przestawienia auta).

    Zachęcamy do zapoznania się z przygotowanymi przez nas
    szczegółowymi informatorami, które zawierają:

    • najważniejsze liczby
    • projekty nowej stałej organizacji ruchu
    • mapę odcinków z parkowaniem tylko dla mieszkańców
    • mapę odcinków ulic jednokierunkowych (istniejących i planowanych)
    • harmonogram prac (aktualizowany na bieżąco)


Szczegółowe informatory dla mieszkańców

Powered by Projectic.pl