Od 3 lutego 2025 r. Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) rozszerzyła się o rejon Górnego i Dolnego Mokotowa. Mieszkańcy tych terenów od 4 stycznia 2024 r. mogą uzyskać abonament mieszkańca, uprawniający do postoju na określonym obszarze bez konieczności każdorazowej opłaty godzinowej.
Poniżej przygotowaliśmy zestawienie najważniejszych informacji dla mieszkańców strefy oraz osób ją odwiedzających.
SPPN ma na celu przede wszystkim poprawę sytuacji parkingowej mieszkańców. Strefa skłania przyjezdnych kierowców do krótszego postoju lub nawet zniechęca niektórych do wjechania w jej obszar, a zarazem zwiększa rotację parkujących samochodów.
Zasady działania SPPN określa Rada Warszawy w drodze uchwały. Rozszerzenie następuje na podstawie uchwały z 9 marca 2023 r.
Podstawowe informacje
- Uchwała i regulamin strefy
- Jak płacić za parkowanie i ile to kosztuje
- Najczęściej zadawane pytania dotyczące SPPN
Ustawa o drogach publicznych, art. 13b.
Strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach charakteryzujących się znacznym deficytem miejsc postojowych, jeżeli uzasadniają to potrzeby organizacji ruchu, w celu zwiększenia rotacji parkujących pojazdów samochodowych lub realizacji lokalnej polityki transportowej, w szczególności w celu ograniczenia dostępności tego obszaru dla pojazdów samochodowych lub wprowadzenia preferencji dla komunikacji zbiorowej.
Wprowadzenie opłat od 3 lutego nie wiązało się ze zmianami organizacji ruchu na mokotowskich ulicach. Kierowcy parkują na miejscach postojowych dokładnie tak, jak wcześniej. To co się zmieniło, to właśnie objęcie ich opłatami, które oczywiście nie dotyczą posiadaczy abonamentów mieszkańca. Dzięki temu efekt polegający na zwiększeniu dostępności miejsc postojowych widać od pierwszego dnia obowiązywania tam SPPN.
Przypominamy podstawową zasadę SPPN – postój na oznaczonych miejscach postojowych wiąże się z opłatą. Przypominamy też podstawową zasadę wynikającą z przepisów ruchu drogowego – postój w sposób nieprzepisowy wiąże się z mandatem ze strony Policji lub Straży Miejskiej. Docelowo część ulic zostanie oznakowana znakiem B-35 wraz z dodatkową tabliczką, oznaczającym zakaz postoju dla wszystkich oprócz mieszkańców posiadających abonament pełniący też rolę identyfikatora.
Natomiast każde rozszerzenie SPPN jest wykorzystywane jako okazja do uporządkowania ulic. Również na Mokotowie, w najbliższych tygodniach, będziemy sukcesywnie wprowadzać zmiany, które były przedmiotem konsultacji społecznych. Do tej pory takie korekty wprowadzaliśmy przed wprowadzeniem opłat. Tym razem zmieniliśmy kolejność, by przeprowadzić te prace w dużo lepszej, wiosennej pogodzie i jednocześnie nie kazać mieszkańcom czekać na korzystne efekty wprowadzenia SPPN.
-
Akcja informacyjna dla mieszkańców
ZDM wspólnie z Biurem Marketingu Miasta, Zarządem Transportu Miejskiego oraz Urzędem Dzielnicy prowadzi od początku stycznia akcję informacyjną, która poprzedza start strefy płatnego parkowania. To standardowe działanie, które prowadzimy od lat przed każdym rozszerzeniem. Jednocześnie cały czas dopracowujemy treść i formę informacji oraz szukamy jak najlepszych kanałów do jej przekazania.
Zakres akcji informacyjnej to
- przypomnienia elektroniczne w Warszawskim Systemie Powiadomień – zachęcamy do subskrybcji tego kanału
- nowa sekcja w ogólnodostępnej bazie wiedzy Centrum Kontaktu Warszawa 19 115
- informacje na stronach internetowych i w mediach społecznościowych
- 41 tysięcy ulotek dostarczonych do skrzynek za pośrednictwem Poczty Polskiej
- dodatkowe ulotki w 4 Punktach Obsługi Pasażera ZTM – na stacjach metra Centrum, Politechnika, Służew i Imielin
- informacje w komunikacji miejskiej:
- ekrany w tramwajach i autobusach poruszających się po Mokotowie
- punkty reklamowe na mokotowskich stacjach metra
- tyły (tzw. fullbacki) 40 autobusów obsługujących linie kursujące przez Mokotów
- plakaty na 21 przystankach autobusowych
- 11 słupków reklamowych na ulicach Mokotowa
- przekazanie ulotek i plakatów również Urzędowi Dzielnicy do ekspozycji we własnym zakresie, w tym na terenie dzielnicowego ratusza
- ulotki i plakaty w siedzibie ZDM przy ul. Chmielnej 120
-
Jaki jest obszar SPPN po rozszerzeniu 3 lutego 2025 r. ?
Od 3 lutego 2025 r. Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego
objęła obszary ograniczone ulicami- Obszar I
- aleją Prymasa Tysiąclecia – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
- ulicą Marcina Kasprzaka – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
- ulicą Juliana Konstantego Ordona – wraz z tą ulicą graniczną
- ulicą Wolską – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
- aleją Prymasa Tysiąclecia – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
- aleją Obrońców Grodna – bez tej ulicy granicznej;
- aleją Armii Krajowej – bez tej ulicy granicznej;
- mostem gen. Stefana Grota-Roweckiego – bez tego mostu;
- wzdłuż lewego brzegu Wisły, do wysokości ulicy Wilanowskiej;
- ulicą Solec – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Czerniakowską – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
- ulicą Ludwika Idzikowskiego – z tą ulicą graniczną (do ulicy Ikara);
- ulicą Ikara – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Czerniowiecką – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Cieszyńską – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Bukowińską – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Domaniewską – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Zygmunta Modzelewskiego – bez tej ulicy granicznej (do ulicy Ksawerów);
- ulicą Zygmunta Modzelewskiego – wraz z tą ulicą graniczną (od ulicy Ksawerów);
- ulicą Jana Pawła Woronicza – wraz z tą ulicą graniczną (do ulicy Wołoskiej);
- ulicą Jana Pawła Woronicza – bez tej ulicy granicznej (do ulicy Spartańskiej);
- ulicą Jana Pawła Woronicza – wraz z tą ulicą graniczną (od ulicy Spartańskiej);
- ulicą Żwirki i Wigury – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
- podstawą nasypu linii kolejowej nr 8 (od strony wnętrza strefy);
- od miejsca skrzyżowania linii kolejowych nr 8 oraz nr 47 – podstawą nasypu linii kolejowej
nr 47 (od strony wnętrza strefy).
- Obszar II
- ulicą Stefana Starzyńskiego od prawego brzegu Wisły – wzdłuż jezdni od strony wnętrza
strefy (oś jezdni); - podstawą nasypu linii kolejowej nr 9 (od strony wnętrza strefy);
- ulicą Radzymińską – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Folwarczną – wraz z tą ulicą graniczną;
- torowiskiem tramwajowym od ulicy Kawęczyńskiej do ulicy Kijowskiej;
- przedłużeniem wyżej wymienionego torowiska do podstawy nasypu linii kolejowej nr 7;
- podstawą nasypu linii kolejowej nr 7 (od strony wnętrza strefy);
- ulicą Podskarbińską – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Stanisławowską – wraz tą ulica graniczną;
- ulicą Terespolską – wraz z tą ulicą graniczną;
- przedłużeniem ulicy Terespolskiej, do alei Jerzego Waszyngtona;
- aleją Jerzego Waszyngtona – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Saską – wraz z tą ulicą graniczną;
- aleją Stanów Zjednoczonych – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
- ulicą Afrykańską – wraz z tą ulicą graniczną;
- wzdłuż ulicy generała Tadeusza Bora Komorowskiego – bez tej ulicy granicznej;
- przedłużeniem ulicy generała Stanisława Skalskiego do ulicy Wał Miedzeszyński;
- prawym brzegiem Wisły do ulicy Stefana Starzyńskiego.
- ulicą Stefana Starzyńskiego od prawego brzegu Wisły – wzdłuż jezdni od strony wnętrza
- Obszar I
-
Mapy dotyczące strefy
Dodatkowe mapy
- interaktywna mapa SPPN w miejskim serwisie mapa.um.warszawa.pl
- zasięg abonamentów rejonowych (koszt 30 zł rocznie)
- więcej informacji o tym abonamencie – sprawdź
- zasięg abonamentów obszarowych (koszt 600 zł rocznie)
- więcej informacji o tym abonamencie – sprawdź
- lokalizacje parkomatów
-
Projekty organizacji ruchu
Wybór opcji „zobacz projekt” pobiera jeden plik .pdf (na urządzeniu mobilnym) lub otwiera go w nowej karcie (na komputerze). Rozmiar pojedynczego pliku to 2-7 mb.
Tabela na urządzeniu mobilnym wyświetla się w wersji zoptymalizowanej do wygodnego przeglądania na mniejszym ekranie – dodatkowe informacje i możliwość pobrania dostępne są po wybraniu symbolu „+”.
Wyszukiwarka projektów
ulica odcinek numer arkusza projektowego ew. dodatkowe informacje zatwierdzony projekt stałej organizacji ruchu Aignera Dziekońskiego - koniec ulicy 118 utrzymanie ruchu jednokierunkowego
zobacz projekt Beethovena od strony ul. Sobieskiego 104a część 1 z 2
zobacz projekt Beethovena od strony al. Witosa 104b część 2 z 2
zobacz projekt Bobrowiecka Chełmska - Kierbedzia 116a część 1 z 3
zobacz projekt Bobrowiecka Kierbedzia - Bobrowiecka 2a 116b część 2 z 3
zobacz projekt Bobrowiecka Bobrowiecka 1a - Beethovena 116c część 3 z 3
zobacz projekt Chełmska Belwederska - Zakrzewska 102a część 1 z 3
zobacz projekt Chełmska Zakrzewska - Czerska 102b część 2 z 3
zobacz projekt Chełmska Czerska - Czerniakowska 102c część 3 z 3
zobacz projekt Czerniakowska Gagarina - Czerniakowska 81/83 (str. zachodnia) 114a część 1 z 6
zobacz projekt Czerniakowska Czerniakowska 81/83 - Czerniakowska 22 (str. zachodnia) 114b część 2 z 6
zobacz projekt Czerniakowska Chełmska - al. Witosa (str. zachodnia) 114c część 3 z 6
zobacz projekt Czerniakowska al. Witosa (skrzyżowanie) 114d część 4 z 6
zobacz projekt Czerniakowska al. Witosa - Czerniakowska 2e (str. wschodnia) 114e część 5 z 6
zobacz projekt Czerniakowska Czerniakowska 2a - Idzikowskiego (str. wschodnia) 114f część 6 z 6
zobacz projekt Czerska Gagarina - Krasnołęcka 113a część 1 z 2
zobacz projekt Czerska Gagarina - Chełmska 113b utrzymanie istniejącego ruchu jednokierunkowego
kontraruch rowerowy (wprowadzenie na odc. Gagarina - Krasnołęcka)
zobacz projekt Dziekońskiego Beethovena - Aignera 117 -
zobacz projekt Gagarina Belwederska - Górska 097a część 1 z 4
zobacz projekt Gagarina Górska - Gagarina 16 097b część 2 z 4
zobacz projekt Gagarina Gagarina 15 - Czerska 097c część 3 z 4
zobacz projekt Gagarina Czerska - Czerniakowska 097d część 4 z 4
zobacz projekt Górska Gagarina - Stopowa 109a część 1 z 2
zobacz projekt Górska Stopowa - Zbierska 109b część 2 z 2
zobacz projekt Idzikowskiego Sobieskiego - Idzikowskiego 6 093e zobacz projekt Iwicka Gagarina - Krasnołęcka 112a część 1 z 2
ruch jednokierunkowy w kierunku ul. Krasnołęckiej
kontraruch rowerowy
zobacz projekt Iwicka Krasnołęcka - Chełmska 112b część 2 z 2
zobacz projekt Jazgarzewska Chełmska - koniec ulicy 115 -
zobacz projekt Kaszubska Czerska - Czerniakowska 133 -
zobacz projekt Kierbedzia Bobrowiecka - Bobrowiecka 103 utrzymanie istniejącego ruchu jednokierunkowego
kontraruch rowerowy (utrzymanie)
zobacz projekt Krasnołęcka Czerska - Iwicka 095 ruch jednokierunkowy w stronę ul. Iwickiej
kontraruch rowerowy
zobacz projekt Łużycka Czerska - Lubkowska 121 -
zobacz projekt Nabielaka Gagarina - Belwederska 096 ruch jednokierunkowy w stronę ul. Belwederskiej
utrzymanie jednego kierunku na odc. Sobieskiego - Tatrzańska i wprowadzenie na odc. Tatrzańska - Gagarina
kontraruch rowerowy (utrzymanie oraz wprowadzenie)
zobacz projekt Nowotarska Stępińska - Nowotarska 16 099 ruch jednokierunkowy w kierunku ul. Sieleckiej i Zakrzewskiej
kontraruch rowerowy
pakiet poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w rejonie SP nr 260
zobacz projekt Polkowska Chełmska - Teresińska 120 -
zobacz projekt Sielecka Gagarina - Chełmska 111a część 1 z 2
zobacz projekt Sielecka Gagarina - Chełmska 111b część 2 z 2
zobacz projekt Stępińska Gagarina - Nowotarska 110a część 1 z 2
zobacz projekt Stępińska Gagarina - Chełmska 110b część 2 z 2
zobacz projekt Stopowa Górska - Zbierska 107 ruch jednokierunkowy w kierunku ul. Zbierskiej
kontraruch rowerowy
zobacz projekt Sułkowicka Gagarina - Belwederska 094 -
zobacz projekt Tatrzańska Nabielaka - Górska 098 ruch jednokierunkowy w kierunku ul. Nabielaka
kontraruch rowerowy
zobacz projekt Turecka Belwederska - Zbierska 101 -
zobacz projekt Witosa al. Czerniakowska - Beethovena 119a część 1 z 2
zobacz projekt Witosa al. Beethovena - Idzikowskiego 119b część 2 z 2
zobacz projekt Zakrzewska Nowotarska - Chełmska 100 ruch jednokierunkowy w kierunku ul. Chełmskiej
kontraruch rowerowy
pakiet poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w rejonie SP nr 260
zobacz projekt Zbierska Stopowa - Górska 108 ruch jednokierunkowy w kierunku ul. Górskiej (na południe)
kontraruch rowerowy
zobacz projekt Racławicka Żwirki i Wigury - Do Fortu 002a -
zobacz projekt Racławicka Do Fortu - Płatowcowa 002b wyznaczenie strefy zamieszkania w rej. jezdni serwisowej na odc. Miłobędzka-Płatowcowa
zobacz projekt Racławicka Płatowcowa - Wołoska 002c -
zobacz projekt Żwirki i Wigury Woronicza - Żwirki i Wigury 39 001a część 1 z 3
zobacz projekt Żwirki i Wigury Żwirki i Wigury 39 - 18 001b część 2 z 3
zobacz projekt Żwirki i Wigury Żwirki i Wigury 47 - 57 001c część 3 z 3
zobacz projekt Spartańska Woronicza - Spartańska 4a 003a część 1 z 2
wymiana progów wyspowych na próg sinusoidalny
zobacz projekt Spartańska Spartańska 4a - Olimpijska 003b część 2 z 2
zobacz projekt Bełska Woronicza - Staszowska 004a część 1 z 2
zobacz projekt Bełska Staszowska - Miączyńska 004b część 2 z 2
wyznaczenie nowego przejścia dla pieszych
pakiet poprawy bezpieczeństwa w rejonie SPS nr 251
zobacz projekt Miączyńska Miłobędzka - Spartańska 005a część 1 z 2
pakiet poprawy bezpieczeństwa w rejonie SPS nr 251
ruch jednokierunkowy w stronę ul. Spartańskiej (na odc. Maklakiewicza- Spartańska) i w stronę ul. Miłobędzkiej (na odc. Miłobędzka - Maklakiewicza)
kontraruch rowerowy
zobacz projekt Miączyńska Spartańska - Syryńska 005b utrzymanie istniejącego ruchu jednokierunkowego
kontraruch rowerowy (utrzymanie)
zobacz projekt Płatowcowa Olimpijska - Racławicka 006 -
zobacz projekt Etiudy Rewolucyjnej Woronicza - Etiudy Rewolucyjnej 11/13 007a część 1 z 2
zobacz projekt Etiudy Rewolucyjnej Etiudy Rewolucyjnej 11/13 - Miłobędzka 007b część 2 z 2
zobacz projekt Miłobędzka Etiudy Rewolucyjnej - Racławicka 008a część 1 z 2
zobacz projekt Miłobędzka Racławicka - Miłobędzka 38/40 008b część 2 z 2
zobacz projekt Gimnastyczna Miłobędzka - Oszczepników 009a część 1 z 2
ruch jednokierunkowy w stronę ul. Oszczepników
kontraruch rowerowy
zobacz projekt Gimnastyczna Oszczepników - Gimnastyczna 3 009b część 2 z 2
zobacz projekt Oszczepników Racławicka - Gimnastyczna 010 ruch jednokierunkowy w stronę ul. Racławickiej
kontraruch rowerowy
zobacz projekt Turystyczna Racławicka - Gimnastyczna 011 ruch jednokierunkowy w stronę ulicy Gimnastycznej
kontraruch rowerowy
zobacz projekt Maratońska Racławicka - Gimnastyczna 012 -
zobacz projekt Woronicza Racjonalizacji - Woronicza 29 013.1.d część 1 z 6
przebudowa ulicy w związku z budową sygnalizacji na skrzyżowaniu z ul. Spartańską
zobacz projekt Woronicza Żwirki i Wigury - Wyjazd 013a część 2 z 6
rondo na skrzyżowaniu z ul. Białej Floty
zobacz projekt Woronicza Wyjazd - Etiudy Rewolucyjnej 013b część 3 z 6
zobacz projekt Woronicza Etuidy Rewolucyjnej - Racjonalizacji 013c część 4 z 6
zmiana szerokości jezdni poprzez wyznaczenie pasów postojowych
Woronicza Racjonalizacji - Woronicza 29 013d część 5 z 6
docelowe rozwiązania są w arkuszu 13.1.d
zobacz projekt Woronicza Woronicza 29 - Wołoska 013e część 6 z 6
część docelowych rozwiązań jest w arkuszu 13.1.d
zobacz projekt Żuławskiego Etiudy Rewolucyjnej - Maklakiewicza 014 ruch jednokierunkowy w stronę ul. Etiudy Rewolucyjnej
kontraruch rowerowy
wyznaczenie 5 miejsc dla dostawców (w godz. 8-20)
zobacz projekt Malawskiego Etiudy Rewolucyjnej - Maklakiewicza 015 ruch jednokierunkowy w stronę ul. Maklakiewicza
kontraruch rowerowy
zobacz projekt Olimpijska Płatowcowa - Spartańska 016a część 1 z 2
zobacz projekt Olimpijska Spartańska - Balonowa 016b część 2 z 2
ruch jednokierunkowy w stronę ul. Balonowej
kontraruch rowerowy
zobacz projekt Balonowa Miączyńska - Racławicka 017 utrzymanie istniejącego ruchu jednokierunkowego
kontraruch rowerowy (utrzymanie)
zobacz projekt Karwińska Miączyńska - Balonowa 018 utrzymanie istniejącego ruchu jednokierunkowego
kontraruch rowerowy (utrzymanie)
zobacz projekt Karolinki Miączyńska - Karwińska 019 utrzymanie istniejącego ruchu jednokierunkowego
kontraruch rowerowy (wprowadzenie)
zobacz projekty Syryńska Miączyńska - Głogowa 020 utrzymanie istniejącego ruchu jednokierunkowego
kontraruch rowerowy (wprowadzenie)
zobacz projekt Głogowa Staszowska - Miączyńska 021 ruch jednokierunkowy w stronę ul. Miączyńskiej
kontraruch rowerowy
zobacz projekt Staszowska Bełska - Głogowa 022 -
zobacz projekt Maklakiewicza Woronicza - Maklakiewicza 9 023a część 1 z 2
zobacz projekt Maklakiewicza Maklakiewicza 9 - Miączyńska 023b część 2 z 2
zobacz projekt Fitelberga Malawskiego - Żuławskiego 024 ruch jednokierunkowy w stronę ul. Żuławskiego
kontraruch rowerowy
zobacz projekt Sibeliusa Malawskiego - Żuławskiego 025 ruch jednokierunkowy w stronę ul. Malawińskiego
kontraruch rowerowy
zobacz projekt Wołoska Wołoska 44 - Woronicza 026a część 1 z 4
zobacz projekt Wołoska Odyńca - Wołoska 44) 026b część 2 z 4
zobacz projekt Wołoska Dąbrowskiego - Odyńca 026c część 3 z 4
zobacz projekt Wołoska Madalińskiego - Dąbrowskiego 026d część 4 z 4
wydłużenie pasa postojowego przed skrzyżowaniem z ul. Kulskiego
wyznaczenie nowego pasa postojowego na wysokości szpitala MSWiA
zobacz projekt
Wyszukiwarka będzie na bieżąco aktualizowana o kolejne zatwierdzone projekty. Data ostatniej aktualizacji: 12.02.2024 r.Zachęcamy do skorzystania z dwóch map interaktywnych.
Można na nich sprawdzić lokalizację planowanych odcinków parkowania B-35 „tylko dla mieszkańców”, zasięg rejonowego abonamentu mieszkańca dla danego adresu lub jego przynależność do konkretnego obszaru w ramach abonamentu obszarowego
-
Komu przysługuje abonament mieszkańca?
Abonament mieszkańca może otrzymać osoba fizyczna, która spełnia łącznie następujące warunki:
- jest zameldowana na pobyt stały lub czasowy na terenie SPPN,
- rozliczyła podatek PIT za poprzedni rok w Warszawie,
- jest właścicielem, współwłaścicielem lub użytkownikiem na podstawie odpłatnej umowy cywilno-prawnej lub umowy użyczenia zawartej w formie aktu notarialnego pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 tony lub samochodu osobowego powyżej 2,5 tony.
Sprawy związane z abonamentem, a więc jego wyrobienie lub przedłużenie można załatwić:
- całkowicie przez internet – pod adresem AbonamentZdomu.zdm.waw.pl
lub - stacjonarnie – w każdym z Punktów Obsługi Pasażerów ZTM
-
Jaki rodzaj abonamentu wybrać?
Wybór rodzaju abonamentu należy do mieszkańca. Dostępne są dwa rodzaje.
Abonament rejonowy
- kosztuje 30 zł rocznie,
- pozwala zaparkować na niewielkim obszarze w pobliżu miejsca zameldowania: w rejonie do 200 metrów od domu, co przekłada się średnio na kilkadziesiąt miejsc postojowych,
- uprawnia do postoju w „strefach tylko dla mieszkańców”, czyli na odcinkach dróg oznakowanych znakiem B-35 „zakaz postoju” z tabliczką o treści „Nie dotyczy posiadaczy identyfikatora „B-35” – XYZ”, gdzie XYZ oznacza kod obszaru wpisany na identyfikatorze. Do abonamentu rejonowego przyporządkowane są odcinki B-35 znajdujące się w rejonie do 200 m od miejsca zameldowania.
🗺️ mapa zasięgu abonamentu – sprawdź
Abonament obszarowy
- kosztuje 600 zł rocznie (z możliwością zapłacenia w dwóch równych ratach),
- pozwala zaparkować na znacznym obszarze, zauaważalnie większym niż w przypadku abonamentu rejonowego
- obszary abonamentowe mają granice określone uchwałą Rady Warszawy
- parkować można po obu stronach ulic będących granicami obszarów
- osoba zameldowana na granicy obszaru może wybrać, w którym obszarze będzie obowiązywał abonament,
- uprawnia do postoju w „strefach tylko dla mieszkańców” B-35 na całym obszarze obowiązywania abonamentu.
🗺️ mapa zasięgu abonamentu – sprawdź
-
Czym jest identyfikator B-35?
Osoba wnioskująca o abonament otrzymuje identyfikator B-35. Taki identyfikator uprawnia do warunkowego postoju poza miejscami wyznaczonymi w SPPN.
Dla abonamentu rejonowego (30 zł rocznie) identyfikator B-35 obowiązuje:
- na tych odcinkach dróg oznakowanych znakiem B-35 „zakaz postoju” z tabliczką „nie dotyczy…”, które znajdują się w okręgu o promieniu 200 m od miejsca zameldowania lub są przez promień tego okręgu przecinane. Każdy odcinek ma w terenie numer na tabliczce pod znakiem i taki sam numer dostaje mieszkaniec,
- w strefie oznakowanej znakiem B-39 „strefa ograniczonego postoju”, jeśli miejsce zameldowania znajduje się w takiej strefie. Każda strefa w terenie ma swój numer na tabliczce pod znakiem i taki sam numer dostaje mieszkaniec.
- 🗺️ mapa zasięgu abonamentu – sprawdź
Posiadacz abonamentu rejonowego nie dostanie identyfikatora B-35 na strefę B-39, jeśli miejsce jego zameldowania w niej nie leży, a jedynie zahacza o nią swoim promieniem 200 m.
Dla abonamentu obszarowego (600 zł rocznie) identyfikator B-35 obowiązuje:
- na całym obszarze obowiązywania abonamentu, na wszystkich odcinakach oznakowanych znakiem B-35 „zakaz postoju” z tabliczką „nie dotyczy…” oraz we wszystkich strefach oznakowanych znakiem B-39 „strefa ograniczonego postoju”, które znajdują się na obszarze obowiązywania abonamentu.
- 🗺️ mapa zasięgu abonamentu – sprawdź
Identyfikator B-35 stanowi dodatkowe uprawnienie przypisane do abonamentu mieszkańca. Nie jest osobnym fizycznym dokumentem, o który trzeba byłoby dodatkowo wnioskować.
Jeśli w zasięgu danego abonamentu są miejsca „tylko dla mieszkańców”, to od razu automatycznie zostaną one do niego dopisane za pomocą odpowiedniego oznaczenia.
Jeszcze więcej informacji o zasadach działania identyfikatora znajduje się w osobnej sekcji na naszej stronie internetowej.
-
Kto jest zwolniony z opłat za parkowanie w SPPN?
Poza posiadaczami abonamentów, z opłat zwolnieni są posiadacze jednej z trzech rodzajów kart:
Podstawa prawna rozszerzenia SPPN
Uchwała nr IX/287/2024 Rady m.st. Warszawy z 29 sierpnia 2024 r. zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, wysokości stawek opłaty za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie, wysokości opłaty dodatkowej oraz określenia sposobu pobierania tych opłat.